Gå til innhold

Nå må jeg få klarhet i en ting!!!!

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp! Jeg hadde det slik med min første.Jeg jobbetsom butikkmedarbeider og hadde opparbeidet meg nok til å motta fødselspenger fra trygdekassen. Motttok i tillegg fødelsstipend. Men jeg vil advare. Pass på så du ikke mottar for mye fødselspenger, da dette ansees som lønn og lånekassen vil gjøre om en del av fødselsstipendet ditt til lån hvis du mottar mer enn det lånekassen tillater. Tror at det ligger rundt 100 000men det kan du jo sjekke opp selv på lånekassens hjemmesider.Snakker av erfaring.

Bare spørr hvis du lurer på noe...

Jeg snakket akkurat med en på lånekassa og hun sa at det ikke spilte noen rolle hvor mye jeg fikk i fødselspenger, for jeg hadde rett på fødselstipend uansett. Uff, nå ble jeg usikker igjen! Hvis det er som du sier, er det jo ingen vits, for jeg kommer til å få myyyyye mer enn 100.000 i fødselspenger. får ringe dem en gang til, men tror ikke det skal ha noe å si!

Akkurat det samme sa Lånekassen til meg også. Jeg er fulltidsstudent (skriver masteroppgave) og jobber fult ved siden av. Og fødselstipend er IKKE behovsprøvet opp mot inntekt. Hvis du leser alle vilkår og snakker med de, så sier de det samme.

MEN hun ene jeg snakket med, sa at dette var en veldig gunstig ordning, som var oppe til vurdering, og at det er mulig dette blir endret i nærmeste fremtid. Men altså ikke ennå tatt noen avgjørelse på det.

Det er jo nesten rart at det er sånn, for jeg får jo bedre råd under permisjonen.

Annonse

Svar til Thale83

Jeg er fulltidsstudent på sykepleien og jobber tilnærmet fullt på en skjermet enhet.

Vi har ikke obligatoriske forelesninger, og det passer meg utmerket, for jeg lærer best av å lese på egenhånd. Så da vi har forlesninger, så jobber jeg og i helgene jobber jeg. Leser på jobb eller hjemme da jeg har tid. Det er bare to ganger i året hvor jeg nesten ikke jobber og det er da vi har praksis. Jeg jobber trossalt med noe som er relevant for utdannelsen min, og tellegner meg mye erfaring som jeg ikke får ved forelesninger. Selv om jeg jobber tillnærmet fullt, så lærer jeg. Det beviser jeg ut fra mine eksamenkarakterer, har en B og resten A'er.. Men det er individuelt om hvor fort man lærer og sånn, så en sånn situasjon passer ikke for alle.

Jeg går nettbasert studie, med obligatoriske forelesninger hver 6.uke ca. Da bruker jeg kvelder og helger til å lese/gjøre oppgaver. Det gjelder å være steinhard og motivert, så går det aller meste! Og ja! Jeg får masse utbytte av å kombinere studie med relevant jobb! Får masse erfaring samtidig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...