Gå til innhold

Is til babyen..? Noen forslag?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 7mnd og fikk i går smake litt saftis.. som hun koste seg :)

I denne varmen er det jo godt med litt kaldt, men jeg vet ikke om de isene man får kjøpt i butikken er noe særlig for disse små.. (sukker og e-stoffer).

Lurer derfor på om noen har noen idè på om man kan lage is selv til babyene? Bær, frukt, saft osv...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5329733-is-til-babyen-noen-forslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en barnematbok, og der står det at man kan bruke nesten alt av bær, solbær, multer, bringebær, blåbær...Banan også. Mos det godt, gjerne gjennom en sil til slutt, og frys ned. Da får man god hjemmelaget is:) Har ikke prøvd det selv enda.

Annonse

Jeg tror ikke det er krise om en baby på 7 mnd får melk!!! Litt is på sommeren er bare deilig!! I oslo er det sydenvarme nå og noe må man finne på... De som fullammer de helt minste trenger vel ikke å gi noe ekstra, men de babyene som får litt grøt ol til vanlig kan vel også få litt is mener jeg.

Annonse

Sander-min får det beste av det beste når det gjelder is... :o) Jeg kjøper 1 papaya, 1 mango og eple. Skjærer hver frukt i passe store/små firkanter og koker disse møre i bittelitt vann, hver frukt alene. Moser fruktbitene med stavmikser (kokevannet følger med, er så lite) og porsjonerer dette i is-terning-beholdere som jeg igjen putter i en brød-pose el.l. og inn i fryserern. Når frukt-bitene er frosne tar jeg dem ut av formen og ned på et syltetøyglass, hver frukt på hvert sitt glass :o) På varme dager, som i dag, så tar jeg ut f.eks. 1 terning papaya, 1 ter. mango og 2 med eple, putter de i f.eks ett lite middagsglass fra nestle og tar med på stranda. Fruktisen smelter selvfølgelig, men den lille jenta di vil elske smaken av frukt enten du gir den med skje når den er "kjøleskap-kald" eller blitt kroppstemperert av sola.

-Helt fri for tilsetninger og knakende godt... (kan sikkert suge på is-bitene også, men det blir vell unødvendig kaldt??)

Lykke til! Kjempe enkelt og godt, gutten min gaper mer enn gjerne ;o)

Takk for alle svar!

Fikk mange gode idèer nå.. så i morgen skal jeg se hva jeg finner på :)

Jeg har prøvd å gi henne vannmelon, men hun har tenner og biter så det var ingen suksess her..

Og til deg som syns det er unødvendig med is.. Greit nok at de kan klare seg med vann.. Men når de er 7mnd og sitter å sikler og ser på det vi spiser er det faktisk litt alright å kunne gi noe. Trenger ikke å kalle det is... kan jo si at det er nedfrosset fruktmos.. Da lyder det plutselig myyyye sunnere :)

Gleder meg til å gi henne hjemmelaget is :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...