Anonym bruker Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Var på 3 mnd kontroll, der sa de hun var for tynn. Hun får utpumpet mm og mme. Helsesøster mente hun sov for lenge på natten, at det var derfor... Hun sover fra 19.00 til 06.30 ca, så små gjorde sjelden det sa hun. Jeg har ikke lys å vekke henne på natten jeg, føler det blir så feil.. Dette spiser hun på en dag: kl06.30-180 ml mme kl09.30-150 ml mm kl 1300-150ml mme kl 1600-150 ml mme kl 1800-ca 80 ml mm og 150 ml mme, jeg har gitt mme i ca 1 mnd og hun har lagt på seg 1 kg fra sist kontroll, det var før dette at hun la på seg dårlig, med bare morsmelk. Men helsesøster var så veldig negativ, hun hadde vokst så mye i lengden og bla bla bla. Jenta mi virker blid og glad, sliter av å til med litt luft. Hva mener dere om å vekke henne på natten? Er ikke det dumt mtp å forstyrre slik at hun kansje får søvnproblemer?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Hva veier hun da? Og lengde? Og hvor stor var hun da hun ble født? Det virker helt feil for meg om du skulle vekke henne på natta. De styrer det vanligvis best selv og våkner om de er sulten. Du er heldig som får sove hele natta!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Etter fødselen veide hun: 3932gr og 52cm 3 mnd: 5900gr og 63cm
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Ville ikke ha vekt henne på natta i første omgang nei!! Så lenge hun er blid og fornøyd har hun det nok fint. Ettersom hun har vokst mye på lengden vil vekta ofte henge litt etter. Kommer seg nok med tiden:o) Om du er bekymra eller bare vil følge lett med kan du jo ta vektkontroll hver 14 dag eller noe?? Lykke til:o)
Anonymium Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 Det er ikke feil å mate så små babyer på natta. De trenger mat natterstid fram til de har etablet ca to måltider med fast føde. Noen barn trenger mm om natten lenge etter det også. Hvis babyen din har liten vektøkning, ville jeg absolutt ammet henne et par ganger i mellom den tiden hun sover. De er som oftest flinke til å spise i søvne, så de behøver nødvendigvis ikke vekkes av den grunn.
Guttemamma x 3 Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Synes 5 måltider i døgnet er lite, men jeg kan ikke noe om MME. Jeg har prematurbarn og vi måtte vekke ham hver 3 time i begynnelsen for å få i ham nok mat. Følger hun kurven sin da? Noen helsesøstre er helt hysteriske på at alle må være gjennomsnittlig. Vår gutt har hele tiden ligget under nederste streken på vektkurven, men helsesøster mener det er greit fordi han følger kurven sin. Sjekk om hun følger kurven sin. Du finner vektkurver på: http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 Det er litt feil da, hun jenta får jo over 800 ml ila et døgn... Skulle være nok det! IKKE vekk henne!!!!!!
MammaBea Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Snuppa mi la dårlig på seg i en periode. Hun sovnet tidlig på kveldene ( hall 7-7) og ofte hadde hun ikke fått mat siden 5- hall6 så sov hun helt til morgenen. Jeg begynte å vekke henne på kvelden for å amme. Tar henne opp i halvsøvne og legger meg i senga og ammer. Har fortsatt med å amme en gang på kvelden, når vi skal legge oss. Hun legger mye bedre på seg nå! Ser ikke noe galt i dette for søvnen hennes sin del. Hun er jo egentlig ikke skikkelig våken.
PMST Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 5380gr og 62 cm var marikken på 3mnd...helt perfekt følger hun sin kurve...ikke noe valkete bebi med helt fin..veldig aktiv og våken liten frøken..helsesøster sa det var helt super vektøkning.. hun går opp 200gr i uken..og det at barnet utvikler seg er ett godt tegn.. hun var 2710 og 48cm...
2 små orkaner Skrevet 14. juni 2006 #11 Skrevet 14. juni 2006 Om din jente er for tynn så må min lille gutt kategoriseres som utsultet. Da han var 4 md og 1 uke veide han 5970 g. Har ikke fått å vite at han er for tynn. Tror så lenge hun følger sin kurve og ta på i vekt skal du ikke bekymrer deg. Og i tillegg er blid og glad (og aktiv?).. Jeg gir Hans Emil pupp ret inne jeg selv legger meg. Ofter sover han mens han spiser. Det var jo en mulighet og vekke din jente. Ellers kan du kanskje begynne med grøt.
skimre Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 jenta mi på 3 mnd får ca samme mengde som din, men kun mme da;) hun sover også hele natten igjennom, og får fem måltider i løpet av dagen... syns det er rart at HS vil at du skal vekke henne jeg... hmm en ting er at noen nyfødte må vekkes for mat, men når jenta mi sov natten igjennom når hun var to mnd, sa HS at da trengte hun ikke natt måltid lenger.... du må ha masse lykke til altså, men jeg hadde nok stolt litt på magefølelsen var jeg deg:)
Stolt mamma Skrevet 14. juni 2006 #13 Skrevet 14. juni 2006 Mye rart de helesøstrene har for seg.. Ikke bry deg med det så lenge datteren din er blid og fornøyd. Jenta mi er også veldig lita.. Hun veide 2800g og var 48cm ved fødselen.. Nå som hun er 7mnd veier hun ca 6kg og er 60cm.. Helsesøster sa at hennes kurve var helt på gjennomsnittet.. bare litt kort.. men det gjorde ikke noe. Hun er også veldig blid og fornøyd. Husk at det er du som kjenner ditt barn best
Gjest Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Gutten min var akkurat like stor på tre-måneders kontrollen! Jeg har aldri vekka han på natta, skjønner ikke helt vitsen med det? Har det også for meg at hvis jeg begynte med å vekke han på natta, så kom han til å fortsette å våkne av seg selv på natta, fordi det blir vane. (Bare noe jeg og mamma fant ut av ....) Han har sovet hele natta omtrent helt siden fødsel. Jeg synes ikke jenta di høres liten ut. Jeg har aldri hørt ett ord om at gutten min er liten..
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2006 #15 Skrevet 14. juni 2006 Takk for svar alle sammen! Det som er rart er at hun ikke ser tynn ut i det hele tatt, har bollekinn og bollelår, men er lang da. Ser ikke tykk ut, men iallefall ikke tynn. Å så var hodet i største laget også sa hun, Men DET kan umulig stemme for jeg har sett på sidene her på hodemål og hun har ikke stort. Ser helt passe ut. var 40,5 nå på 3 mnd, 34 v fødsel, så det har vel vokst en del, men de vokser jo i rykk og napp!??
Gjest Skrevet 14. juni 2006 #16 Skrevet 14. juni 2006 Gutten var 5,6 på 3 mnd og 60 cm..ingen som nevnte at han var tynn og han kunne bare sove så lenge han ville om natta.
Supermamm Skrevet 14. juni 2006 #17 Skrevet 14. juni 2006 Skjønner ikke helsesøstra jeg... Jenta mi er 3 mnd og veier 6 kg og er 63 cm lang. Hun er akkurat passe, ikke veldig rund, men akkurat passe lubben med bolle kinn og litt valker her og der. Alle forteller meg til stadighet at jenta mi er så stor... Nei hadde latt babyen sove gjennom natta jeg. Det er nok ingenting å bekymre seg for, hun har jo lagt jevnt på seg siden hun ble født! Lykke til !! : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå