Gå til innhold

Frustrert førstegangsgravid

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut nettopp at jeg er gravid og er selvfølgelig kjempeglad for det. Men jeg er litt forvirret i forhold til hvor jeg skal henvende meg etc. Lege, helsestatsjon, jordmor etc. Har vært og tatt blodprøver i dag (noe fastlegen min ordnet, han er selv på ferie, men fikset så jeg kunne få tatt blodprøver på Fürst laboratorium).

Saken er den at jeg gjerne skulle hatt en fødselslege/gynekolog. Jeg bor på Grunerløkka i Oslo så hvis noen vet om noen i området som er bra så tar jeg gjerne imot tips.

Har brukt dr. Winge på Majorstua før. Har prøvd å ringt dit i hele dag, men opptatt hele tiden. Har også vært i kontakt med oslo akutten og andre legekontor, men ingen har kapasitet til å hjelpe akkurat nå.

Kjenner jeg blir veldig fortvilt fordi jeg føler meg så utrolig alene og uvitende. Samboeren min jobber offshore og kommer ikke hjem før om en uke. Uansett så er det jo begrenset hvor mye han kan hjelpe med dette.

En annen sak er at jeg har ikke lyst å spørre så mange kjente om tips heller da jeg er veldig tidlig i svangerskapet og man vet jo aldri hva som kan gå galt. I tillegg er det sånn at den eneste jeg egentlig kan spørre ligger selv på sykehuset og har nettopp født et barn som det viser seg at kanskje ikke er helt frisk. Sånn sett passer det dårlig å begynne å mase på henne føler jeg.

Nei dette ble mye klaging. Men ja jeg er litt forvirret, kjenner jo at kroppen forandrer seg for hver dag. Har en jobb som er forferdelig stressende og er livredd hele tiden for at noe skal gå galt. Dagen i dag har ikke vært bra med både kvalme og dårlig stemning på jobb. Masse stress og jeg kjenner jeg går rundt og er redd for at jeg skal abortere eller lignende. Det hører med til historien at jeg tidliger har hatt diagnosen utbrent og anoreksia nervosa (lenge siden nå), jeg er friskmeldt for lenge siden, men må jo opplyse om dette til fødselslege, jordmor etc. Sånn sett ønsker jeg gjerne å finne lege/jordmor som er flinke og hyggelige, og som man kan føle seg trygge på.

Kjempeflott om noen kan gi meg noen tips. Kanskje noen av dere også har lignende erfaringer selv. Eventuelt vet hvor jeg kan henvende meg.

Føler meg jo egentlig ganske klagete nå, men man blir kanskje litt smårar i hodet og kroppen når man er gravid :)

Fortsetter under...

Hei... Jeg har også følt meg sånn da jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg kontaktet først fastlegen min, men der fikk jeg ikke time før jeg var 10 uker. Det var veldig lenge å vente synes jeg.. Fastlegen min sa at jeg selv måtte kontakte jordmor hvis jeg var interessert i å gå til henne i tillegg. Så jeg kontaktet jordmor i bydelen min som jeg sogner til.. Da alle timene er gratis..

Siden jeg bor i bydel Bjerke, så går jeg til en jordmor på Veitvet.. Hun er kjempe koselig og jeg er veldig fornøyd med henne:)

Lykke til:)

Takk for tips. Fastlegen min også nevnte at jeg måtte nesten finne en jordmor selv etc. Har sjekket litt på nettet nå og funnet en jordmor og lege her på grunerløkka jeg skal prøve å få ringt til i morgen. Alt ordner seg somregel til slutt. Blir bare litt småfrustert når man aldri har vært borti sånt før :)

Lykke til du også :)

Annonse

Grunne til at jeg ikke gaar til lege er p.g.a hun klarte saa pent aa prestere aa si at jeg burde ta en abort!! Dette ogsaa etter at hun vet jeg har slitt i 2 aar etter en abort som 16aaring.. Saa vaart forhold er ikke akkurat best..

Men skal ikke skifte lege f0r etter svangerskapet, da det kan bli vanskelig aa faa sykemld etc hvis man ber om det rett etter man har skiftet fastlege :)

Nå vet jo ikke jeg hvor langt du er kommet, men jeg fikk beskjed fra legekontoret at det ikke var behov for noen kontroll før etter 8 uker. Jeg har gått ca annenhver gang til jordmor og lege. De har et oppsett over hvordan dette kan gjøres, hvilke uker en skal til kontroll og lignende. Selvfølgelig står en fritt til å styre en del av det selv også hvor en vil gå. Det som uansett har vært godt å vite er at en alltid kan ta kontakt for ekstra timer, eller bare en telefonsamtale når en har måttet føle for det.

Bare bytt lege, det betyr ingenting. Jeg måtte bytte rett etter at jeg hadde tatt alle prøver osv hos min gamle lege. (legen min ble drept uken etter) Den nye jeg fikk er helt ok og ettersom jeg ikke har det enkleste svangerskap nølte han ikke med å sykmelde meg. Han er veldig opptatt av helsen min, og det skal han jo være. Jeg går jo med verdifull last.

Vet han har kapasitet til flere pasienter, holder til i sentrum rett ved Spaceworld.

www.drpalle.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...