Gå til innhold

Tenker litt på tang/vakum.

Anbefalte innlegg

Det står ikke så mye om tang- og vakumfødsler på debattsidene, og det er rart hvordan man begynner å lure på sånne detaljer utover svangerskapet :)

Jeg begynte å tenke på det i dag. Slo opp i svangerskapsbøkene mine. Men i begge bøkene står det korte avsnitt bestående av en teknisk forklaring på hvordan en tang og en sugekopp fungerer! Frustrerende!!

Er det noen her som kan fortelle litt om hvordan det er å bli forløst med tang eller sugekopp? Kan man velge selv når disse skal brukes, eller er det helt opp til legene? Hvordan bestemmes det om denne metoden skal brukes i stedet for KS?

Er så nysjerrig!! :))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5343507-tenker-litt-p%C3%A5-tangvakum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vakum /tang brukes for å unngå ks. Og det er vel ikke valgfritt ettersom det haster å få ut ungen. Men en vennine av meg fikk beskjed om at hvis hun ikke presset godt nok på neste ri måtte de prøve vakum. Bare advarselen var nok for henne til å innhente de siste kreftene til å presse ungen ut selv.

Jeg fikk beskjed på sykehuset at det er best å bruke vakum, det er ikke fult så vondt som tang

Når man er kommet så langt at det vurderes å bruke tang eller vakum er det fordi hodet nesten er ute men trenger hjelp til å komme helt ut. ks er det ikke tid til i disse tilfellene.

Tang er som det høres ut som, en tang som de setter rundt hodet til ungen for så å dra litt i det.

Vakum er som en liten kopp de tester til hodet og med hjelp av en trykkbeholder suges koppen fast og jordmor drar barnet ut den siste biten.

Har vært tilstede på fødsler hvor begge metodene er brukt og det ser ikke godt ut. Men så er det vel ikke deilig å føde uansett..

Jeg fødte ved hjelp av vakuum etter 33 timer med rier, hvor nesten 29 av de var med fem-fire minutter mellom. Haadde presset i nesten tre timer når det ble bestemt at hun skulle taes ved vakuum.

Hun var ikke "nesten ute" som det står lenger opp her, hadde omtrent ikke fått henne lenger ned i det hele tatt!

Det gjorde noe grusomt vondt, epiduralen var skrudd av for to timer siden, og jeg fikk ingen lokalbedøvelse. Mannen min sa at gynekologen som brukte vakuumet stod og sparket fra i senga når jeg hadde ei ri, og vi brukte rundt 15 minutter på å få henne ut med vakuumet. Revnet skikkelig, oppover og frem, og det var forferdelig vondt!! Er fortsatt litt sint fordi de ikke bedøvde meg noe, da det er så stor sjanse for å revne ved vakuum/tang. Men tror de mente det hastet litt. Men du som skrev lenger opp her, jeg mener jeg har hørt at man ofte bruker tang om ungen er lenger ut, men sitter den langt inn så bruker man vakuum??

Jeg ble forløst med tang fordi babyen stanset høyt oppe og fordi jeg var utslitt. Når det brukes tang får du alltid satt pudendalblokade (lokalbedøvelse i skjeden) først og man klipper alltid før hodet kommer ut, for å unngå store rifter. Jeg kjente ikke noe av innsettingen eller klippingen, fikk bare en vanvittig følelse når hodet ble trukket ut - det går jo veldig fort i forhold til en naturlig utdrivning. Jeg fikk dessverre en stor rift i tillegg til klippet, men ble sydd fint og har blitt helt bra igjen.

Jeg har forstått det slik at det i dag er opp til legen selv om han/hun vil bruke tang eller vakuum. Du selv har ikke noe å si i en sånn situasjon, men så er du på det stadiet bare opptatt av å få ungen ut - uansett på hvilken måte!

Jeg ble også forløst med tang, dette var fordi hjertelyden til babyen forsvant og det hastet å få han ut, siden hodet var rett innenfor åpningen tar det lenger tid med keisersnitt enn tang. Og tang er kjappere enn vakum, derfor ble det tang på meg. De hadde heller ikke tid til å bedøve meg og jeg synes det var helvetes vondt da de satte inn tangen, men kjente nesten ikke at de dro ut ungen, det gikk så fort. Han hadde forresten navlesnoren mange ganger rundt halsen.

Men husk at det er bare 2 % som blir forløst med tang og 10 % med vakum. Så sjansen er liten for at det skal skje. Det eneste er at av de som får epidural, trenger 20% hjelp av tang eller vakum for å få ut ungen. Fordi en del ikke kjenner pressriene skikkelig.

Regner med at neste gang blir en epidural-fri fødsel som forrige gang og uten tang :-)

Annonse

Hei!

Jeg har vært så uheldig og prøvd både vakum og tang. Ved mine to første fødsler hadde ungene snudd seg en halv gang for langt under åpningstida, og kom med ansiktet først. Etter mer en to timer med pressveer, ble det bestemt at jeg måtte ha hjelp for å få dem ut. Dette bestemmer legene. Ved første fødsel ble det brukt vakum, og dette var ikke spesielt vondt. Ble klippet en del, men revna ikke mer. Ved fødsel nr.2 ble det brukt tang, og det var forferdelig vondt. Fikk ingen bedøvelse noen av gangene. Tror ikke det er noen spesiell grunn for å velge tang eller vakum. Mine gutter var kommet like langt ut.

Ps. Min tredje fødsel gikk så det susa på normalt vis, så ingen grunn til å miste motet. Satser på at nr.4 også blir grei. 25 dager til termin. HURRA!

Hei,

Jeg ble forløst med tang. Dette fordi han var en stjernekikker (kom med hode feil; kan + på hodestørrelsen ca 8 cm) og jeg hadde derfor ligget og presset i 1 1/2 time (er ikke bra å ligge å presse mer en max 1 time). Fikk epidural. Jeg rivnet også mye. Ble ikke klippet p.g.a. at det ikke såg ut som jeg skulle rivne, men han kom allikevel fortere enn forventet og da gikk det slik. Ble sydd.

Hadde det kanskje ikke så veldig kjekt etterpå, men alt går seg til og i dag merker jeg lite til det hele.

Har allikevel ingen negative følelser for selve fødselen.Synes egentlig alt var verst etterpå....da en skulle få systemet igang igjen.

Håper at jeg slipper å ligge så lenge denne gangen, og at en slipper sugekopp (sjansen for det er jo liten da).

Gleder meg til neste fødsel...det er selvfølgelig vondt....men allikevel verdens beste følelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...