Gå til innhold

Hjelper pappaenen til med barnet??

Anbefalte innlegg

Er mamma til en 5 mnd gammel jente. Føler at pappaen til pia er der mest når han selv finner det ut, og gjerne mest i lekesituasjoner. HAn var veldig flink den første måneden. Nå er det imidlertid jeg som bader, skifter, steller på morgen og kveld, står opp og legger henne, triller tur o.s.v. Hvordan har dere det, er pappaenen flinke å avlaste dere?? Vet ikke helt hvordan jeg skal få han til å skjønne at jeg også trenger tid for meg selv og noen ganger få sove ut.. Han vil jo bare være flink og hjelpsom, men så blir det ikke helt slik.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5346098-hjelper-pappaenen-til-med-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

JAAAAAAAAA:)

Jeg er heldig og har en veldi flott mann:)

Jeg trenger bare å si: Nå går jeg på butikken, eller, jeg går og legger meg litt, tar du og vekker meg om en halv time?

Her er det ingenting som funker om det ikke blir sakt fra om at det dette eller dette må gjøres.

Her hjelpes det til, men det er ikke alltid slik at han gjør det frivillig ;) Tenker han vil takke meg senere...hehe. Som regel gjør jeg det meste, men jeg har dager hvor jeg sier at "i morgen tar du minsten så jeg får sovet ut litt" - og da gjør han det. Har funnet ut at det er best å bare fortelle hva de skal gjøre, til hvilken tid.... hva de gjør utover det, er et pluss :D Føler meg litt kommanderende til tider, men det funker for oss begge...hehehe. Ellers har vi begge "alenetid" hvor vi kan dra å trene eller møte venner/kompiser o.l.

Ja, min mann er veldig flink! Så han skal ha skryt! Av og til føler jeg at han er flinkere enn meg og at jeg er den "late". Han leser og setter seg inn i det meste om hva som skjer på de forskjellige stadier, og har lært meg mye selv om det er jeg som har passet mange barn før....

Hørt om menn som etterlyser flere sider i "Svangerskapsboken" for ferde? Han hadde 1/4 av boken, mens 3/4 var til oss gravide damer:) Eg synes han var helt topp da jeg var gravid også, kunne ikke hatt det bdre!

Må skryte litt her av mannen min!!!

Han skifter bleie ofte, og leker og styrer med han (men da gulper han også ofte:(

Nok skryt for i dag. Lykke til videre!!!

Annonse

Får si som ei her inne sa tidligere i dag - han HJELPER ikke til, han tar SIN DEL! Vi er to om dette lille barnet - så etter begges arbeidsdag er over (han jobber ute, jeg jobber hjemme med babyen) klokka 4, så deler vi ansvaret helt naturlig.

Han tar henne nok litt mer enn meg kanskje, fordi han savner henne så fælt når han er på jobb :) Men jeg ammer og ammer. Så han bader henne hver dag, hvis han ikke spiller fotball/kamp - og bærer og bærer. Og står opp på morran og på natta (da må han spørres for han er så trøtt, men han gjør det kjapt :)) Det gjør vi begge. Og KOOOOSER oss :)

Ja, sjølvsagt hjelper han til. Eg kan ikkje skjøne korleis enkelte fedre kan vere så lite opptatt av babyen sin at dei ikkje gidd å stelle ein gong... Her i huset har mannen min stort sett overtatt guten vår når han kjem frå jobb. Då har eg hatt han heile dagen, og treng litt avveksling. Ofte lagar eg mat mens han leikar med småen, gjev han kveldmat og tar kveldsstellet.

I og med at han får pupp på sengekanten enno er det som regel eg som legg han, men vi står opp med han annankvar dag (når mannen min har fri eller jobbar seint). I tillegg har eg minst ein kveld pr veke der eg går ut; som regel tar eg berre turen til besteveninna mi og sit der og pratar. Heldigvis skjønar mannen min at det er veldig einsformig å gå heime med ein liten tass, så han er veldig veldig flink til å avlaste meg.

Eg synest du bør ta deg ein prat med mannen/sambuaren din. Ein del menn forstår ikkje at det faktisk er ein jobb (minst 100% stilling) å gå heime med ein baby, og at ein heimeverande mamma treng avlastning...

Har pratet med han om dette, og får bare til svar at det ikke nytter å mase på han. Han må gjøre ting når han føler for det. Har forklart til han at det ikke nytter at han gjør ting når han føler for det, men at vi er to som MÅ dele ansvaret, og at det er viktig at jeg også får avlastning. Foreløpig hjelper det ikke. Kanskje føler han enda at lillingen er så avhengig av meg at han ikke helt klarer å se hvor viktig han er for henne... kanskje bedrer det seg når hun begynner å si pappa, og når han føler at han får mer kontakt.. Noen med slike erfaringer?

Jeg har en helt hærlig mann!! Han jobber jo man-fred 07.30 til 15.30, å når han er hjemme dreier det seg mye om lille Hanna'n vår.. Han spiller fotball og synger i kor, men ellers dedikerer han tid og energi til engelen vår!

Om helgene er det som regel HAN som står opp og steller henne, og det er som regel HAN som legger henne om kveldene.... dette med bading er det som regel jeg som gjør, for han synes det er litt skummelt når hun blir så glatt av oljen.... Men spør jeg han om han kan bade henne, så gjør han det! Om helgene triller vi turer sammen.

I tillegg så hjelper han meg med hus arbeid når jeg ber om hjelp:)

Har du prøvd å ta d opp med han?

Annonse

Jeg har akkurat det samme problemet hos oss.. venner av meg skjønner ikke at det er mulig å engasjere seg så lite for sin egen sønn, og jeg må si at jeg er enig... Alt det gøye og morsomme er kjempe kjekt, men slite og arbeidet må jeg ta meg av.. jeg må løpe igjenom dusjen for at jeg skal få gjort det.. dusjen er eneste tiden for meg selv bortsett fra om kvelden når han er lagt. og jeg kan ikke si noe til han for da går det på stoltheten... jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forandre det.

Som fleire andre har sagt: han hjelper ikkje til, han tek sin del! På ettermiddag er det stort sett pappaen som tek seg av guten, så eg får lese til eksamen. Vi samarbeider om kveldsstellet, matinga og legginga, vi byter på å stå opp om natta og morgonen med han, men sambuaren min er nok eit hakk flinkare enn meg til å leggje seg ned på golvet og leike med han. Til gjengjeld er eg flinkare å synge, lese og bysse. Når junior hadde kolikktendensar, var det pappaen som bar og bar og bar. Og han gleder seg til han skal vere heime med junior i tre månader i haust.

Det er skremande å lese at så mange fedrar framleis trur hovudoppgåva deira er å vere leikeonkel.

pappa hjelper til på ettermiddagen og kvelden, han skifter og gir han melk når jeg har pumpa meg + at det er han som bader han 1 gang i uka..ser at LilleStore bader babyen sin hver dag

men er det helt nødvending da?

har hørt at man ikke skal bade de hver dag det holder med 1-2 ganger pr uke..

Pappaen her gjør masse, blant annet stort sett alle bad. Han skifter bleier uoppfordret og leker og koser masse. Når vi går tur vil han helst trille, og når vi er på f.eks. kafe eller hjemme hos venner tar han stort sett alltid bleieskiftet hvis det er behov - jeg får sitte og slappe av og kose meg. I tillegg gjør han en hel del husarbeid for meg, gjerne mens jeg er ute på noe med tassen.

Hm, tror jeg gjorde en god deal da jeg gifta meg med han ;-)

mannen min legger han hver kveld, tar ett og annet bleieskift, og triller gladelig på tur. Bading gjør vi sammen. Ellers kan han finne på å stå opp tidlig lørdag morgen, vaske og rydde, kjøpe aviser og vekke meg med en kopp kaffe. Det er for det meste han som lager middag, og som rydder kjøkkenet. han vasker og holder orden på sine egne klær. likevel irriterer jeg meg grønn over hvor mye han roter til tider...

i starten var han opptatt av at han skulle "avlaste" meg. jeg blir jo avlastet, men synes likevel det er feil. han hjelper meg jo ikke, baby er felles prosjekt. Han gjør det for egen del, og for bebisen sin del.

Litt rart å lese nedover her at pappaen hjelper til:-) Man hverken hjelper til eller passer sitt eget barn vel?

Jeg er hjemme med to små, så når min kjære kommer fra jobb, tar han som regel med seg hun eldste ut osv. Det er han som lager kvelds, steller osv henne, og jeg tar babyen. Jeg ammer, så jeg tar babyen på natta, men våkner hun eldstte så bytter vi på.

I helgene står vi opp hver vår dag.

Så her er vi to om det meste, og vi begge ønsker å være sammen med barna hele tiden, så avtaler osv legger vi til etter leggetid(1900)

Så veldig synd hvis pappaen ikke engasjerer seg i babyen, kanskje du må begynne å ta det litt som en selvfølge? Ta deg en dusj osv så han må ta babyen...

Ja pappan i huset her er kjempeflink med poden! Tar seg masse av han etter jobb, og dersom poden våkner på natta så står han opp da også, så lenge det ikke er "puppe-tid"! Dersom mamma er skikkelig sliten tar han poden med på trilletur så mamma kan få sove litt i fred og ro, særlig i helgene=0)

Jeg måtte forklare for min at når det nå har gått fem måneder så har behovet for litt alenetid meldt seg. Det behovet hadde jeg omtrent ikke de første månedene, men nå trenger jeg av og til å få lov til å være bare meg. Ikke mamma, ikke samboer, men bare meg. Kanskje du kan begynne å ta med deg snuppa ut når du skal små ærend, f.eks. butikken, svigers, osv. Jeg blir også glad om du står opp med henne av og til, sånn at jeg får sove litt ut. Det er nemlig ganske slitsomt å bli vekket hver 3. time hele natta. Dette funket, og nå har det blitt mye bedre. Tror faktisk han synes det er litt stas å ha med seg snuppa ut alene i byn også :) Stolt pappa :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...