jente+jente Skrevet 12. juni 2006 #1 Del Skrevet 12. juni 2006 Ser at det ofte er folk som lurer paa hvordan det er aa fly med barn under to aar. Vi har flydd godt som jorden rundt med vaar datter, fra hun var 6 uker gammel. Hun er naa 18 mnd, og vi har ingen planer om aa slutte og reise. Barn under to aar reiser gratis paa foreldrene sitt fang (faar ikke eget sete). Dvs ikke helt gratis, for man maa betale flyplass avgifter. Mellom USA og Norge kommer dette ca pa 200USD (kr.1300). Dersom man oensker eget sete maa man betale for det, men faar paa de fleste selskapene litt rabatt for barn under 12 aar (men billettene blir fort nesten like dyre som for voksne). Noen selskaper deler ut et eget sikkerhetsbelte som skal brukes paa barnet naar sikkerhetsbelteskiltet er paa, mens andre selskaper stoler paa at foreldrene sine armer er tilstrekkelig. Paa kortere avstander sitter barnet paa foreldrene sitt fang hele veien, mens paa lengre flyvninger kan man reservere en bassinett (kurv) barnet kan ligge i. Den festes paa veggen forann foreldrene... det fine er at man da faar god leggplass! Paa noen selskaper maa barnet holdes i fanget naar det er turbulens (veldig irriterende naar babyen nettopp har sovnet i bassinetten!) mens paa andre fly er dette ikke noedvendig (litt annen type bassinett) Paa British Airways kan man velge mellom bassinett (for smaa babyer) eller en type liggestol for litt stoerre babyer (kjempebra for barn mellom 1-2 aar). Man faar generelt ikke mat eller bleier til babyen (untak her ogsaa: flydde til New Zealand via Singapore (husker ikke selskapet) og fikk da utdelt bleier, vaatservietter og de kom med stort utvalg babymat slik at jeg kunne velge passende mat i forhold til babyen sin alder!!) Eneste flyplassen jeg noensinne har vaert paa hvor man ikke faar trille barnevognen (vi har en noksaa stor paraplytrille) helt frem til doeren paa flyet, er Gardemoen!!!!!! Vet ikke om det er bare jeg som var uheldig eller om de virkelig er saa bakvendte? Tungt aa baere en baby, spesielt naar man mellomlander og har mange timer venting paa en flyplass..... Med British Airways (vet ikke om andre selskaper er likedan???) er det slik at dersom man bestiller flybilletten foer barnet fyller to aar, reiser h*n gratis paa fanget til foreldrene selv etter fylt to aar (vi har bestilt billetter til USA i julen, og er kjempeglad for aa slippe aa betale selv om datteren vaar vil vaere 25 mnd! Dersom vi oensket eget sete til henne ville det kostet 80% av voksen billett) Min erfaring er at bilseter paa fly er helt unoedvendig, mer i veien enn noe annet. Vi sender det som bagasje, eller leier paa stedet. Ha en fin reise folkens! jente+jente Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331189-info-til-dere-som-skal-fly/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
caquita Skrevet 12. juni 2006 #2 Del Skrevet 12. juni 2006 Takk for gode tips!! Hvordan har du raad til aa reise saa mye da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331189-info-til-dere-som-skal-fly/#findComment-5332469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 12. juni 2006 #3 Del Skrevet 12. juni 2006 Reiste med PIA og der fikk jenta mi reise hjem på infantbillett da hun var 26mndr, vi reiste til da hun var under 2år, men andre steder, på f.eks Saga, må man oppgi alder ved tilbakereise. Fikk også en sikkerhetssele til baby både på mytravel airways, PIA og FranceAir(er det det det heter?). Men om man skal fly langt så burde man reservere det nettet, blir ganske 'lang' i arma etterhvert! Betalte 750kr for infant til Marokko og Pakistan, 410kr(inkl visum) til Tyrkia. Syns det går helt greit å reise med små babyer, mer slitsomt med en på 3-4år! Hvilke vaksiner har jenta di fått ekstra? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331189-info-til-dere-som-skal-fly/#findComment-5332578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente+jente Skrevet 12. juni 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 12. juni 2006 Vi har raad til aa reise saa mye fordi vi faar en del reisepenger i aaret gjennom jobben til mannen min, men ogsaa fordi vi prioriterer det. Jeg har alltid vaert glad i aa reise, problemet er aa finne nok tid!! Det jeg ikke har vaaget meg ut paa siden vi fikk barn er de mest eksotiske reisestedene, land som India, Peru, Malawi..... (Thailand gaar fint). Er det noen som har vaert i Soer Amerika med smaa barn???? Har saa lyst aa dra dit, men vet ikke hvor. Mannen min vil til Quito (Ekvador), men jeg er litt redd for hoeyden pga datteren vaar og siden jeg er gravid igjen..... Noen med erfaring paa dette??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331189-info-til-dere-som-skal-fly/#findComment-5332741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente+jente Skrevet 12. juni 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 12. juni 2006 Ekstra vaksiner jenta vaar har faatt er: Hepatit B, Hepatit A (sist uke) og Tuberkulose. Pga at vi er mye i USA faar hun ogsaa PCV (Pnemococcial Conjugate), som er obligatorisk der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331189-info-til-dere-som-skal-fly/#findComment-5332783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 12. juni 2006 #6 Del Skrevet 12. juni 2006 Hvor ellers har dere vært? Er ikke hepatitt a sånn man burde ta om man skal utenfor europa? Om jeg spør på HS sramser de opp alt man 'MÅ' ha, vet ikke helt om man virkelig må det? Begge mine har fått bcg og hepatitt b vaksina pga de har utenlandsk far. Bare lurer på om minsten må få noen av de andre vaksinene før, vi planlegger å reise når han er 10mndr. Jenta mi var 2år før vi dro til Pakistan og hadde jo fått vaksiner. Hva er PVC? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331189-info-til-dere-som-skal-fly/#findComment-5332851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente+jente Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 13. juni 2006 Vi har ikke vaert saa mange "spennende" steder, men har hatt noen lange flyturer, til New Zealand, Jamaica, Thailand, USA, Mexico og ellers bare kortere turer innen Europa. Avlyste en planlagt tur til Oest Timor pga var redd for malari og denge feber (da var datteren vaar 8 mnd)! Planlegger tur til Soer Amerika, til Ekvador. For aa vaere helt aerlig, saa vet jeg ikke hva PCV er. Men det er en vaksine som amerikanske barn maa ta for aa kunne gaa i barnehage og paa skole. Den taes i 4 omganger, naar babyen er mellom 2 mnd og 15 mnd. Vi er mye i USA og har derfor valgt denne vaksinen. Enig med deg at Hepatit A ikke er noedvendig i Europa, men den er god aa ha for baade voksne og barn som reiser til mer eksotiske stroek. Amerikanere begynner aa anbefale denne vaksinen innenfor USA for barn over to aar. Hvordan var det med en to-aaring i Pakistan? Fikk hun ekstra vaksiner utenom det du har nevnt? Hvor skal dere reise? Hvilke vaksiner anbefaler de for barna? Jeg tror man maa vurdere litt selv - det avhenger jo mye av hvordan man skal bo paa reisen, om man holder seg til byer, osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331189-info-til-dere-som-skal-fly/#findComment-5336609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 13. juni 2006 #8 Del Skrevet 13. juni 2006 Man må ha oppdaterte vaksiner mot difteri, stivkrampe og polio. Det er en viss risiko for tyfoidfeber, de fleste som behandles for det her i Norge, har fått det i PK. Risiko for malaria, men ikke den farlige varianten, om man skal bo i byen trenger man ikke ta noe malariamedisin. Og det er stor risiko for hepatitt A. Jenta mi har bare fått de to overnevnte, skal ta hepatitt A vaksina på oss alle før vi drar. Tar nok den mot tyfoidfeber også om det er nødvendig, hvertfall på barna. Jenta mi og jeg vi ble begge dårlige der, diare, og moren min og søsteren min var også med en gang og de kastet opp også. De hadde tatt alt HS anbefalte, også malariamdisin. Må sjekke om minsten trenger å få noen vaksiner tidligere enn vanlig siden vi drar når han er 10mndr. Vi bor i byer når vi er der så vi tar nok ikke malariatabl. Kan få bivirkninger av de også. Vi skal kanskje bo der i 5-6mndr- det blir spennende! Hvor er dere nå? USA? Har dere familie der? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5331189-info-til-dere-som-skal-fly/#findComment-5344987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå