jente+jente Skrevet 12. juni 2006 #1 Skrevet 12. juni 2006 Jeg droemmer om aa reise til Soer Amerika, land som Argentina, Peru, Ekvador, Guatemale..... Har en datter paa 18 mnd og er gravid med nr 2. Er det noen som har vaert i Soer Amerika, med eller uten barn, som kan tipse om hvilken land som er OK aa reise i med smaa barn / som gravid?
Ompalompa Skrevet 12. juni 2006 #2 Skrevet 12. juni 2006 Har akkurat flyttet hjem etter å ha bodd halvannet år i Ecuador. Ikke noe problem å reise der med barn i alle fall! Lite land med masse å by på, greit å ikke måtte bruke masse tid i buss etc. Med en reiseforsikring som dekker evt ubehag/problemer med graviditet, så burde alt være i orden. Noe spesielt du vil vite noe om?
jente+jente Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2006 Reise vi til Ecuador flyr vi til Quito, som ligger noksaa hoeyt. Det sies at noen blir skikkelig syk pga hoeyden (spesielt naar man flyr direkte inn fra lavt land). Er dette overdrevet? Er ikke bekymret for meg selv, men litt for dattern min (18 mnd) og ikke minst for babyen i magen. Trengte du ekstra vaksiner foer du reiste? Boer vi ta med barnebilsete? Baeremeis (bruker den sjeldent til vanlig)? Anbefaler du aa leie egen bil / komme seg rundt paa egen haand? Maa turen planlegges paa forhaand, eller finner man lett hoteller naar man reiser rundt? Og ikke minst: Hvilken steder MAA vi faa med oss naar vi er der??? :-)
Ompalompa Skrevet 18. juni 2006 #5 Skrevet 18. juni 2006 Sorry, har ikke logget på på noen dager, men her kommer svar; Ang. høyden: det er veldig individuelt hvordan man reagerer på høyde. Men Quito ligger ikke så høyt at det er farlig uansett (2800 meter), med mindre man er syk eller noe, da. Du kan føle deg litt kortpustet og får kanskje litt hodepine de første par-tre dagene. Ta det med ro, drikk mye vann/juice (ikke koffeinholdige drikker eller alkohol, da de virker dehydrerende). Mini har aldri vært synlig plaget, de gangene vi har flydd inn, første gang var hun 5 mnd, andre gang var hun 13 mnd.. Jeg vet ikke hvordan det er, når man er gravid, ville nok spurt fastlegen min om det for å være sikker. Vaksiner: Mini fikk tuberkulosevaksine og Hep B, men det kan hende det ikke er nødvendig, når det dreier seg om en ferietur. Vi skulle bli i halvannet år, så det er litt annerledes. Spør fastlegen din eller kontakt aller helst et vaksinasjonskontor der du bor i god tid, da vaksiner ikke skal tas rett før avreise. Barnesete: tror ikke du kan leie sete, men de kan kjøpes for 70 dollar og oppover. Jeg ville anbefale buss evt. innlandsfly framfor å kjøre selv. Av busselskaper anbefaler jeg Panamericana, de har god standard og kjører ikke gris, det er det en del andre selskaper som gjør. De koster bare et par dollar mer enn de andre selskapene, så prisen er ikke avgjørende. I tillegg er bussterminalen i en bra del av byen. Hovedterminalen Terminal Terrestre er litt "dodgy" på kveldstid, men helt grei på dagtid. Bæremeis er fint å ha, synes jeg. En reisetrille kommer også fint med, dersom dere bruker det. Trille er dessuten fint å ha på flyplass etc. Det er generelt ikke vanskelig å finne overnatting, men i høysesong/helligdager kan det være fullt på de mest populære stedene. Nå vet jeg jo ikke hvilken standard du tenker å benytte deg av. Highlights varierer jo med interesser med kan nevne: Otavalo - latinamerikas kanskje mest kjente indianermarked, ca 2 timer fra Quito. Baños er polulær hos mange, koselig liten by 3 timer fra Quito, kjent for sykkelturer, varme kilder, fossefall etc. Papallacta - varme kilder oppe i fjellene. Nydelig sted ca 3 timer fra Quito, passer for dagstur eller man kan ta inn på hotellet der (dyrt). Mindo - cloud forrest ca halvannen/ 2 timer fra Quito. Fossefall, sommerfuglfarmer og mye annet. Cuenca - flott by i Andesfjellene, ca 10 timer med buss sydover fra Quito. Kysten - skjønne strender og herlig mat. Akkurat hvor du drar kommer an på hvor lang tid du har. Canoa har kanskje de flotteste strendene, Montañita er litt mer hippie og livlig (surfer hang out) og Atacames er lett å komme seg til fra Quito (7 timer på direktebuss eller 30 min på fly). Amazonas - deler av regnskogen ligger i Ecuador. Og, ja, jeg har tatt med 8 mnd gammel baby dit uten problemer, men valgte da et område der det ikke er malaria. Og, ja, det er mye som kryper der, så det er kanskje for spesielt interesserte. I Quito kan du få hjelp på reisebyrå, de finnes overalt. Dersom det er noe mer du vil vite, kan du bare spørre, evt sende meg en mail: [email protected].
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2006 #7 Skrevet 20. juni 2006 Jeg vil ikke anbefale å reise til Guyana i sør amerika. Dårlig hygiene overalt, mye kriminalitet, lite turisme fører til at turister ofte blir offer for ran/overfall, fordommer mot hvite folk. Dette er det landet jeg kjenner til i sør amerika...så jeg anbefaler deg ikke å reise dit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå