Gå til innhold

gluten og opptrapping fra 4-6-8 mnd mat

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har peiling på gluten og når man skal gå videre på alderstrinnet i maten?

Har ei jente 7 uker for tidlig, som nettopp er blitt 8 mnd, (6,5 korrigert).

Hun fikk mm helt til 6 mnd ukorrigert alder. (4,5 korrigert). Startet med smaksprøver 4 mnd mat da. 7,5mnd (6mnd korrigert)fikk hun 6 mnd middagsmat og 6 mnd purre. Hun får fortsatt 4 mnd grøt med og uten gluten. Har gitt henne gluten-grøt ca hver 2 dag fra 7 mnd. Nå synes jeg det er på tide at hun kan gå over til 6mnd grøt. Men den finnes bare med gluten i. Er dette tilfellet? Eller finnes det mais grøt 6 mnd? Det vil jo si at hun vil få gluten i alle grøtmåltid, som er 2 ganger daglig.

Er det slik at premature skal ta igjen månedsglassene iløpet av 1 år?? Når skal vi prøve oss på 8 mnd mat?

Hun er veldig glad i mat, men sliter litt med hard avf etter at vi begynte med 6mnd mat

Fortsetter under...

Tøtta mi på 7,5mnd/5,5mnd korrigert har spist grøt i 1,5 måned nå. Hun fikk glutenfri grøt i en måned før jeg gikk over til banangrøt med litt gluten i, og i juli skal jeg gå over til "vanlig" grøt. Og tøtta mi har ikke blitt noe som helst dårlig av gluten.

Når det gjelder glassene, så varierer det veldig.

Både på hva småttisen liker, og hvor mye tøtta vil ha av klumper.

Tøtta mi fikk 4-måneders glass som gikk ned på høykant.

6-måneders glassene synes hun det er for mye klumper i foreløpig.

Så du får vel kanskje gjøre som meg, og dra over til Sverige, for der selger dem middagsglass med "biff" som er bergnet på 5 måneders unger. De er litt mildere og med litt mindre klumper.

Plages hun med magen, så ha i litt malt i alle måltider. Og hjelper ikke det så kjøp 4 måneders sviskesaft og gi henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...