Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig ny her. Fødte mitt første barn, en frisk liten gutt den 30 mai i år :) Men det er et par ting jeg lurer på som dere her kanskje kan hjelpe meg med.

1. Her jeg bor nå er det iallefall 20 grader og sol ute. Nydelig vær :) Hvor mye klær bør jeg ha på lillegutt? Evt dyne/teppe? Han ligger i stua sammen med meg, men jeg har vinduet åpent, så er usikker ang dette med trekk. Selv syns jeg det er veldig varmt selv med vinduet åpent.

2. Hvordan er dette med mating om natten? Bør man vekke en 2 uker gammel baby for mye, eller er det best å la dem sove så lenge de vil? Lillegutt har litt gulsot, så om han får lov kan han sove i timesvis, og jeg har skjønt det sånn at de skal ha mat minst hver 4 time? På dagen vekker jeg han for mat hver 3 time og lar han spise når han selv ønsker når han er våken, og lar han sove toppen 4-4.5 timer på natten før jeg vekker han. Han bruker spise opptil 8-10 ganger daglig, og ligger ved puppen i 20 min i slengen slik jeg gjør det nå.

3. Dette med flaske. Jeg er veldig sår på det ene brystet, så jeg pumper den siden. Saken er at jeg er usikker om jeg skal prøve med flaske for å få i han melken jeg pumper ut. Dette hadde vært veldig greit for nattesøvnen + at jeg slipper og kaste fullt brukbar melk. Jeg er bare litt bekymret for at han skal avvise puppen om jeg gjør dette. Vi har prøvd å mate han med plastskje. Det gikk greit, men det var utrolig tungvint og mye søl. Det skal sies at han er veldig flink å suge.

Ble litt langt dette, men blir veldig takknemlig for alle forslag og svar jeg kan få :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5329229-f%C3%B8rstegangs-mamma-lurer-litt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grattis!

1) Kjenn i nakken, det skal ikke være for kaldt eller varm der. Armer og føtter betyr mindre, men vi tilbrakte mye av sommeren i fjor i ullsokker og ullbody (mindre svett, mindre utslett!) Vanligvis sier man et tynt lag mer enn du er komfortabel med.

2) Gulsottbarn er annerledes. Amm/pump minst hver 3 time om dagen og en gang på natten, jo mer mat han får jo fortere blir gulsotten borte. Så du gjør det rett nå. Mindre, og du minker melka.

3) Hvis sugetaket er kjempebra KAN det gå greit med flaske. Du kan også bruke engangssprøyte (uten spiss, seff), lepjende fra shotglass, eller be om matesonde fra apoteket og lage deg et hjelpebryst for den andre puppen evt tapet på en ren finger (se ammehjelpen.no). Ammehjelpen anbefaler simplex salve fra apoteket mot sårhet.

Lykke til!

Hei :)

svarer deg på nummer 3 jeg.

Husker jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg måtte vente med flaske en stund, til ungen hadde lært seg å suge skikkelig av brystet.Du sier ungen din er veldig flink å suge, og da tror jeg det skal gå bra, siden du ammer med andre brystet. Jeg byttet på med flaske og pupp helt siden gullet var under 2 uker, og det går kjempebra fremdeles. Aldri hatt noen problemer med sugingen hans.

Og du vet jo best om han er skikkelig dreven på puppen allerede, så det skader nok ikke å prøve nei :) Du ser jo fort om det blir forandringer når han skal ta pupp igjen.

Hei!

hvis du ikke har lyst å gi babyen din flaske enda, så kan du fryse ned melka du pumper ut! Du får kjøpt aventkopper på apoteket som er greie å fryse melk ned i, men jeg har gått over til vanlige fryseposer, ble fort dyrt med de aventkoppene...Melka kan jo være kjekt å ha :) Får man ikke bruk for det, så kan man jo bare hive det senere. Tror melka holder seg 6mnd i dypfryser, hvis det ikke var lenger.

Ja, fikk beskjed om at det gikk greit å fryse ned melka, men frysern vår er så ustabil at jeg vet ikke om jeg tør det :/ Jeg skal se det en liten stund til og la han bli enda litt mere dreven på puppen så skal jeg forsøke så smått med flaske. 1 mnd alderen er kanskje greit? ;)

Min baby på 6 uker ligger kun i bleia hele dagen og hele natta. Han svetter som bare det hvis vi tar på han noe mer. Tar på han en kortarmet body uten ben hvis vi skal på butikken eller kjøre bil. Og her står vinduene oppe hele døgnet. Han syns det bare er deilig.

Han er 6 uker.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...