Gå til innhold

Når var dere/ skal dere til lege første gang?


Kaja_2013?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed av legen om at de ikke tok inn gravide før uke 10, syntes det hørtes litt lenge ut.. Er da mange her som har vært inne lenge før det? Greit å få en legebekreftelse på at man faktisk er graivd (har testet positiv 6 ganger(!), men dog..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 12+1 i dag og skal ikke til legen før til onsdag.

Har bare tatt graviditetstest hjemme. Stoler på den siden jeg er dødskvalm og kaster opp!

 

Med min første var jeg litt tidligere, uke 8, pga at eg hadde en ma før der. og da fikk eg ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Kanskje det ikke er så uvanlig med kontroll såpass langt ut likevel da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en pussig regel, spoer du meg. Jeg fikk avtale med én gang jeg visste jeg var gravid, knapt 4 uker. Det er jo greit aa faa snakke med en lege med én gang. Svangerskapshygiene, bl.a. dersom du ikke er immun mot toxoplasmose, er spesielt viktig i den foerste tida. Du er paa internett og en normalt oppgaaende dame som kan finne fram til slik informasjon selv, men jeg tenker paa mer ressursjsvake personer liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette tenkte jeg på også.. De sa jo ikke engang noe om folat, mat etc.når jeg ringte. De kan da ikke ta for gitt at alle vet sånt uten videre?

 

Dessuten har man jo gjerne massevis av spørsmål når man er nygravert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes det er pussig. Men det har kanskje noe med lege mangel i Norge aa gjoere? Jeg bor i Frankrike, hvor situasjonen er helt anderledes (gigantunderskudd i helsekassa men masse leger).

Heldigvis kan du stille masse spoersmaal her inne mens du venter ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest vanlig å ha første legekontroll rundt uke 12. Før tror jeg det var enda tidligere, men det er jo kutt i helsevesenet her i landet så tilbudet til gravide er blitt litt redusert. Hos de fleste er det ikkeno problem å vente til uke 12, men om du skulle ønske en legetime tidligere (mange er nervøse, noen har særskilte tema de ønsker å ta opp, eller problemer) så fatter jeg ikke at de kan NEKTE deg time! Jeg kunne fått når jeg ville, men valgte time i uke 11 fordi jeg ville til fastlegen min og ikke vikar.

 

ps: hvorfor i all verden har du testet deg SEKS ganger?!?!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er 6+3 og skal ikke til legen for første kontroll før jeg er 12+2

 

Føler det er helt greit og jeg tror det er normalt å "tvile" på graviditeten før man har vært hos legen. Det gjør jeg også enkelte symptomfrie dager, selv om jeg innerst inne VET at det i magen min bor en spire..:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til lege på onsdag, da er jeg 12+3... LEgen ville ikke se meg før det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også svar fra legekontoret at de pleide å ha første kontroll i uke 12/13, men jeg spurte pent om time før siden jeg har vært under utredning og er så veldig bekymret for å miste. Fikk da time i uke 7 istedet for. Hun sa det var vanlig dersom det var noe spesielt, og for meg er jo dette veldig spesielt! Det er det vel for alle nygravide tenker jeg. :o) Har også spørsmål om allergimedisin og slikt, så jeg var glad for å få komme tidlig.

Jeg har også fått time til UL i uke 9, fordi jeg har gått på pergo-kur, og da er visst det vanlig. Håper jeg klarer å slappe av etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ringte til legen bare noen dager etter at jeg fikk vite jeg var gravid! Fikk time dagen etter! Fikk også en slags "startpakke" fra dem på legekontoret, med det meste av info man trenger! Kjekkt lesestoff når man ikke sitter her inne! =)Men jeg skal tilbake på kontroll litt ut i uke 11...

 

Syntes det hørtes meget rart ut at du ikke fikk komme til legen før i uke 10! det kan jo være at det er mye man lurer på før den tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk første time 6+6, men hun hadde egentlig tenkt å gi meg den enda tidligere. Fylte ut helsekortet, sjekket urin, vekt, blodprosent og blodtrykk. Men fikk beskjed om at det var en blodprøve som måtte tas etter uke 12, så neste time fikk jeg vel i uke 13/14 eller noe slikt. Kanskje pga denne prøven at mange får time så sent? Jeg synes også det er rart, i hvert fall når man er gravid for første gang og full av spørsmål, men på en annen side så har jo legene så dårlig tid virker det som, jeg ble ihvert fall ikke særlig mye klokere av mitt legebesøk, så jeg gleder meg til jordmortime. Men den fikk jg ikke før i uke 23 da! Så det er visst bare å være tålmodig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal til legen neste uke, da er jeg 6+2. Men jeg insisterte på å få det tidlig, ettersom jeg skal henvises til sykehuset for å få ta gu. (Hater slikt, derfor føles det tryggere når en erfaren gynekolog gjør det). Har også tenkt å høre om jeg får ta ul med det samme, bare for å være sikker på at alt er som det skal med hybelboeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt time på fredag og da er jeg 6 uker på veg. Jeg føler det er mest for å få bekreftet at jeg er virkelig gravid og at legen kan si noe om min antatte termin ser ut til å stemme....håper legen overrasker og sier at det er kortere tid igjen enn jeg tror! Jeg skal ta med urinprøve. Ellers vet jeg ikke vet som skjer. Takk for mange gode råd her inne! Det trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har første time i morgen, og er da 5+5 uker på vei.... Har mistet to ganger før, så har blitt lovet tett oppfølging denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til legen 1. gang jeg var gravid ca uke 10+5. Jeg mistet da dessverre i uke 12 i MA. Er nå gravid igjen og skal til legen tidligere pga av MA. Har time i uke 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vet det høres sprøtt ut med 6 tester, men er første gang jeg er gravid og hørte så mye rart her inne. Fikk først en positiv cb test og tok en veldig svak billigtest samme dag. Men etter et par dager fikk jeg liksom ikke ro på meg at jeg var gravid, derfor tok jeg en ny test og den var også veldig svak. Så leste jeg her inne at det var ei som hadde testet positivt to ganger på cb, men når hun testet to dager senere var den negativ - og hun var ikke gravid. Ble litt skremt av dette siden testene mine ble svakere - derfor testet jeg tre ganger til for å følge med på om de ble sterke igjen. (Ikke på samme dag da..)

 

Har jo gått en del historier inne på disse sidene med falske positive tester, kjemisk graviditet etc. Når man står midt oppi det selv og ønsker seg barn mer enn noe annet er det lett å bli påvirket. Spesielt når testene ble svakere og svakere en stund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen når jeg er 12+3. Er lenge å vente, men tiden går kjapt, dessuten kan man som regel ikke høre fosterlyden før det uansett. Men regner med jeg må ta et par gravi-tester til før jeg skal til legen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens.

Mener å ha hørt en plass at man ikke trenger å gå til lege først nå lenger. men at vi kan gå direkte til jordmor. Det skal jeg på fredag i uke 7, skal ha bedre oppfølging pga ma i mars. Skal be om tidlig ul når jeg skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan hun for det har hun allerede gjort for meg hun ringte i dag for å høre hvordan det var med meg og om det var noe spes jeg villa, da sa jeg at jeg vil ha tidlig ul og da skulle hun skrive henvisning å sende den i dag så kanskje jeg vet når jeg har fått time til ul før jeg skal til jordmor, slik at vi kan planlegge neste time til henne ut i fra ul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var idag. 6+1 på vei. Men jeg har hatt litt høyt blodtrykk og sånn tidligere så de ville følge meg opp litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...