Gå til innhold

har sikkert vært svart på 1000 ganger, men når begynne å gi grøt?

Anbefalte innlegg

Er ikke så flink på den søke greia så legger ett innlegg jeg.

Har en gutt på 4 mnd nå. Føler alle maser om å begynne å gi grøt og smaksprøver på is og det ene og andre men jeg vil full amme ham så lenge så mulig.Bør jeg gi noe tilskudd nå eller kan jeg vente?

Og må jeg gi vann nå som det er så varmt eller holder det med melka? gir ham ofte nå som dte er så varmt. Virker veldig fornlyd.

Tusen takk for svar og meninger.

Fortsetter under...

Jeg begynte meg grøt til gutta min e når de var hhv 4 og 6 mnd. Med førstemann var jeg nok litt ivrig selv, og den gang var anbefalinga å vente til de var 4 mnd. Med nr 2 var anbefalinga å fullamme i 6 mnd. Men jeg syns det virka som de hadde behov for mer mat i og med at jeg måtte amme oftere særlig på nettene. Så det tenker jeg blir en grei indikasjon denne gangen også (Snupp er 4mnd)

Når det gjelder vann sa helsesøster på 3mnds kontrollen at det var bare å begynne å gi det. Jeg har prøvd, men hun vil ikke ha det. Og jeg plages ikke så mye av å puppe litt oftere når det er pga tørste. Men jeg kommer til å prøve å gi vann, mest for at hun skal lære å like det fremfor søte drikker. (og med eldre søsken i huset får de fortere opp øynene for søte saker.....)

Det beste er å fullamme til 6mnd, altså bare pupp og ikke noe annet. Men noen barn må begynne med mat før, fordi det ikke holder med bare mm eller de sover dårlig om natta.

Men det kan være lurt å gi litt vann innimellom fordi da lærer de seg å like og drikke det. Jeg begynte å gi vann på avent sin tutekopp (den for 3mnd) når jenta mi var 3 mnd. I begynnelsen drakk hun nesten ingenting, men syns det var gøy, for den er så god å bite på. Nå er hun 7mnd, og elsker vann.

Ellers vil jeg si at du ikke skal høre på de som maser. Du er kjempe flink hvis du klarer å vente (hvis ikke gutten din trenger mer da, men det merker du...).

tak for svar jenter. Er ikke lett å være førstegangs mamma og stå på sitt når den eldre generasjonen mener at stakkar gutt må nå få smake og få grøt..phu:) Ammer nok så lenge det går. Han sover godt på nettene og ammer fremdeles på 1 pupp i slengen. Men må jeg gi litt jern snart?

Nei, du trenger ikke gi jern til baby på 4 mnd. De har sitt eget oppfylte jernlager fram til 6 mnd alder. Velger du å fullamme utover 6 mnd, må man gi tilskudd i flytende form, for de begynner å tære på sitt eget lager ved denne tiden. Jeg har selv erfaring med fullamming og jerntilskudd. Begge mine ble fullammet i 10 mnd, og jeg ga jern, d-dråper i tillegg.

Må bare nevne at det slett ikke er sikkert at babyen vil sove lenger på natta når h*n får fast føde. Med oss var det motsatt... Så jeg tror faktisk man trygt kan si at den eneste gode grunnen til å begynne med noe annet før 6mnd er om man har for lite melk (som syns på vekstkurven eller trivsel til baby) eller ammeproblemer. Stå på ditt, du!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...