Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Første ville ikke ha smokk. Men da prøvde jeg heller ikke før han var 4 uker. Sakl forsøke å prøve før denne gangen. Men litt usikker på hvor tidlig jeg skal tørre å prøve. Redd for å ødelegge ammingen. Lite erfaring med bruk av smokk.

Jeg har kjøpt inn Nuk silikon og mam silkon og latex. Alle smokkene i minste størrelse. Tenker også på å kjøpe inn Avent, men vet ikke om det er nødvendig. Den er vel ganske lik mam. ???

Glemte å si: For en stakket stund tok gutten vår silikonsmokk av et ganske ukjent merke (husker ikke hva det heter nå). Han tok også MAM latex littegrann. Vi fikk det så vidt til i to uker, men da var det ikke mye, og etter det var det slutt. Avent ville han ikke vite av, heller ikke NUK, men de fleste i barselgruppa hadde NUK, og der var det ingen problemer. Så mitt inntrykk er at NUK fungerer veldig ofte, for det var det jeg fikk råd om å prøve når jeg sa jeg ikke fikk det til (endte opp med en tommel-totte baby :)

Annonse

For å være ærlig, ikke kjøp smokk i det hele tatt. På barsel finner du fort ut om barnet har ekstra sugebehov. Har den ikke det så aldri kjøp smokk. Har den det så må du først få til amming så lære den å ta smokk. Dette ser også de på barsel fort om barnet trenger.

Smokk er en stor uting. Å kan love deg at når du går inn til babyen for 4 gang for å gi den smokken en natt så angrer du på at du noen gang viste den hva smokk er. Da er det mye hærligere med unger som våkner kun for en grunn (sulten, bleie, varmt eller kaldt), ikke fordi de er avhengig av smokken i munnen hele tiden. Vi er flere mødre med flere barn som har hatt både smokk frie og smokkbarn og aldri i livet om neste min får smokk, hvis det da ikke er behov for det.

Å der har jeg mange som er veldig enige som har erfaring med begge deler.

Smokk er noe sabla dritt. Alltid må man ha en tilgjengelig, i bilen kaster de den fra seg og når du kjører eller i det hele tatt sitter framme og ungen bak så er det umulig å finne den igjen å gi den til barnet. De må vaskes, byttes ut og holde kontroll på osv... Ikke minst kan de ødelegge tannstillingen til barnet i tillegg.

Positive sider finnes ikke, desverre... KUn om barnet har ekstra behov.

Har bestilt smokker med navn på frå mam, trur eg bestilte silikon.

Jenta vår på 1,5 år har alltid brukt smokk, og den har vore til glede for oos alle. Har virkelig ingen betenkeligheter med å venne nr til bruk av smokk. Men det er viktig at amming er godt etablert før man introduserer smokken.

Berre det at smokk minskar riikoen for krybbedød med 90 %, synast eg er et argument godt nok. Har heller aldri vore plaga med at eg må opp om natta for å gje smokk. Først sov ho på rom med oss, og det var ingen problem å gje ho smokken eit par ganga på natta. Etter kvart som ho vart større og flytta på eget rom, sydde eg lommer på sprinkelbeskyttaren. Så finn ho ikkje smokken i senga, har ho ein reserve i lomma. Fungerar heilt topp. Og det er veldig greit å ha smokken som babyen kan kose seg med, f.eks. når vi køyrer bil. Og mange babyar brukar mamma som smokk, då kan det jo vere greit med narresmokk!!

Førstemann ville ikke ha smokk først, men siden han var en som bare koste seg med puppen, prøvde jeg igjen om noen uker og da satt den. Han likte best vanlige mam-smokker og bruker det ennå... skal vennes av i sommer da.

Til denne gutten har jeg tenkt å bruke smokken som kom i gratispakken fra apoteket. Ikke noe mer avansert enn det. Men smokker bør byttes hver mnd da, de blir fort slitte om de er hyppig i bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...