Gå til innhold

Ut med jobben


Jente 04 & gutt 07 :o)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp. Har nettopp funnet ut at jeg er gravid, og det syns jeg er helt supert. Jeg har bare et lite problem: jeg skal ut med jobben, men de skal vite det på det ennå. Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre/si? Når vi går ut, er det som regel jobben som betaler, og vi får servert meny med vin.... Ofte er det en som bestiller på vegne av alle, og jeg vet, rett og slett, ikke hva jeg skal si.....

 

Setter stor pris på forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Det er jo en god unnskyldning, men burde jeg ikke da også være hjemme fra jobben? Vet ingenting om kyssesyken egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha mange forskjellige grader av kyssesyken. Noen blir skikkelig syke, mens andre nesten ikke merker noe til den. Fellesnevneren, samme hvor syk du er, er at du må holde deg unna alkohol, fordi du kan ødelegge leveren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyssesyke kan arte seg som vanlig forkjølelse/influensa, men det kan også slå ut immunforsvaret kjempelenge etterpå. Og det går på leveren, så du kan bli ekstra syk hvis du drikker. Si noe om at du har kjent deg så pjusk en stund at du gikk til legen, som mistenker at du har hatt kyssesyke og ba deg unngå alkohol til du kjenner deg bedre. Bingo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke sagt kyssesyke, da er man som regel ganske syk og det blir strevsomt hvis folk kommer til å spørre deg i lang tid etterpå om det går bra med deg. Si heller at du går på en penicillin-kur, det skal man ikke kombinere med alkohol. Du trenger jo ikke å si hvorfor, men det kan være alt fra en øyeinfeksjon til urinveisinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nygravid og ikke vil si noe kan det være greit å være etablert som småsyk med litt diffuse symptomer... Både blekhet, trøtthet og kvalme var i alle fall svært tilstede både da jeg hadde hatt kyssesyke og i første graviditet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig... jeg ville aldri turt å skylde på kyssesyka. Da er det nesten lettere å komme unna med at du går på penicilin pga halsbetennelse eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja synes det blir litt merkelig å dikte opp en ganske langvarig og alvorlig sykdom. Hva skal man si seinere da når folk får vite at man er gravid? De skjønner jo at man ikke hadde kyssesyken og da hadde ihvertfall jeg blitt flau hvis folk skjønte at jeg hadde løyet om det.

 

Og jeg hadde personlig syntes det var teit av en medarbeider å lyge om kyssesyken når man egentlig er gravid. Man har jo gjerne følt sympati for de og fortalt om egne erfaringer osv, også skjønner man at det bare var løgn....at de i stedet er frisk og er så heldig at de skal få et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil, men "alle" kommer med gode råd når man tar den med penicillin. Man kan nemlig fint drikke selv om man går på penicillin, det utsetter bare kuren en dag osv - har selv fått høre den av flere. Mitt forslag var litt mer uskyldig (hadde selv kyssesyke som 18-åring og har aldri blitt den samme igjen siden), nemlig mistanke om at det kan være det - det er nemlig vanskelig å påvise - og at man siden man ikke kjenner seg 100% skal unngå alkohol. Det er det nemlig færre som krangler på!

 

Og såpass tidlig er det faktisk mange som ikke vet at de er gravide, så man slipper store oppgjør etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var faktisk en god ide! Si at det er mistanke om det. Det passer jo forsåvidt med hva man kan si senere - man var i underlig form og så viste det seg at det var ikke kyssesyken, men graviditet :) hehe...

 

ps: det med penicilin er det så mange myter rundt - jeg har spurt min lege og han sa at du risikerer å ødelegge hele kuren hvis du drikker alkohol, ikke bare utsette den en dag. Halve poenget med en penicilinkur er jo at du skal gå på den konsekvent i så så mange dager. Jeg avfeier alle "gode råd" når jeg går på penicilin med dette: det er MIN kropp, og jeg blir såpass dårlig på penicilinkur at jeg gidder ikke risikere å måtte ta den to ganger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar aldri sånt selv heller, men det er så mange som har meninger om det at jeg blir sliten bare ved tanken på diskusjonen... Vet det er så mange myter om det (som jeg skrev om det med "bare utsettelse"), så den bruker jeg aldri.

 

En enklere variant er jo forresten "Nei, jeg må kjøre bil i morgen tidlig"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder penicillin-kur så er det ikke bare å ta en dags opphold, da senker man blodkonsentrasjonen av legemiddelet og ødelegger kuren.

Ellers skjønner jeg ikke helt dette med hvorfor man absolutt skal lage et stort rabalder om hva man skal si når man er gravid fordi man ikke kan drikke. Er det så nøye da? La folk få tro det de vil, holder det ikke å si at man ikke er i form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun over her: Si at du skal kjøre bil. Eller du bestille vin sammen med de andre og vann ved siden av. Fyll i litt i glasset (under halvfullt). Lat som du nipper til vinen, mens du drikker bare av vannet. Etter en stund fyller du glasset til halvfullt. Ingen som følger med om du drikker av glasset eller ikke. Og når dere er ferdige, så er du jo så mett at du ikke orker å drikke resten, heller. Synd det, gitt..jaja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte folk på tre fester med å si at jeg ikke ville drikke enkelt og greit. Jeg har ikke noe problem med å ha det gøy uten alkohol, og det var ingen som reagerte på at det jeg drakk var munkholm og ikke vanlig øl. Dessuten ligner asia-munkholmen på en prikk på ringnes sin asia-øl, så de fleste reagerer ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo rett og slett be om vann til vinen, late som du smaker på vinen og heller drikke deg utørst på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange svar! Jeg syns egentlig det er litt vanskelig å si at jeg har kyssesyken, for jeg har aldri vært i nærheten av å ha det. Det burde jo ikke være noe problem om noen finner ut at jeg er gravid, men jeg hadde en SA for et par måneder siden, er redd for at det skal skje igjen. Syns det blir så voldsomt hvis det er mange som vet det da. Det er dumt, jeg vet det, særlig siden jeg har et barn fra før. Får se hva jeg bestemmer meg for. Da jeg var i bryllup for litt siden, og bare hadde mistanke om at jeg var gravid, nippet jeg bare til vinen, og det funket bra.

Takk for gode forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg ville aldri sagt, kysse syke, Det er en ganske langvarig sykdom. Slår deg ut i flere måneder, hvis du er skikkelig uheldig. Jeg syns av personlge grunner at man skal ikke juge om alvorlige sykdommer, da jeg tror at disse "ordene" kan hjemsøke en.

 

jeg ville heller sagt at egentlig hadde jeg ordner med transport hjem, men så har min "sjåføl" blitt syk ( Gi heller han/hun kyssesyke ). Så det endte med at jeg måtte kjøre selv.

 

Et eller annet sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...