Gå til innhold

dere med erfaring med bekkenløsning etter fødselen...trenger litt hjelp og støtte jeg...

Anbefalte innlegg

Etter et laaangt svangerskap med bekkenvondt fra 6 uke,krykker fra 3 mnd og rullestol den siste mnden fikk vi en flott gutt. Første mnden etter fødsel var mannen min hjemme siden jeg ikke kunne ta meg av gullet vårt alene, men etter det har jeg klart meg greit.

Ble bedre og bedre etter fødselen selv om det var mye vondt. Kastet krykkene etter 1 1/2 uke og det var en utrolig god følelse å kunne bære gutten vår fra stuen og inn på stellerommet selv. Da var han 1 mnd gammel. Fortsatte å bli bedre og 3 mndr etter fødselen fikk jeg begynne så smått å trene hos manuellterapeut. Startet veldig forsiktig siden jeg nesten ikke hadde vært i bevegelse i omtrent 1 år. I dag gjorde jeg for første gang alle øvelsene i løpet av en treningsøkt. Det kjentes greit ut mens jeg holdt på, men utover dagen har jeg bare blitt værre og værre. Måtte legge meg nedpå en stund i ettermiddag (mannen tok med begge ungene på tur..)og det kjentes ut som det ga seg nokså fort...men smertene kom fort tilbake med en gang jeg kom på beina igjen..Altså bare litt smerte mens jeg ligger/sitter men forholdsvis mye vondt når jeg går/står..

I det siste har formen stått på stedet hvil på et sted der jeg har lite smerter hvis jeg ikke gjør noe og ikke er for mye på beina..

Det jeg egentlig lurer på er om dette mest sannsynlig skyldes treningen eller om det heller er en reaksjon på litt mye aktivitet dagene i forveien.

Fikk ikke spurt manuellterapeuten min i dag siden det kjentes greit ut mens jeg holdt på med treningen.

Det er liksom meningen at jeg skal trene på egenhånd i to uker nå, før jeg skal tilbake til ham....skal jeg bare kjøre på, eller bør jeg ta det litt forsiktig??

Såå lei av å ta det rolig nå !!!!!

dette ble sutre sutre...

(tidl. rog. snart er vi fire)

Fortsetter under...

Du beskriver akkurat sånn jeg hadde det. Jeg måtte være utrolig forsiktig med å trene. Det var utrolig lite som skulle til før jeg fikk vondt. Mens jeg trente kjente jeg ikke så mye smerter - bare litt ubehag. etterhvert lærte jeg meg at når jeg kjente at noe var litt ubehagelig kom jeg til å få vondt i dagene etterpå. Utrolig frustrerende, og litt av en tålmodighetsprøve!!

Så mitt råd til deg er at du tar det med ro. Kjenn godt på kroppen din og ikke utsett deg for for store belastninger. Min erfaring er at fysio- og manuellterapeuter blir litt vel ivrige med at vi bekkendamer skal komme oss opp på neste stige i treningen! ( Om du skjønte hva jeg mente !) Jeg hadde nytte av å trene i perioder, og så ta en pause fra treningen. Det var deilig i perioder å ikke ha så mye smerter, samtidig som jeg kjente at jeg måtte trene for å komme meg videre.

Det er jo kjempefint at du allerede er i gang med trening. Ha tålmodighet, så går det sikkert bra!! Lykke til!

Tusen takk for svar.

Blir så frustrert bare, og vet jo ikke hva som er det beste å gjøre. Jammen bra jeg har dere :-)

Får prøve meg litt forsiktig frem jeg da. Skal trene igjen i morgen er meningen, men kjenner at jeg fremdeles ikke er tilbake der jeg var før jeg trente forrige gang. Så den treningsøkten henger tydeligvis lenge i...Får bare ta det veeeldig rolig i morgen da....men forstår ikke at det er mulig å ta det særlig mye roligere enn jeg allerede gjør...

Tålmodighet er jammen vanskelig...hmm

Huff, skjønner godt dere blir frustrert, er utrolig irriterende å ikke kunne trene og bevege seg, holder på å bli gal etter bare 5 mndr.. Det jeg ville tipse om er sittende trening, det eneste jeg kan gjøre om dagen. Trener armer og øverste del av rygg med strikk og lår og rumpe uten strikk, alt mens jeg sitter. Det er utrolig viktig å beholde styrken sånn at man ikke forflytter problemer til andre deler av kroppen. Er man svak et sted må jo gjerne ryggen kompensere når man løfter. Du har vel kanskje prøvd det, men ville bare si det i tillfellet.

Masse lykke til dere!!

Takker for tips.

Men nå er det egentlig stabilitets trening (øvelser jeg har fått av manuellterapeut) jeg skal prøve meg på,som et ledd i å (forhåpentligvis) bli bedre i bekkenet...

Takk og lykke til videre til deg og

Ja, jeg skjønte det var sånn trening du drev med. Mente bare at mens du ikke kan trene bekkenet kan du ta øvelser sittende for å styrke resten av kroppen så lenge. Mener bare at det er viktig å holde resten av kroppen sterk. I tillegg synes jeg det er deilig å gjøre noe, kan hjelpe litt på humøret

Annonse

Ja enig med deg i det. Har trent litt på den måten du sier, men har faktisk ikke kunne gjøre særlig av det heller uten å få vondere. Men nå har jeg så lyst å trene for å bli bedre. Tærer på tålmodigheten min allerede....håper ikke dette skal vare i årevis...

sååå, akkurat nå er jeg nok litt nede i en bølgedal, og det eneste som kan hjelpe på humøret nå er at noe som har med bekken å gjør begynner å gå riktig vei...

Hei!

Klarer du å kjenne forskjell på om du er støl i musklene på en måte eller om du smerter som kommer av at selve leddet er vondt? Jeg fikk også mer vondt i begynnelsen da jeg begynte å trene med manuellterapeut. Lurte fælt på det samme som deg, men så tenkte jeg at det kanskje kan være stølhet rett og slett siden musklene i det området ikke har vært i bruk på så mange måneder. Så jeg tok sjansen på at det var stølhet og vanligvis blir det da verre de to første dagene, værst tredje dagen for så å bli bedre igjen (når man er helt frisk altså)...og det stemte!...gjett om jeg ble glad. Det kjentes ikke ut som vanlig stølhet så det var ikke så lett å vite. Hva hvis du prøver å gjøre som du har fått råd om i 3-4 dager, hvis det ikke blir bedre da, men bare verre så er det kanskje for mye for deg. Eller at du fortsetter med deler av programmet en stund til slik at du får bygget deg opp før du tar hele. Det er ikke sikkert at vi har samme "type" bekkenløsning, men jeg var veldig skeptisk når manuellterapeuten sa jeg skulle gjøre ditt og datt, men fordi jeg så gjerne ville han skulle ha rett, så gjorde jeg som han sa, men gikk saktere fram. Og jeg har blitt tusen ganger bedre av å gjøre som han sa.

Hva som er rett for deg vet jeg jo ikke, men noe må man nok trene litt etter så lang tids inaktivitet, støtte musklene må fungere igjen. Prøv deg fram. Kanskje du kan ringe manuellterapeuten og spørre?

Masse lykke til!!

takk så mye for svaret ditt.

Nei jeg tror ikke det var / er stølhet jeg kjenner etter trening. Kjente igjen smertene som "vanlig" dårlige dager... Glipp i bakre bekkenledd spes. på venstre side og mer stråling nedover i lår både fremme og bak, ekstra stikk smerter ved for lange steg og vridninger... Syntes absolutt jeg kjente det igjen ja....synd men sant.. Hadde vært flott om du hadde hatt rett. (kjenner i tillegg en slags "sårhet" i bekkenet som nok kan være en form for stølhet...?)

Har ikke sluttet å trene likevel, for nå klarer jeg ikke sitte /ligge i ro lengre.. Men som du anbefaler trener jeg enda roligere enn han har sagt. Har også kuttet den ene øvelsen (" spark" bakover) som jeg nok tror kan ha vært utløsende for endel av smertene, og har følt meg bedre etter treningen etter det.

Hvor ofte anbefaler du (dere) å trene. Har vært litt redd for å trene flere dager på rad, og har derfor startet forsiktig med 2- 3 dager i uken...med mellomrom på en dag mellom hver trening + fri i helgen. Bør jeg trene oftere enn dette med en gang ?

Det var synd det ikke bare var stølhet, høres ut som det er noe annet, ja. Sårheten er nok stølhet. Jeg kjente mindre til stikk og glipping etter at jeg begynte å trene, tvert i mot kjentes det ut som hele rygg-, hofte- og bekkenregionen trakk seg sammen og begynte å virke igjen. Det er jo ikke sikkert det er det samme som hjelper på alle heller. Jeg skulle gjøre en bestemt øvelse tre ganger om dagen, det var ikke så voldsomt som å sparke bakover o.l, bare en merkelig stilling som skulle holdes et visst antall sekunder. Det var viktig at det ble gjort ofte med liten, men akkurat riktig belastning for nettopp min kropp. Dette var først for å aktivere muskulaturen igjen og så bygge opp styrke, og det kjente jeg at det gjorde. Er ikke så godt å si hva du bør gjøre, det virker som du har fått et mer omfattende og anderledes treningsprogram en meg, og da er kanskje hver dag for mye? Et godt mål skal visst være at hvis du har vondt dagen etter du har gjort noe, har du gjort for mye eller noe feil.

Bekken er noe herk! Håper du blir fort bedre! Til "trøst" kan jeg si at det virket som om det gjorde et lite hopp fram etter 3 måneder hos meg, og det var før jeg begynte med behandling. Jeg var ekstremt dårlig lenge, kunne ikke sitte en gang og trodde aldri jeg skulle kunne gå en runde i butikken igjen eller trille barnet mitt, så det er håp. Men, jeg tror det er veldig viktig å finne rett behandler for akkurat deg, ikke så lett kanskje..

Jeg trener 3 ganger i uka med stabilitetstrening. ellers prøver jeg å gå litt turer. Det siste er at jeg savidt har begynt å sykle ( hipp hurra! ). Jeg er med i et prøveprosjekt for stabilitetstrening av bekkenet. Det de har funnet ut der er at de som trener tre ganger i uka har mye bedre effekt enn de som trener to ganger.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...