Gå til innhold

Dere med barn fra før - hva gjør dere når fødselen starter?

Anbefalte innlegg

Har en liten jente på snart 3 år, som vedig godt vet at mamma har baby i magen, og at vi må på sykehuset når babyen vil ut av magen. Men: Hva gjør dere når fødselen staretr på natten? Har dere tenkt å vekke barna og si at man drar, og er det bedre å kjøre dem til dem som skal passe selv om det er midt på natten, eller er det greiest at none bare kommer på natten og er der og forklarer når hun våkner?

Vi som har termin når det er sommerferie har dessverre litt større problemer med å finne "fødselsvakt" siden det jo på ingen måte er sikkert hvilken dag babyen kommer og hvem som er på ferie da... Har ingen besteforeldre i live som kan stille opp.

Vil gjerne høre andres tanker/erfaringer.

Fortsetter under...

Vi har noen som kommer og er her om det skjer på natterstid, skjer det på dagen, blir de enten kjørt eller hentet til dit de skal være!

Bakvakter er det pedagogisk leger i bhg, og den ene fag arbeideren som er !

Hvis tulla går i bhg, kan dere jo spørre om noen av de ansatte kan passe, mot en sum selvfølgelig!

Ønsker deg lykke til!

jeg har en gutt på 6år. han må vekkes på natta å kjøres til faren min eller søstra mi. jeg vil ikke bare dra midt på natta så skal noen andre forklare om morran. jeg vil si det til han selv,og det syns nok han er best å..

Ja, det er det jeg er så usikker på også. Jenta vår har blitt veldig mammaete i det siste, vil ikke slippe meg av syne, så jeg er redd hun skap bli veldig lei seg hvis hun våkner uten oss. Men kanskje det er verre om hun blir vekket på natten og ikke får være med når mamma drar...

Vi skal ha med oss elstemann når babyen vil ut. Han skal være hos familie som bor 5 min unna sykehuset. Så han skal bli med på taxi turen og alt. Så han har nå pakket sin "sykehusbagg". Han skal være der frem til vi skal hjem fra sykehuset. Så kan han komme sammen med pappa å besøke oss og vi kjører sammen hjem med babyen.

Det viktigste er å snakke med barn(a) om hva som kommer til å skje på forhånd sånn at de er forberedt.

Jeg vil på det sterkeste fraråde å vekke et sovende barn for å si at du drar på sykehuset. Det siste du trenger i en sånn situasjon er et barn som slår seg vrang og vil være med!

Vi har snakket med våre barn (3,5 og 5 år) om muligheten for at noen andre er her når de våkner dersom babyen vil ut på natten. Men siden det er midt på sommeren og mange er på ferie er det faktisk mulig vi må ta med ungene. Vet ikke helt hvordan vi skal takle det! Jeg kan jo ikke akkuratt planlegge når fødselen skal starte...

Annonse

Vi kommer til å ringe et par venninner av meg som skal stille opp som barnevakt. For å være sikker på at noen kan, har vi også farfar til gutten vår som er parat. Vi ringer dem når jeg kjenner at fødselen starter, så kommer de hit, uansett tid på døgnet. Gutten vår er bare 16 måneder da så jeg tror ikke han har skjønt at det kommer en baby, og at noen skal passe ham. Jeg sier det til ham, for jeg har jo hørt at de skjønner mer enn man aner. Likevel, så er det dette jeg gruer meg mest med til fødselen, siden jeg ikke vet hvor lang tid det vil ta, og kommer til å engste meg for at han er engstelig. Ser likevel ingen annen løsning. Det ville vært helt håpløst å vekke ham. Da bare gråter han utrøstelig.

Nei ikke sant. Man kan ikke bestille fødsel, selv om det hadde vært greit. Heller nok mot at det er bare tull å vekke henne, men hun kommer nok til å bli litt forvirret hvis det er onkelen hennes eller en kamerat av mannen min som er her - som vi kjenner godt - men likevel. Men vi må jo bare gjøre det beste ut av det. Ble faktisk litt lang i masken da jeg hørte at onkel og tante som er vårt naturlige førstevalg for første gang i historien skulle til syden i juni, ikke juli som de pleier... Så de har gitt oss en tidsluke på 5 dager før de reiser videre igjen, du kan jo tro at jenta kommer da...

Kan man ta med barn til sykehuset, da???

Neida, vi må jo evt. alliere oss med noen naboer dersom det ikke løser seg. Eller hvis fødselen drar ut.

Vi har også en jente på 3. Hvis det blir til at vi må reise på føden om natten, ringer vi til barnevakten (mormor og bestefar for vårt vedkommende) og de kommer hjem til oss. Skjer det på dagen kommer de og henter henne.

Jeg satser på å være hjemme så lenge som mulig, og pappan vil avlede datteren vår i begynnelsen. Da regner jeg med at også barnevakten får beskjed noen timer før vi må reise på sykehuset. Når det blir så vondt at jenta vår ikke kan unngå å høre/legge merke til det, ringer vi barnevakten.

Blir litt anderledes for oss, for gutten vår er 8,5 år. Må vi dra på dagen slipper vi av ham et eller annet sted, på natten..tja går utfra at vi vekker ham ja. Er jo spennende for ham og. Har mye familie og venner rundt. Han er på skole på dagtid. Ellers klarer han seg fint et par timer alene også. Kan også levere ham på jobben til bestemor. Faktisk ikke lagt noen plan på det der ennå, tar det nok som det kommer:)

3 år, kan like greit få sove, dersom dere har muligheten til det. Sansynligheten er stor for at det blir masse grin og sutring. Bedre for henne å våkne uthvilt. Ikke sikkert fødselen tar så lang tid heller.

Som regel får man forvarsel om at fødselen er i gang. Ikke mange som føder i løpet av 2-3 timer, så starter det om natten kan det godt være dere kan drøye til morgenen med å dra.

Vet ikke om det er mulig å ta med barna på sykehuset, men som en siste utvei må vi nok holde den muligheten åpen. De kan jo ikke akkuratt sende oss hjem igjen...

Vi har ingen familie i nærheten (nærmeste er over 3 timer unna og ferja går ikke om natten). Veldig mange av våre venner er på ferie akkuratt rundt termin, så du kan vel si at vi har planlagt ganske dårlig:-)

Vi må også tenke over hva vi skal gjøre dersom vi ikke rekker komme oss til føden. Hva skal vi gjøre med ungene da? Er sikkert ikke helt ideelt for to små barn å være i samme hus som sin fødende mor... Sist fødsel gikk nemlig så rakst at vi denne gangen har fått streng beskjed om å dra med en gang jeg kjenner antydning til rier. Men først må jo evt barnevakt være på plass...

Vi tar det litt som det kommer. nå regner jeg med at jeg har god tid, så hvis det passer sånn så vekker jeg nok 3,5 åringen når jeg vekker mannen. så kan vi ligge litt i senga og kose før vi reiser. Dette er tenkt ut fra erfaringene fra sist fødsel. da gikk alt veldig rolig og greit.

Men kjennes det ut som det går fortere denne gangen, at jeg ikke har helt kontroll på smertene, så reiser vi fra ham sovende med besteforeldre eller tanter som barnevakt. Tenkte i så fall å lage til et "brev" til han som de kunne lese sammen... nå er mamma og pappa på sykehuset for å se om babyen vil ut, at han må passe på mobilen min sånn at pappa kan ringe han og fortelle hvis han blir storebror...... han elsker hemmelige brev/skattekart o.l

Annonse

For min del har jeg fått beskjed om å ta minsten under armen og komme meg på sykehuset umiddelbart om jeg kjenner at noe er i gjære.. Får jeg trykketrang skal jeg bare legge meg ned, trykke den ut, ta babyen inn til meg, gni den med et håndkle og ringe sykehuset og si at nå har jeg født! Send en sykebil.. høres veldig dramatisk ut så jeg er litt spent! Dette fordi det gikk kjapt med førstemann.. Må alltid ha mobil i nærheten.. gla det er noen måneder igjen......!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...