MORT2SMÅ+snart3 Skrevet 12. juni 2006 #1 Skrevet 12. juni 2006 hei! Trenger råd fra noen som har tre ev flere tette og gått fra perm til perm uten å jobbe imellom og fått fødslespenger. Jeg har 2 tette og vi planlegger å få et barn til like tett( altså nokså snart). Jeg er i perm nå, men den går ut om ca 2 mnd. Jeg har ikke fast jobb og må derfor ev melde meg arb ledig etter perm. 1)Det jeg lurte på er hvis jeg nå blir gravid før perm går ut, bør jeg da melde meg arb ledig og få dagpenger( vil jo da ikke få så mye som det jeg gjør nå), for å få fødselspenger for neste barn? 2)Kan man bli sykemeldt hvis man går arb ledig og får dagpenger( var veldig plaget med bekkenløsning sist og ble sykemeldt tidlig)? 3)Når de regner ut fødselspenger for den neste. Hvilke mnd regner de ut for hvis man går arb ledig? Vil noe av forrige perm penger telle med i utregningen? 4)Når må jeg ev 'bli' gravid for at fødselspengene jeg får nå skal telle med som grunnlag for neste perm( UTEN Å JOBBE). Eller er jeg nødt til å melde meg arb ledig? Takknmemlig for svar!!
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Hei! Jeg har to tette, venter en tredje tett, 13,5 md mellom de to eldste, og gikk da fra perm til perm. Jeg var da sykemeldt i de ca 2 md som ble fra perm med den første tette gikk ut til jeg gikk ut i ny perm. Nå er jeg gravid igjen, og det vil nå bli ca 15 md mellom de to siste. Det jeg fikk vite fra trygdekontoret var at jeg måtte ha jobbet ( som jobb regnes også den tiden man feks er sykemeldt, er i fødselspermisjon etc) i 6 av de 10 siste md før permisjonen starter. Permisjonen starter vanligvis 3 uker før fødsel, men man kan velge å starte permisjonen i opptil 12 uker før fødsel. ( Starter man permisjonen tidligere, forskyver man samtidig opptjeningstiden tilbake i tid, dvs du må ha vært "i arbeid" i 6 av de siste 10 md før de 12 ukene før fødsel).. Dersom du vurderer å gå fra perm til perm uten å jobbe har du altså ca 2 md å tjene inn der. I tillegg vil du jo få godskrevet en eventuell sykemeldingsperiode som om du har vært i jobb, og opptjene deg rettigheter til ny fødselspengeperiode.. Angående arbeidsledighetstrygd har jeg lite erfaring, har bare hørt at aetat har andre regler de går etter når de regner det å være i jobb, da en venninne av meg som hadde vært i fødselsperm ikke hadde tjent seg opp noe grunnlag for arbeidsledighetstrygd av fødselspengene (det var ikke reell jobb for dem). Det var visstnok også andre kriterier som kunne legges til grunn i stedet, feks om hun hadde tjent viss mye de siste 3 år, men det hadde ikke hun da hun var nyutdannet.. Du må nesten høre med din lokale aetat hvilke krav som stilles. Jeg tror nok det vil "lønne seg" om du blir sykemeldt framfor å melde deg arbeidsledig, men det forutsetter jo at du fyller kriteriene for sykemelding da.. Blir du gravid i dag, vil du ca ha termin 14 mars. velger du da å starte perm 12 uker før term (perm blir da tilsvarende kortere(9uker)), blir det ca 20.desember 06. Dvs din opptjeningsperiode kan maksimalt legges så langt tilbake i tid som fra ca 20. feb 06 tom 20. des 06. Du sier du har perm i ca to md til, dvs ca fram til 14. august.. Slik jeg forstår det vil da fra og med 20. februar tom ca 14 august bli de md som kommer innenfor opptjeningsperioden for deg (pluss eventuell sykemeldingsperiode, jobb (evt arbeidsledighet om dette regnes med)). Dette er knappe 6 måneder, som er kravet for å få fødselspenger ( pluss evt sykemelding etc).. Selv var min yngste 6 måneder da jeg ble gravid denne gangen, og regnet da at jeg manglet 14 dager for å gå ut i ordinær fødselsperm (3 uker før fødsel), så jeg hadde da disse 9 ekstra ukene som en sikkerhet dersom jeg ikke fikk sykemelding, samt at termin kunne bli flyttet. Det ble ikke noe problem for meg å få sykemelding, har nå vært sykemeldt i 8 uker, så trygdekontoret krever tilrettelegging på jobben/krav til yrkesaktivitet for videre sykepenger, men jeg regner med at det ordner seg når legen i morgen fyller ut en tilleggserklæring. Er egentlig en litt delikat situasjon, for trygdekontoret har indirekte sagt at de stiller spmtegn til hva jeg er sykemeldt fra, siden jeg ikke har noen jobb å gå tilbake til, og en av de jeg snakket med da jeg ble gravid kunne ikke engang svare meg på spm om jeg i det hele tatt fikk fødselspenger en tredje gang på rad, for hun stilte spmtegn ved hva min egentlige inntekt ville vært om jeg ikke hadde blitt gravid igjen..Hun skulle svare meg når hun hadde fått lest seg opp, for det kunne jo finnes noen "underregler" med unntak som gjorde at jeg ikke hadde krav på noe. Har i allefall fått bekreftet at man har krav på fødselspenger av fødselspengene, også tredje gang, men da gjelder, som vanlig regelen om opptjeningstiden på 6 av de siste 10 md før perm starter. Huff, ja, det er mye å ta hensyn til, hehe.. Blir spennende å høre om det blir 3 tette på deg også nå da.. Det er ikke noen mulighet å få seg jobb i noen md? Om du erfaringsmessig har blitt tidlig sykemeldt pga bekkenplager, er kanskje sannsynligheten for dette til stede også denne gang.. Kanskje du fyller kriteriene for arbeidsledighetstrygd/dagpenger? i såfall, og om du velger å ta ny fødselsperm fra 3 uker før fødsel, vil da kun 2 av de 6 opptjeningsmånedene stamme fra dagpengetida, men forhør deg med trygdekontoret, kanskje regner de ut gjennomsnittslønn, men kanskje regner de ut fra den siste opptjeningsmd før perm!!..( da kommer du jo dårligere ut med dagpenger dersom satsene her er mindre enn det du får i fødselspenger) Jeg håper det ordner seg for dere, og at dere kan hoppe i prøvingen snart (hehe, dere burde vel kanskje vært i gang allerede..)!! Lykke til!!
MORT2SMÅ+snart3 Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2006 Hei Snart m@mm@ til 4! Tusen tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg! Synes det er rart TK stiller ? ved om du har rett på fødselspenger 3 x på rad. Du har jo fylt kravet de stiller for å få det. De kan jo ikke spekulere i hva du ev ville ha fått. De må jo se på de reelle tallene. Slik det var for meg sist, så spurte TK hva jeg skulle ha gjort etter perm( siden jeg da ble sykemeldt) og jeg sa at jeg skulle selvfølgelig melde meg arb ledig for å få meg jobb, og da sa de at det var greit. De fleste vil jo selvfølgelig ha en jobb, men av og til skjer det ting (som at man blir gravid..), som gjør at det tar tid og litt flaks å få seg jobb. Ikke lett å få seg arb i det man aller helst vil jobbe som... Fikk svar av deg på det jeg lurte på. Men er fremdeles litt usikker på om jeg skal melde meg arb ledig( perm går ut juli). For kan jeg gå et par mnd etter perm uten betaling og så bli sykemeldt, det går vel ikke? Slik jeg ser det, er jeg vel nødt til å søke om dagpenger. Jeg skulle jo melde meg arb ledig etter denne perm, siden jeg ikke ennå har fast jobb, men nå skal vi jo i gang (er i gang...) med nr 3 og da vet jeg fra sist at jeg mest sannsynlig kommer til å få bekkenplager( fikk det også med nr1) og bli sykemeldt. Sist ble jeg sykemeldt rett før 1 perm gikk ut og det gikk fint. Vet ikke hvordan det hadde blitt hadde det gått ett par mnd etter perm hvor jeg ikke hadde hatt bet, om jeg da kunne ha blitt sykemeldt? Vel, uansett så går vi en spennende tid i møte. Vi føler oss veldig heldige som allerede har 2 barn og snart har vi forhåpentligvis meget snart et tredje på vei( eller fjerde barn om det skulle bli tvillinger! hi hi... det hadde vært noe det! ) Lykke til til deg også!
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 Hei! takk for svar, gøy å se at det er flere i samme situasjon, føler ikke at det er så mange som gyver løs på hele 3 tette, hehe! Jeg har også spekulert på hvordan utfallet ville blitt om man skulle gå et par md arbeidsledig/uten noe penger for så å sykemelde seg. For mitt vedkommende er det vel ingen økonomisk gevinst i å melde seg arbeidsledig like etter perm går ut ( bortsett fra at man kanskje er heldig å få jobb da, hehe), da jeg ikke har krav på dagpenger.. Så mitt alternativ er å gå uten penger..men hvordan er det da å sykemelde seg ja,,, Jeg lurer på at man kanskje ikke har krav på noe da..for hva sykemelder man seg fra, arbeidsledighet? Jeg har ikke tatt sjansen på å hatt noen oppholdsperioder, jeg søkte sykemelding med en gang perm gikk ut. Det jeg gjorde for å øke sannsynligheten for å få sykemelding var at pappaen tok ut noe pappaperm undervegs ( jeg hadde perm, tok en pause hvor han tok ut noe perm mens jeg gikk uten penger, for at jeg så kunne starte perm igjen), slik at jeg ble lengre på vei med fjerdemann, og da også opplevde svangerskapet som litt tyngre for bekken etc. Jeg ble sykemeldt ca 14. april, ble gravid ca midteb av des, var altså 4 md på vei da jeg ble sykemeldt.. Var nå forresten til legen i dag, hun ringte trygdekontorer, som sa jeg skulle få sykepenger fram til fødsel..Legen skrev til og med et notat av det på dataen sin, som dokumentasjon, godt d altså. Jeg hadde nok ikke fått det samme svaret om det hadde vært jeg som hadde snakket med den trygdekontorkjærringa..huff, de er vanskelige til tider.. Vi må snakkes videre, la meg få høre hvordan det går med prøvinga! Lykke til!!
MORT2SMÅ+snart3 Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2006 Hei igjen! Kjempekoselig at du tar deg tid til å svare meg. Jeg har bare et spørsmål til. Pappa'n har tatt ut all sin perm. Da må vel bare perm løpe tiden ut. Jeg kan vel ikke stanse den for så å starte den igjen, eller går det? Har valgt 100%, skulle kanskje heller valgt 80%, lett å være etterpåklok.. Vel, uansett så ordner det seg sikkert greit mtp nye fødselspenger. Nå i disse dyre tider er man nesten avhengig av to inntekter! Det er jo også sant som du sier at man må jo ha hatt en inntekt hvis man skal bli sykemeldt. Vi får se hvordan det går. Tk er ikke alltid like behjelpelige,nei! Fikk et bra tips en gang, og det var at hvis det var noe man lurte på TK så skulle man kontakte dem skriftlig eks mail. For av og til( litt for ofte) så sier de som jobber på TK forskjellig, men når man har det skriftlig så kan man ev henvise til det de faktisk har sagt! Vi snakkes nok mer senere.
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 16. juni 2006 #6 Skrevet 16. juni 2006 Heizann! Jeg har forstått det slik ut fra vedtakene jeg har fått fra trygdekontoret i forbindelse med fødselspengene at hele permisjonen må takes ut innen en viss tid ( ett år ca for de med 80%, kortere for de med 100%). Ut fra det tror jeg ikke det er mulig å stanse stønadsperioden, med mindre du tar ut ferie (det har vel kanskje alle krav på). hmm..kanskje du skal høre med trkont hvordan det stiller seg..Ikke sikkert du får regnet ferietiden "som om du har vært i arbeid" med tanke på opptjening av flere md, men kanskje d funker også? Om du tar ut ferie regner jeg i alle fall med at du forskyver tiden litt, kanskje større sjanse for å bli sykemeldt når man er lengre på vei.. Dere får tenke litt på det, høre med trygdekontoret hva dere har krav på.. Og ikke minst om dere har råd til at du tar ut ferie (du får vel ikke betalt med annet enn det du sikkert fikk av feriepenger i slutten av mai..) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå