Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilket av de søtstoffene i Imsdahls vannet er det som er Aspartam?

E 950, ellerE 951?

kan jo vare git å vite til en annen gang!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

E-stoffer kan være så mangt, og ikke alle E-stoffer er farlige. E-stoff kan være naturlig tilsetning også, som askorbinsyre som finnes i appelsin. Men ja, mange E-stoffer er usunde.. Når det gjelder aspartam tror jeg ikke det går som E-stoff, men det står ofte søtstoff på varen. Grunnen til at jeg vet det er slike stoffer i imsdal er fordi det nettopp var om at de flaskene måtte merkes bedre fordi folk trodde de kun var uten sukker og dermed ingen søtstoff heller. Det var programmet forbrukerinspektøren på nrk1 tror jeg hvor de tok det opp.

Skrevet

Takk for svar. Jeg fant det ut. Aspartam er E-stoff 951, og det er et av 2 søtningsstoff i Imsdahls vann. Så nå vet jeg det.

Hva sa de i det programmet da?. Hva begrunnet det helsefaren med?

Dette synes jeg er veldig intressant fordi det er en djungel der ute med advarsler og henvisninger som forandrer seg etter hvem du snakker med. Ikke rart man blir usikker!!

Skrevet

Helsefaren de snakket om var det at aspartam har negativ innvirkning på utviklingen av hjernen hos små barn. De er også i tvil om langtidsvirkningen av slike søtstoffer til større barn og voksne.. Det har blant annet blitt assosiert med alzheimer syndrom. Men bruken av alle de kunstige søtstoffene vi har i dag er såpass ny at langtidsbivirkninger ikke er godt nok kartlagt. De anbefaler derfor å heller bruke ekte sukker, men i mindre mengder. Selv så gir jeg ikke barna noe med kunstige søtstoffer, men drikker en sjelden gang et og annet glass med lightbrus, eller spiser noen sukkerfrie pastiller.. Men som sagt, så prøver jeg å holde meg mest mulig til naturlig sukker. Hva angår kunnskapen til legene om akkurat slike ting, så kommer det nok an på hvor gode legene er til å tilegne seg ny kunnskap basert på ny forskning. Og der tror jeg varriasjonen er stor.. Men det har også litt å si at det er stor usikkerhet om hvor skadlig det er.. De som fraråder bruk av kunstig søtstoff, er jo ofte forskere som har spesialiserte fagfelt innenfor akkurat dette tema. Jeg velger derfor å stole mere på deres uttalelser. Min anbefaling er å ikke gi barn light- og sukkerfri-produkter. Da er man på den sikre siden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...