Gå til innhold

fikk litt sjokk når jeg leste en melding her om middagen til de små..

Anbefalte innlegg

var ei som var veldig nøye på at barnet ikke skulle få karbohydrater? Kun kyllingfilet og grønnsaker og omega 3. Ja alt dette er jo bra, men man skal da vel ikke tenke slik til de små? Trenger ikke de karbohydrater da, de er jo så aktive?

Fortsetter under...

nei nei, helt enig i det :) Tilsatt sukker og for mye fruktsukker osv. er jo ikke bra! Men hun skrev at hun ikke ga barnet sitt grøt pga at de prøvde å unngå karbohydrater, og for meg høres det helt feil ut... F.eks. så er jo grøten vi kjøper i helsekost helt uten tilsatt sukker av noe slag!

Men alle får gjøre det som passer dem best altså, jeg gjør mye selv jeg som sikkert oppfattes som "hysterisk", men jeg syns virkelig at når man ikke gir barnet sitt grøt, fordi man er redd karbo, da har det gått litt langt!

de små beveger seg utrolig mye og forbrenner utrolig mye energi, og trenger jo tilførsel.

Har ikke lest innlegget, men det høres jo litt ekstremt ut. Greit nok at vi særlig i vesten har et høyt karboforbruk, og kanskje kan tenke på å redusere det litt, men det gjelder jo voksne mennesker som er sunne og friske da.

Du kan vel ikke kutte ut karbo til barn. Sukker er bare tomme karbohydrater, så skikkelige karbohydrater er jo i kornprodukter b.l.a.

Det er jo viktig med et balensert kosthold til små barn, og da må alle næringsstoffer være med.

Annonse

Nope, hun mente karbohydrater generelt. Vil ikke gi ungen sin karbohydratrik mat som poteter, grøt (alt av korn i grunnen) osv.

Reagerte på det selv også, hørtes veldig ekstremt ut for en baby.

Her er linken http://www.dinbaby.com/forum/thread/5324773

55-60 prosent av de energigivende næringsstoffene (protein-fett-karbohydrater) skal være fra karbohydrater,

til en sunn norsk person

SÅ DET SÅ....

Er forøvrig utdannet som institusjonskokk... (diettkokk)

Godt å høre :-) Selv er jeg veldig glad i både grøt, pasta, poteter, frukt og masse annet med karbohydrater i, og har ikke tenkt å kutte ut alt det bare fordi det er på moten å spise som om vi er diabetikere alle sammen...

Hej! Jag visste väl att jag skulle få höra sådant, väldigt tradítionella åsikter. Vi har haft samma kostråd i över 50 år, och det ligger en stor industri bak det.Jág har kontakt med en näringsfysiolog från tidningen mat och helse som har gett oss råd, han är uppdaterad på senaste forskningen. Kolhydrater behöver kroppen bara i en liten mängd och det får hon genom grönsaker ex., kan väl säga att vi äter stenålderskost hela familjen, inte ett dugg extremt. Jag undviker det med högt GI pga att den ökade insulinnivån i kroppen gör stora skador. Annars finns det mer och bättre energi som inte höjer blodsockret i proteiner och fett. Alla gör ju som de vill och vad de tror på. Läs boken "sukker en snikende fara" så får du veta lite mer om du är intresserad innan du bildar dig en åsikt om något du inte vet nog om. Hoppas in´gen blev stött på något sett! Om du vill kan jag skicka dig en artikel skrivet i mat och helse om barn och mat!!

korleis skal ein klare å få i ungen nok energi om han ikkje skal ha karbohydratar? hugs at ein baby treng fire gongar så mange kaloriar per kg kroppsvekt som ein vaksen. Ein bør jo passe på at dei får mest seine karbohydratar og unngå tilsett sukker, men likevel...

Annonse

jeg følte meg ikke støtt, men jeg forstår det ikke. Kanskje jeg ikke har nok kunnskap som du påpeker. Det første som slår meg, er at om alle skulle spist slik som dere, ville verdens ressurser vært oppbrukt på null komma niks, og viktige næringskilder gå tapt.

For det andre, så kan jeg ikke se at grove kornsorter gir barnet mitt så rask blodsukkerstigning at det kan få store skader av det....

Men for all del, dere gjør jo akkurat som dere vil, selvfølgelig, det ble bare så feil for meg, fikk helt sjokk når jeg leste at noen kunne være så nøye mot en liten baby.

Grovt korn e ju bra, långsamma kolhydrater det (lågt GI)! både jag och min sambo har låånga utbildningar i universitet (jag i helsesektorn), så vi sväljer inte allt med hull och hår :-) Vi äter sådan mat hela familjen så det är inta bara nogrannt för babyn. Angående resurser så är det hur världen utnyttjar dem och vad man ex odlar. Det ges stora bidrag för att bönder ska producera socker och vete tex, vilket gör dessa varor mycket billiga och i sin tur använder producenter dessa i färdigmat eftersom de är billiga. Skulle vi använda alla socker- och veteodlingar (och låta skogarna stå, vilket i sin tur är bättre för miljön) till för ex viltparker skulle inte det bli några problem med resurser (min man e bla sammfunnsekonom så vi har diskuterat detta) Dessutom skulle vi äta mindre mängd om vi åt mer fett och proteiner. Viktiga näringskällor går förlorade av naturen när man skövlar skog och odlar, majs, vete, och socker.

feliciasmamma

Høres jo ut som om dette er godt gjennomtenkt da, og at det fungerer for dere, så da skal jeg slutte å blande meg, bare for at det høres ekstremt ut for meg :)

Men håper ikke mange får griller i hodene nå, og skal begynne å gi barna sine steinalderkost, for man må vel forsikre seg om at barnet får det de trenger, og da må man vel ha mye kunnskap rundt emnet?

Ja det är riktigt, och vi har förhört oss noggrant och har näringsexpert inblandad. Man måste veta vad man ska ge barnet för typ av mat för att hon/han ska få i sig alla vitaminer och mineraler som finns tillsatt i gröten.Tror denna typ av mat blir mer "normal" om en 10 år eller så...

feliciasmamma

Kjære feliciasmamma!

Du skal være forsiktig med å la folk få vite at du ikke spiser nøyaktig det samme som dem, det ser ut til at det opprører folk noe veldig! Du blir øyeblikkelig stemplet som sær, og får høre at du liksom skal være bedre enn andre osv.

Jeg var for noen år siden vegetariener, og i den samme perioden drakk jeg aldri brus. Hvorfor ikke? Nei, fordi jeg likte vann bedre da. En vane, bare. Men himmel, så mye kritikk jeg fikk for det! Ingen kunne forstå at jeg ville ha vann når de tilbød brus, f.eks. Jeg ble skyldig en forklaring hver gang.

Det er klart at du har rett i alt du sier, og babyen din har sikkert et utmerket kosthold. Men populær blir du ikke hvis du snakker om slike ting, spesiellt overvektige mennesker liker ikke at andre er kostholdsbevisste.

Jepp, folk er rare! : )

Hej lillemanns mamma!

Tack, jag har lärt mig det genom åren, men ibland kan det vara lite kul att provocera, vet att detta väcker mycket känslor hos folk, speciellt från dem som är lite överviktiga och inte har direkt koll på vad de äter (jag ser inte ned på dem eller betraktar mig som bättre på något sätt!!!). Måste alltid "försvara" mig om jag nämner det för nya bekantskaper. Ex om jag äter makrill till lunch istället för bröd är ju det hemskt, hylla ska man brödskivan i det här landet, annars är man ju galen! Men det spelar mig inte så stor roll om folk tycker jag är rar och galen, behöver inte försvara mig på något sätt. Svarade bara på ett innlägg jag!

feliciasmamma (som älskar mat och goda viner!)

hei du!! Er helt enig med deg jeg... Men det er som nevnt over en fare for at folk snapper opp bruddstykker av det du sier fordi det skal mye kunnskap om ernæring til for å kunne leve som dere gjør. Barnet er vel ikke gammelt? Jeg har gitt ungene sunn kost men guttungen som nå er over 2 år og som må få spise det alle spiser i sosiale sammenhenger..

Felicas mamma:

Bare lurer på om du bruker mye tid på matlagingen siden du lager alt fra grunnen. Har en baby selv, og det går så mye tid bort til alt annet at jeg ikke føler jeg har kapasitet til å sette i gang med store matprosjekter.

Er det billigere eller dyrere med ditt kosthold i forhold til vanlig? Du sier jo at du spiser mye rødt kjøtt osv, og det koster jo litt.

Bor du i en by sånn at du får tak i mye gode råvarer? Det er jo ikke så lett hvis man bor på små steder og bare har en liten nærbutikk å handle på.

Håper du tar deg tid til å svare på mine spørsmål!

Jag kan nog inte säga att det är så mycket värre att ge barnet kött och grönsaker än brödskivor och gröt... eller att det behövs så mycket mer kunskap. Det är tvärtom, bröd och kolhydratrik kost är mindre rik på vitaminer och mineraler (om de inte är tillsatt) än kött, fisk och grönsaker. Dvs man måste äta mycket mer av kolhydratrika livsmedel för att täcka vitamin och mineralbehovet. skickar gärna artiklar skrivnai mat og helse om någon är intresserad av att veta mer. Och visst blir det lite annorlunda när hon är större, men den första tiden är det vi som föräldrars ansvar att barnet växer upp med sunda matvanor. Om någon är intresserad kan jag skicka lite artiklar (på pdf).

feliciasmamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...