Gå til innhold

Noen som har tenkt å reise på ferie med den lille i løpet av det første året?

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg har tenkt å ta oss en ferie på 3-4 uker sammen med babyen i løpet av permisjonstiden. Noen andre som har tenkt til å gjøre dette? I så fall, hvor skal dere dra? Vi tenkte litt på Thailand, for har hørt om flere som har reist dit. Noen erfaringer?

Fortsetter under...

Vi reiser til Bulgaria i september, da er babyen minumum 7 uker siden vi får ks 20.juli om babyen ikke kommer før. Aldri reist med baby før, men kjenner mange so har gjort det sier det ikke er noe problem. Thailand syns jeg for min del er for langt, men er ikk så glad i fly i mange mange timer. Men sikkert ikke noe problem

Vi skal til Malaga, Spania i oktober. Om økonomien sier så blir det gjerne en tur til...lyst til å reise til Thailand igjen, men samboer har egentlig kun ferie i juli og med ferien i oktober kan det bli vanskelig å få mer...!!! men når det sagt skal man føle seg veldig trygg på ALT før man velger Thailand som reisemål med lite spedbarn...det er fryktelig varmt der og helt andre "leveforhold" enn vi er vant til...er nok lettere om en fullammer, men hvis ikke man gjør det må man ha med MASSE mer en nok mat til baby`n!!! ikke lett få tak i slike ting der...

men Thailand er virkelig et feriemål INGEN kan la vær å dra til!!!!! helt fantastisk!!! jeg skal garantert tilbake men tror jeg vil vente til lille prinsen kan forklare litt bedre hva som er galt hvis det skal skje noe...er ganske frustrerende hvis det blir masse skrik og ubehag der med et spedbarn...ikke alltid lett å finne ut hva som er galt mener jeg!

husk også at spedbarn har lov til å ha med seg 0 kg bagasje...det er litt kiipt! trenger jo ofte å ha med "litt" til et spedbarn likosm!!

Min lille kommer i morgen :) Og vi drar på tur i oktober og ii februar.

Skal til midtøsten og har gjort det før med små barn. Vil nesten si at jo mindre de er jo lettere er det å fly langt.

Da lillegutt var 6 uker var det ikke noe problem å fly langt, men var litt mer strevsomt da han var 11 mnd.

Klem

Hei.Siden det ikke blir aktuellt å reise bort nå i sommer ferien,så tar vi oss 1 uke på Mallorca i høst ferien.Da er bebin ca 3 1/2 mnd.Og elste jenta har skoleferie.Vi bare måååå til syden.Er det hvert år..Vil tro at det skulle gå greit...Har en vennine som dro til thailand da sønnen var rundt 6-7 mnd.Og det hadde gått kjempe fint.Jeg håper ammingen går bra ,da slipper jeg å styre med flasker og medbrakt mat(gjort det en gang før,bare stress og bagasjen ble grise tung!!!!)

Annonse

Jeg hadde en tråd her for et par dager siden om dette...

Vi har tenkt oss både på storbyferie når babyen er ca 3 mnd og en lengre tur på 4-6 uker, antagelig til Malaysia...Skal snakke med jordmor om langtur..Venter selvsagt til etter fødselen med å bestille noe, må se at alt er bra både meg meg og babyen...

Er mange forskjellige meniger om det å reise med babyen det første året, råd man får fra jordmødre er også veldig forskjellig fra jordmor til jordmor. Men så sant man tar forhåndsregler så regner jeg med at det er relativt greit.

Jeg har tenkt meg til spania til våren, har termin 18 august, da er småen ca 8 mnd. Tror ikke det skal bli noe problem, vet om fler som har vært i spania med spedbarn.

Vi var i Thailand for noen år tilbake og der møtte vi et par som hadde med seg ungene. En jente på ca 2 år og en liten baby under 6mnd, og de sa at det var helt topp å reise på tur med unger. Varmen mente de ikke var noe problem, bare vikitig å få i den nok veske og så hadde de med seg grøt osv fra norge til den minste. Det eneste var fly turen kan jo bli litt slitsom. Vi var selv på Mallorca med vår sønn da han var 7mnd, og det var helt nydelig. Så denne gangen har vi bestilt to uker til Kanariøyene i november, og da en vår nye baby rett rundt 3mnd. Gelder meg masse!!!

Vi kom hjem i gåt etter 1 mnd i spania. min lille tulle er nå 6 mnd (om 2 dager :) ) Det gikk kjempefint, både på flyet og der nede. Men det er et par ting man bør vite før man drar. Det beste er å dra mens man enda fullammer. min lille spiser fast føde, og flaks at vi skulle få besøk av besteforeldre, for spansk barnemat falt ikke i smak. vi ringte til ohg med nesle for å høre, siden det finnes overalt. da fikk vi vite at maten spesialproduseres i hvert enkelt land for å tilpasse de ulike matkulturene. i spania bruker de også sukker og salt i maten.. man burde også tenke på når på året man reiser. det var perfekt tid nå, sånn i mai/første halvdel av juni. da var det norsk sommer der nede, og ikke for varmt for den lille. sterk varme kan gi problemer, feks med oppkast osv. vi ventet også med å reise til hun hade fått ale vaksinene sine (3 og 5 mnd), etter tips fra helsestasjonen. kjekt også å venne ungen til å drikke vann før man drar, slik at man er sikkere på at de får nok væske.

Bortsett fra det: kjempesuksess!! en mnd for alle 3 sammen, er absolutt å anbefale! God Tur!

Vi skal på cruise i karibien i september, da er nurket ca 3 mnd, men jeg tror det skal gå veldig bra. De sier at så lenge barnet ammer så kan man reise hvor som helst nesten... Et tips er å amme mens flyet går opp og ned....

Jeg fikk to nydelige små prinsesser på torsdag, vi skal to uker til italia i september og da er tullene ca.3 månder, snakket med JM om dette og hun sa at så lenge jeg og min samboer passet på at de fikk i seg nok væske ville alt gå bra=) Glederm meg!

Annonse

Hei, vi reiser nok til Hellas når babyen er nesten ett år. Ville ikke reist til Thailand jeg, men man er veldig forskjellig med hva man syns er kjekt å gjøre med barn. Har selv vært i Thailand, beste stedet på jord :) Men ville ikke orket så lang flytur, når man kan ha det like fint (nesten) i Europa. Med tanke på alle de rare insektene og dyrene, ville jeg også følt meg tryggere i europa. Men når barna er eldre er det noe annet. Men jeg er kanskje litt pysete... : )

Hovedinnlegger her!

Grunnen til at vi tenkte på Thailand var i grunn bare for at vi hadde tenkt å reise i februar-mars og der er det jo bankers fint vær da, i motsetning til i Europa. Etter å ha sett alle svarene er det mulig at vi tar oss en tur mye kjappere enn vi hadde tenkt. Hadde sett for oss at vi måtte vente en stund, men virker som om det kan være greit å ta det på denne siden av jul også. Hvis vi kan reise i oktober omtrent, så er jo Europa et godt alternativ. Særlig for mor, som synes det er kjedelig å fly langt... ;)

jeg pleier ikke dra til utlandet,og nå som jeg har funnet mannen i mitt liv som selvfølgelig har flyskrekk så blir det norsk ferie på oss. når lille mini kommer ut og jeg er i form til det skal vi tilbringe noen helger på hytta,som er to timer unna der vi bor...

Vi var 6 uker i Sør-Afrika med vår førstemann, reiste da han var 5 mnd. Det var helt supert!!! Vi syntes alderen var helt perfekt fordi han var liten nok til å ikke ville opp og rundt så mye og ikke helt fersk heller. Hadde med grøt fra Norge, men kjøpte også der. Vi reiste i midten av oktober og holdt oss i Cape Town området der det var vår. Varmt og godt, men ikke trykkende (ikke fuktig luft som i Thailand...puh...). Det var som en god norsk sommer.

Vi har lyst til å gjenta en lang reise nå og vurderer S-A på nytt selv om vi gjerne vil se noe annet. Det skal mye til å finne et like perfekt reise-med-baby-sted!!!!!!!!

Vi skal på ferie i oktober.. da e den lille nesten 2 mnd.. Tar oss en tur i til leiligheten i spania, å regner med å bli der i 2 uker..

Så skal vi på langferie til Virginia i USA i april/mai... Har planer om å være der i 2-3- uker siden reisen er så lang...

Har masse venninner som har feriert med små barn å alle sier at det ikke er noe problem så lenge det ikke er noe kolikk barn man drar med seg på tur..

Hei! Vi skal også på ferie i permisjonstiden! Vi blir borte i ca 4 uker og satser på at det går bra. Babyen er ca 5mnd når vi reiser. Vi skal helt til Australia så jeg håper vi får en baby som er glad i å sove. Syns det virker greit å skulle reise når den er så liten. Satser på å fulltidsamme frem til vi kommer hjem igjen og da har man jo maten med seg hele tiden. Dessuten tror jeg det er lettere å reise med en baby enn en trassig 4-åring :)

Jeg tror det går bra jeg. Lykke til og ha en fin tur!

Vi tenker på å reise til Lanzarote i oktober/november. Da er jenta 4- 5 mnd. Har hørt at dette er en veldig fin tid å reise med barn på siden en fortsatt ammer og dermed slipper å dra med seg grøt og middagsglass o.l. Dessuten kan babyen sove i vogna, så en kan uten problem dra ut å spise om kveldene:-)

Vi dro til Thailand med 10 mnd gammel baby. Flyturen var ikke noe problem for hun sov begge veiene, varmen var heller ikke noe problem.

Derimot var det slitsomt at vi hadde hotellrom der vi sov og oppholdt oss i samme rom. Det ble lite sosialt å måtte legge oss samtidig med jenta vår, (hun var vant med eget rom, mørkt og stille...) Derfor kommer vi ikke til å dra til noe sted uten at vi har leilighetshotell, med minst to rom, slik at vi kan få noe voksen liv sammen. Det er lov å ha med barnevogn og stellevogn utenom bagasje kvota. Vi tok med oss reisesengen som del av barnevogna og det var genialt fant vi ut, for da hadde vi lekegrind ved bassengkanten når vi ble lei av å springe etter henne. (Hun kunne gå og elsket vann...)

Hei

Jeg bor i Australia og skal hjem til norge 8 uker etter terminen. Haaper derfor ikkje at jeg gaar over tiden siden jeg trenger tiden til aa faa birthcertificate, pass etc til babyen for jeg reiser.

Kanskje, må se hvordan det blir med babyen. Vi bestiller ingenting før den har kommet til verden. Orker ikke dra hvis det f.eks. blir kolikk eller andre prolemer, men hadde ikke hatt betenkeligheter med å dra bare fordi babyen er liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...