lizaloo Skrevet 12. juni 2006 #1 Del Skrevet 12. juni 2006 Hei. Jeg har en gutt på 3.5 år som nå har gått i barnehage i 1 år. Han stor trives og vi er veldig fornøyde med barnehagen, Gutten vår er litt av den følsomme typen, han er vàr for forandringer og litt sjenert til han føler seg trygg nok. Han er et vanedyr og liker rutiner og forutsigbarhet. Når han føler seg trygg er han en aktiv, blid og morsom gutt. Han har gått i en gruppe med tre åringer (12 stk) og nå til høsten er det meningen at de skal flytte opp i den større gruppen. I denne gruppen går også hans beste venninne og nabo I dag da pappan hentet han spurte ped. leder om hva vi syns om at vår sønn og de to andre gutten som også er født sent på året ble igjen i den samme gruppen, men ikke venninnen hans ( fordi de bare er tre jenter) Slik at de fikk lov å være eldst en stund og dessuten fordi den nye "stor"gruppen blir så stor. Hva mener dere om dette? Pappan syns det høres greit ut, men jeg syns det er helt forferdelig. Skal ikke han få følge de andre videre? På den nye gruppen vil de jo gjøre andre og nye ting. Han vil da være på store gruppen sammen med de som han har gått sammen med i et helt år. Han vil jo ikke skjønne hvorfor han ikke får være sammen med de andre. Og dessuten må handa være sammen med barn som er over 1 år mindre enn han ( selvfølgelig vil jeg at han skal gå sammen med alle, men....) Hadde vært fint om jeg kunne fått litt synspunkt på dette og kanskje fra noen som arbeider i barnehage. Har tenkt å snakke med ped. leder i morgen for å høre hva hun tenker, men jeg føler at jeg er veldig sterkt imot dette, eller er jeg helt på viddene.......? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2006 #2 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg skjønner godt at du tenker som du gjør, og er i utgangspunktet enig med deg. Jeg syns sjelden det har noe for seg å holde barna igjen på småbarn når de blir eldre. Men, vi vet jo kanskje ikke hele historien? Det er vel ikke alltid pappaene får med seg alt... Snakk med ped.leder og fortell hva du tenker, og ta det derfra. Samtidig vil jeg også nevne at han skal jo være igjen på den gruppa som han kjenner og er vant til, så det er ikke sikkert han vil oppleve dette som så ille. Og at personalt sikkert lager oppelgg rundt disse tre guttene slik at de får være med på ting de også. Men som sagt, skjønner jeg godt at du ikke er komfortabel med denne løsningen. Hilsen en førskolelærer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/#findComment-5334784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbæret Skrevet 12. juni 2006 #3 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg jobber i bhg. og er nyutdannet førskolelærer. Dette spørsmålet fikk jeg også når gutten min skulle flyttes over til stor avdeling. Jeg sa blankt nei, og gikk rett til styrer for å forsikre meg om at han fikk følge de andre. Jeg syns det er uheldig for utviklingen hans. Småbarnsavd. er lagt opp for nettopp småbarn. De første mnd. vil nok gå greit, men så er min erfaring at de største begynner å kjede seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/#findComment-5335225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
liten og lettmett Skrevet 13. juni 2006 #4 Del Skrevet 13. juni 2006 Min gutt ble igjen på småbarna et år siden han er født helt på tampen av året. Samtidig skulle han bli storebror og det var en del annet som skjedde. Vi var dermed litt usikre på om han ville trives like godt på storebarna. Det var også en annen jevnaldrene gutt på den avdelingen han ble igen på. De ansatte fikk satt av tid til at de skulle få være store, de gjorde mye uten de andre i gruppa. I tillegg var de ofte over på storebarna for å være sammen med dem. Nå er min pjokk begynt på skolen og han har ikke tatt skade av å være størst på gruppa et år. Det har gått kjempebra etterpå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/#findComment-5342174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
papoyo Skrevet 13. juni 2006 #5 Del Skrevet 13. juni 2006 Dette har vi måttet gjøre mange ganger, og er ikke noe foreldrene kan velge. Sånn som situasjonen er i mange bhg nå, så kan man ikke sette sammen de gruppene man ønsker, men må ta de barna som står på søkerlistene. Dvs at noen ganger er aldersfordelingen slik at man må lage blanda grupper på tvers av alder, for å få det til å gå opp. Uansett, så syns jeg ikke dette er noe å ta på vei for. Uansett hvilke avd han er på, så må de jo legge til rette i forhold til barnas alder og utvikling. Tror overhodet ikke dette vil hemme barna i deres utv. I barnehagene er det mange ulike sammensetninger på gruppene. Noen få kjører aldersreine grupper (kun 2åringer for seg, 3åringer for seg osv). En del har såkalte søskengrupper (blanda grupper fra 1-6år), og mange har 1-3 og 3-6 års avdelinger, eller 1-4 og 4-6år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/#findComment-5342423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofagrisen Skrevet 13. juni 2006 #6 Del Skrevet 13. juni 2006 Enig med pappaen, jeg.. Synes det høres helt greit ut. Etter hvordan du beskriver gutten din, har han kanskje godt av å få være størst litt. Og i barnehagen gjør de alt de kan for å legge til rette for utvikling for alle. Hva du føler er selvfølgelig viktig, men tror nok også en ped. leder har god kompetanse til å se hva som vil fungere. I vår barnehage flytter de barn i løpet av året hvis de blir " for store" for avdelingen sin. Kanskje dette går hos dere også? Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/#findComment-5343518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2006 #7 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg er ped. leder i barnehage, og mener faktisk at han burde vært på stor avdeling allerede. Hos oss flyttes barna opp det året de blir 3. Altså, et barn som blir 3 i desember blir flyttet opp på stor avdeling i august, sammen med de som ble 3 i mars osv... Jeg jobber selv på småbarnsavdeling, og merker på de eldste på vår avdeling at de kan ha godt av å komme opp på stor avd. Når man har mange 0-1 åringer på avd, så sier det seg selv at de krever mer enn de eldste, og det er derfor ikke betsandig like lett å lage opplegg og følge opp de eldste. Så jeg mener absolutt at din sønn bør flyttes opp på stor avdeling!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/#findComment-5379456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #8 Del Skrevet 19. juni 2006 Hadde jeg vært deg hadde jeg krevd at han ble flyttet til stor avdeling! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/#findComment-5403665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lizaloo Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 20. juni 2006 Hovedinnlegger her: Tusen takk for mange svar:) Det er mulig jeg var litt uklar i innlelgget mitt. Han går i en avdelingsløs barnehage, men de opererer med tre grupper; en for 0-3, en for 3-4 og en for 4+. Sønnen min har frem til nå gått på 3-4, hvor han har vært minst. Har vært å pratet med ped. leder i dag for å høre hva hun har tenkt. Det hun ser er at min sønn samt to andre som er minst (3.5 år) har blitt fullstendig overkjørt i lek av de eldre gutten på gruppen, disse guttene er født tidlig på året og er fyllt 4 for lenge siden. Min sønn leker helst med de to yngste gutten på gruppen, samt de som går på den mindre gruppen. Ped. leder ser at min sønn trenger trygghet og forutsigbarhet og at han vil få det ved å få være i den samme gruppen et år til. De som kommer opp i gruppen til han og de to andre er max et halvt år yngre enn han og hun håper med dette at gutten vår ved å få lov til å være størst, få ansvar, være med på å dra igang leker osv. Hun mener at han trenger dette for å få selvtillit. Samtidig lover hun at de skal være veldig obs på evt erting fra bestevenninnen hans. Hun burde egentlig også være igjen i denne gruppen, men ped.leder vil ikke skille jentene(de er bare 3) Vi kommer til å si til sønnen min og venninnen hans at han skal være størst på sin gruppe og hun skal få være sammen med jentenepå den andre gruppen. Har forandret litt mening etter samtalen med ped. leder, først og fremt fordi alternativet blir å flytte han opp med barn som er 5 år og hvor han igjen vil være minst. Dessuten er alle barna sammen nesten hele tiden. Gruppetiden utgjør maks 2 timer pr dag og ofte er de eldste på midterste gruppe sammen med den største gruppen i gruppe tiden. Opplegget for neste år blir ikke det samme som i år og innholdet vil bli tilpasset aldersforskjeller. uff så mye styr, gruer meg til han skal begynne på skole:) Takk for mange innspill og dere må gjerne kommentere videre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5334453-hva-syns-dere-om-dette/#findComment-5414596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå