Gå til innhold

alkohol noen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg er usikker pa hvor langt jeg er pa vei grunnet urelegmessig mens. skal til legen denne uka, kanskje hun kan finne ut av det..

for ca 4 uker siden drakk jeg to helger pa read og siste helgen ble jeg vanvittig full (drikker omtrent aldri) jeg er liveredd for at dette er rundt tidspunktet at egget festet seg og derfor liveredd for at det kan ha hatt negativ innvirkning pa forsteret. Noen som har opplevd a drikke selv for dere visste at dere var gravide? gikk alt bra? *bekymret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nesten alle så pleie ta seg ein fest har vel opplevd at de har drokke ein gang og to før de fant ut de va gravide. Eg og gjore d og, så håpa alt e ok!! Det har nå gått bra me alle veninnene mine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! de første ukene når en ikke vet at en er gravid er de farligste å røre alkohol osv. derfor kuttet jeg alkohol samtidig som prevansjon. drikker svært sjelden selv men gjorde unna fyllekulene mine i god tid før prøving, er villig til å ofre alkohol de årene som trengs. skjønner ikke at folk tørs å røre alkohol når de prøver. sikkert mange som blir irritert når de leser dette men jeg blir irritert av å lese at folk drikker samtidig som de prøver. en kan ikke få i pose og sekk. men vet at i de aller fleste tilfeller at ting kan gå som oftes bra. vet også at det er en viss forskjell på 1 glass vin og ei flaske vin. ønsker deg lykke til, vi får håpe det går bra. Håper det er flere her som bruker sunn fornuft når det gjelder alkohol og prøving/ svangerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tar utgangspunkt at jeg var en prover mens jeg drakk for jeg fant ut at jeg var gravid. hvor faar du dette fra? graviditeten var ikke planlagt. dersom jeg bevisst hadde drukket mens jeg visste at det var en mulighet for at jeg var gravid, ville jeg da vart saa redd og nervoes som jeg er naaa?! folk generelt er som regel smartere enn det. jeg synes det er ufortjent at jeg som ikke hadde noen anelse om graviditeten maa faa hoere at jeg er uansvarlig og at jeg vil ha i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig??? Skal man liksom kutte ut alkohol fordi man prøver å bli gravid? Nei da tror jeg prøvingen har gått deg til hodet! Jeg lever akkurat som normalt til den dagen jeg får positiv test, tenk hvis det tar over ett år å bli gravid! Det blir nok avholds når man først tester positivt. Dessuten er det ingen fare for embryoet på et så tidlig tidspunkt, det tar et par uker før navlesnoren dannes og før morkaken er oppe og går, da får embryoet næring fra det gule legemet. Men fra graviditetsuke 6 og utover er det viktig å avstå fra alkohol.

 

Du kan bare ta det helt med ro, det er langvarig alkoholforbruk som fører til nesten alle fosterskader påført av alkohol. Jeg ble uplanlagt gravid med førstemann og hadde meg også et par fylla før jeg fant ut at jeg var gravid. Ble selvfølgelig litt bekymret, men legen min beroliget meg. Han er i dag en utrolig frisk og sunn liten gutt! Nydelig vakker og har aldri vært syk og har ingen allergi eller noenting.

 

Ønsker deg lykke til med svangerskapet, det kommer til å gå helt

fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller troen på å leve som normalt når man ønsker å bli gravid-om man er prøver eller ikke....

Tenk på de som prøver i flere år uten å få det til, skal de leve som en asket hele tiden ?

Dessuten er det faktisk ikke den første tiden det er farligst å drikke alkohol, mor deler nemlig ikke blod med embryo de første ukene.

Jeg er en av dem som har drukket alkohol før jeg har visst at jeg har vært gravid, jeg har også prøvd i nesten 2 år før spiren satt denne gangen. Hadde ikke orket å gått i 2 år og passet meg for alt som er "farlig".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei du. takk for det og takk for svar. Jeg har bare elendig samvittighet, spesielt om noe skulle gaa galt. Godt aa hoere at jeg ikke er alene om aa ha gatt paa en snurr i tidlig svangerskap.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle hatt mensen på en torsdag.. Drakk meg dritings fredagen.. Vi skulle begynne å prøve etter juni pga mannen reiser... Mensen kom aldri.. Og nå er jeg 6+3.. Fikk dårlig samvittighet først.. Men man kan ikke alltid vite.. Ihvertfall ikke når det ikke er planlagt.. Ta det med ro du.. Det går så bra så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si at du trenger nok ikke å bekymre deg, det går nok helst sikkert bra selv om du drakk for noen uker siden. Kommer jo litt an på hvor langt du er på vei, men mest sannsynlig har du drukket før det er noen forbindelse mellom fosterets blod og ditt.

 

Jeg har også vært i samme situasjon som deg. Mitt første svangerskap var ikke planlagt, og mannen og jeg hadde ei langhelg på Svalbard uka etter at jeg ble gravid, og altså før jeg fant ut av det selv. Da tok jeg meg noen øl til maten og noen glass vin hele 4 dager på rad!! Var aldri full, men kjente jo at jeg hadde drukket et par av dagene. Helga etter hadde jeg sammenkomst med klassen, og drakk en flaske rødvin. Var ikke så veldig høy i hatten da jeg fant ut at jeg var gravid med tanke på dette, men vi har i dag en perfekt gutt på 2,5 år.

 

Når det er sagt så viser en undersøkelse at mer enn 80%! av alle gravide har drukket alkohol i tida mellom unnfangelse og bekreftet graviditet (dette viser jo at du er IKKE alene om det ;-)). På bakgrunn av dette ble det skrevet (artikkel i VG) at helsestyresmaktene nå ber kvinner om å holde seg unna alkohol helt fra planleggingsstadiet. Jeg synes total avholdenhet i prøvetida kanskje er litt urealistisk, men det kan kanskje være en idé å holde seg unna de største fyllekulene i tida mellom el og ikm.

 

Lykke til meg legebesøket, det går nok helt sikkert bra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...