Gå til innhold

Info til dere som skal ut og fly........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det ofte er folk som lurer paa hvordan det er aa fly med barn under to aar. Vi har flydd godt som jorden rundt med vaar datter, fra hun var 6 uker gammel. Hun er naa 18 mnd, og vi har ingen planer om aa slutte og reise.

Barn under to aar reiser gratis paa foreldrene sitt fang (faar ikke eget sete). Dvs ikke helt gratis, for man maa betale flyplass avgifter. Mellom USA og Norge kommer dette ca pa 200USD (kr.1300). Dersom man oensker eget sete maa man betale for det, men faar paa de fleste selskapene litt rabatt for barn under 12 aar (men billettene blir fort nesten like dyre som for voksne).

Noen selskaper deler ut et eget sikkerhetsbelte som skal brukes paa barnet naar sikkerhetsbelteskiltet er paa, mens andre selskaper stoler paa at foreldrene sine armer er tilstrekkelig.

Paa kortere avstander sitter barnet paa foreldrene sitt fang hele veien, mens paa lengre flyvninger kan man reservere en bassinett (kurv) barnet kan ligge i. Den festes paa veggen forann foreldrene... det fine er at man da faar god leggplass! Paa noen selskaper maa barnet holdes i fanget naar det er turbulens (veldig irriterende naar babyen nettopp har sovnet i bassinetten!) mens paa andre fly er dette ikke noedvendig (litt annen type bassinett)

Paa British Airways kan man velge mellom bassinett (for smaa babyer) eller en type liggestol for litt stoerre babyer (kjempebra for barn mellom 1-2 aar).

Man faar generelt ikke mat eller bleier til babyen (untak her ogsaa: flydde til New Zealand via Singapore (husker ikke selskapet) og fikk da utdelt bleier, vaatservietter og de kom med stort utvalg babymat slik at jeg kunne velge passende mat i forhold til babyen sin alder!!)

Eneste flyplassen jeg noensinne har vaert paa hvor man ikke faar trille barnevognen (vi har en noksaa stor paraplytrille) helt frem til doeren paa flyet, er Gardemoen!!!!!! Vet ikke om det er bare jeg som var uheldig eller om de virkelig er saa bakvendte? Tungt aa baere en baby, spesielt naar man mellomlander og har mange timer venting paa en flyplass.....

Med British Airways (vet ikke om andre selskaper er likedan???) er det slik at dersom man bestiller flybilletten foer barnet fyller to aar, reiser h*n gratis paa fanget til foreldrene selv etter fylt to aar (vi har bestilt billetter til USA i julen, og er kjempeglad for aa slippe aa betale selv om datteren vaar vil vaere 25 mnd! Dersom vi oensket eget sete til henne ville det kostet 80% av voksen billett)

Min erfaring er at bilseter paa fly er helt unoedvendig, mer i veien enn noe annet. Vi sender det som bagasje, eller leier paa stedet.

Ha en fin reise folkens!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk for et informativt innlegg. jeg må bare spørre, om du hvem om steder i sør-Europa (Italia) hvor en kan få leid barnebilsete, men ikke bil. jeg har prøvd alle de store bilutleieselskapene, og ingen av dem leier ut.

hm.. dette begynner¨å bli et problem. da jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre, siden jeg ikke får tak i bilstol til vesla.

Skrevet

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg. Enten leier vi bil og faar da laane barnebilsete, ellers tar vi med eget sete hvis vi vet vi kommer til aa faa bruk for det. Har vaert paa skiferie hvor vi blir hentet i minibus, da opplyser vi paa forhaand at vi har med barn som trenger bilsete, slik at det blir ordnet for oss.

Har du proevd lokale utstyrsbutikker for barn??? Kanskje noen store kjeder leier ut slik??

Lykke til!

Skrevet

Takk for masse info!! Selv skal vi til Mallorca i sommer, og jeg må si jeg gruer meg til flyturen. Dette fordi vår 128mnd gamle datter overhodet ikke har ro i baken.... Så jeg lurer på hvordan jeg skal få henne til å sitte på fanget til oss foreldre? Hvordan har dette vært for der`? Noen som har tips?

Skrevet

En venninne av meg pleier å ha med forskjellige små gaver til barna når de skal fly. De får en gave, leker/leser med den og får en ny når de er lei av den første. Det funker i alle fall for dem, har ikke forsøkt det selv.

Skrevet

Datteren vaar er veldig rolig, saa hun er lett aa reise med. Tar sjeldent med mer enn en liten bok eller bamse, da hun uansett er saa opptatt av alt annet rundt seg. Spennende aa fly... mange rare folk, osv. Blir datteren din for urolig til aa sitte paa fanget kan jo dere spasere rundt litt (lettere paa stoerre fly...). La hun bevege seg naar muligheten byr seg.

Jeg er alltid nervoes foer en reise ("tenk om hun skriker hele veien"), men det gaar alltid kjempe bra!

Skrevet

Vi har også vært ute og reist en del, ikke like mye som hovedinnlegger her, men vi kjøper eget sete til mini hver gang. Dette er kjempedeilig på alle reiser over en times tid. Vi har en aktiv liten krabat, som ikke klarer å sitte på fanget veldig lenge av gangen. Det å ha et eget sete da har vært redningen hver gang. Må som regel ha sele på opp og nedstiging, men sitter i eget sete ellers.

Skrevet

Helt enig med Anonym at det er deilig med eget sete til smaaen, men vi velger aa spare pengene. Heldigvis faar smaaen ofte eget sete uansett, selvfoelgelig avhengig av naar man reiser (forventer ikke eget sete i juli). Folk vil helst ikke sitte ved siden av en liten unge....

Skrevet

Takk for info. Vi skal ant. til India i desember, tror jammen vi skal fly med BA så hun kan få sånt sete du nevnte. Hun vil være 18 mnd da.

Men tror jammen vi må ta oss en sydentur først for å øve før langflygningen, var ikke det et godt påskudd??

Jeg har grudd meg litt tril å reise, så tusen takk for at du delte dine erfaringer! Blei litt beroliget her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...