Gå til innhold

Grøt / middag / fruktpure

Anbefalte innlegg

Hvor gamle var barna deres når dere ga dem fast føde for 1.gang? å da tenker jeg på små smaks prøver.. og HVA ga dere dem?

Var på 4mnd kontroll i dag, og helsesøstera vår sa at det bare var å begynne å gi Hanna litt smaksprøver...

Så jeg bare lurer på hva andre har gjort...

hun får forresten mme...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331320-gr%C3%B8t-middag-fruktpure/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med grøt da minien var 4 mnd. Han fikk også mme. Du kan gjerne begynne med litt smaksprøver nå, det er hvis de ammes at det anbefales at de bare får melk frem til de er 6 mnd.

Vi begynte med et par ts risgrøt et par timer før han la seg om kvelden. Det gikk bra hos oss, men det kan nok være lurt å prøve grøten på dagen først for å sjekke om hun får vondt i magen. Gutten her likte det med en gang så det tok litt over en uke før vi var oppe i en porsjon. Blandet i litt fruktpure også for å få en litt mer spennende smak. Må ikke begynne med risgrøt, men det anbefales en grøttype uten gluten.

Da gutten var 5,5 mnd gammel begynte vi med grøtmåltid nr 2. Middag prøvde vi ved 6 mnd, men det spytta han rett ut igjen. Får gjøre et nytt forsøk snart.

I begynnelsen vil antakelig mye grøt komme ut igjen (selv om hun liker det) for det tar litt tid å lære spiseteknikken.

Lykke til:)

Annonse

hei du.

Jeg er i akkurat samme båt som deg. Skal begynne med de første smaksprøvene. Er litt over 4 mnd etter termin og kun fått mme siden februar (er født i nov - fikk da mm).

Jeg er også litt rådvill - men må bare prøve fram

Jeg har kjøpt meg maisgrøt (har ikke fått tak i risgrøt som HS anbefalte meg), i tillegg har jeg kjøpt en pakke med fruktpurre av eple/mango.

Kommer nok ikke til å gi den første smaksprøven før til helga, pappa må også få være med :) Vil bare gi et par t-skjeer. Og hvis hun ikke liker smaken, vil jeg nok tilsette litt av fruktpurren for å se hvordan det går... Tror jeg :)

Hva har du tenkt å prøve?

Da lillemor var 6 mnd begynte vi å gi litt kokt, finmost potet med morsmelk. De første dagene på formiddagen, så ga vi det på ettermiddagen (middagstid). Etter noen dager med bare potet ga vi henne potet og gulrot, og etter noen dager potet, gulrot og kålrabi. Vi moser det i stavmikser og tilsetter morsmelk. Enkelte dager gir vi henne potet- og gulrotmosen til Hipp for at hun skal vennes til "ferdigmat" også. Den har faktisk vært mest populær her i huset:(

Etter 1,5 uke med grønnsaksmos har vi nå begynt med grøt på formiddagen. Vi gir henne Småfolk sin havre- og byggrøt blandet med mme. Foreløpig syns hun ikke det er veldig godt, men hun spiser noen skjeer.

Vi er enda ikke oppe i full porsjon på verken grøt eller middag. Hun får vann å drikke til begge måltidene, men tilbud om pupp både før og etter hvert måltid.

Vi har også begynt å gi henne litt banan og avokado. Hun digger avokado! Det er den største suksessen så langt:)

Vi begynte å gi Guro smaksprøver på grøt nå rett før hun ble 5 mnd (har bare fått mm tidligere).

Kjøpte først Holle risgrøt, den kom rett ut igjen ;) Hver kveld i to uker, hehe...prøvde å gi henne grøt når hun ikke var sånn kjempesulten, da er de visst emst motagelige for nye smaker. Prøvde å gi henne når hun var mett, og når hun var kjempesulten...samme dårlige resultat.

Etter to uker byttet vi type, forsøkte nå med Hipp risgrøt med mango og banan, og har også blandet i litt eplemos (usukret). Den ser ut til å falle litt bedre i smak..vi får ihvertfall inn en tre-fire skeier! Håper det går bedre med grøten sånn etterhvert, slik at vi kan komme opp i en hel porsjon...(nå lager vi opp grøt av 50 ml vann, og av det spiser hun som sagt max 4 skeier ;)

Vi startet med LITT smaksprøver allerede ved 3 mnd. Kun noen te-skjeer med skrapet banan elle eple (ikke daglig eller i rutine) Smaksporsjoner med Grøt (mais) fra 4 1/2 - 5mnd og gradvis økning til hel porsjon grøt på kvelden fra 6 mnd alder. Ammer fremdeles og gir nå litt brød/grøt til frokost, litt frukt til lunsj, 1/2 middag og hel kveldsmåltid. Sander er 7 1/2 mnd.

HEI:) lurer på å prøve både grøt og fruktpurre innen noen dager tror jeg:) så får vi se hvordan hun reagerer! Litt spennende da.... Er bare snakk om et par t-skjeer da... hehe..spent på reaksjonen..

Men hun fikk den derre vaksina mot hjernehinne bet. i dag.. så hun kan jo få litt vondt av den neste par døgna... så jeg vet ikke om det heller er lurt å vente med smaksprøvene til helga?... så hun evt slipper å bli syk av begge delene liksom????

Har du fått den vaksinen allerede nå?

Sikkert forskjell fra kommune til kommune. Vi får den ikke før til høsten, hvis jeg får da.

Har hun vanligvis reagert på vaksinen hun har fått? Normalt sett så kommer reaksjonen innen et døgn - så hvis du ikke merker noe i løpet av morgendagen, hadde jeg ville bare sagt "go" altså.

Morsomt å prøve seg fram.

Har begynt med noen skjeer med vann også. Foreløpig er det bare spytting og fresing, men gaper og vil ha mer. Har også fått farris u/kullsyre (pga sopp i munnen), og har kosa seg da også. Så jeg håper hun er mottakelig for nye smaker, selv om det blir dager og uker med litt fresing og mat-klin utover kjøkkenet.

Annonse

Hehehe... ja jeg regner med at det bli mye vasking av klær, gulv og tepper en stund ja ;D

Da hun fikk trippel vaksina så ble hun øm der stikket ble satt, åsså skreik hun og var urolig i ca 2 døgn... (forresten VELDIG morsomt at de satte sprøyta 15.mai, slik at HELE 17. mai var ødelagt... hadde bare vondt hele dagen, stakar lille vennen min... og vi som hadde kjøpt bunad og greier;( )

satser på at det går bedre denne gangen.. har VELDIG lysst å introdusere litt smaker for henne nå :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...