Gå til innhold

Svigermor tar hele styringa....

Anbefalte innlegg

Jeg har kjempekoselige svigerforeldre,men kanskje litt for hjelpsom???

De forguder gutten vår( vår første) Men hver gang vi er der borte så grabber hun han ut av hendene mine og overtar hele sylamitten, mating, bleieskift, roer han når han gråter... u name it. Blir litt frustrert jeg, han er 5 mnd og når han gråter har jeg voldsomt lyst å roe han selv, det vrenger seg inni meg. I dag ba eg henne om å få han men nei, hun snur bare ryggen til og bysser videre på han.. Hun overkjører meg flatt. Blir veldig lei meg for vi har jo egentlig godt forhold og dette begynner å irritere meg.

Hun gjør det sikkert for å være hjelpsom, men det blir for mye, jeg får ikke holde han selv der borte.

Kanskje de er litt for engasjerte? Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5323841-svigermor-tar-hele-styringa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du, hvis hun ikke gjør noe "galt" med gutten, ja da syns jeg at du skal sitte deg ned og slappe av! La henne styre litt...la henne nyte det å være bestemor...

Du trenger vel ikke være hos dem hver dag?

Er det sånn at de er med dere hver dag, invanderer privatlivet deres, blir for intens hele tiden - da syns jeg du skal si kraftig ifra hvor grensen går og sammen kanskje lage noen spilleregler for hva som er greit/ikke greit...

For å si det sånn, det er en fordel for deg hvis barnet ditt er vant med å bli tatt vare på av andre enn bare deg! Men, jeg skjønner jo at du kan synes det er litt sårt å bli oversett! Syns jo egentlig at din svigermor kan spørre deg om hva som er greit å gjøre.... Det er jo faktisk du som kjenner barnet best!

Er din samborer/mann tilstede også?

Kan du ikke be han si noe til henne neste gang?

Dersom du f.eks. sier til svigermor; nå vil jeg trøste han....osv., og hun ikke hører på deg, så hever din samboer/mann stemmen og setter henne på plass og sier: at du mente det du sa om at du ønsker å trøste han selv!

Hun må da respektere deres ønsker og ikke overkjøre fullstendig!!

Det er du som vet hvor din grense går, og det får hun akseptere.

Men alltid lurt å la hennes egen sønn ta seg av konforntasjonene med henne.

Lykke til!

Hvis et av mine barn gråter så har det mest behov for sin mor, og hvis jeg er der ser jeg ingen grunn til at andre skal ta de. De kan helt fint bli trøstet av andre, men det tar lenger tid.

Om svigermor har en av de og jeg vil mate, skifte e.l går jeg bare bort og sier til barnet "komså" så tar jeg det ut av armene hennes. Enkelt og greit. Jeg spør ikke. Det er tross alt mitt barn!

Har ikke fått noen reaksjoner, hvis du får det er det jo hun som må stå for det. Ikke bry deg. Så kan du jo være ekstra flink til å gi ham fra deg når du vet han har det godt, og si SEEE der kommer farmor, ååå så glad du ble etc.....

Forresten blir jeg irritert når folk sier du er heldig og at du skal la henne holde på. Det handler om å vise litt respekt, og det er supert at hun er glad i gutten din, men hun behøver ikke underminere deg i prosessen. Og du behøver ikke være glad når det skjer.

Annonse

Det er ganske mange innlegg her med folk som sliter som deg, bare blir overkjørt. Lurer på om de som opplever slik er unge jenter? Jeg har en svigermor som også gjerne har styringen på ting, men tror det aldri hadde falt henne inn å skiftet på lillesnupp eller noe annet uten å spørre meg eller pappaen først. Jeg er ganske voksen, så ingen "tør" å gjøre noe med babyen vår uten å spørre først:-) Mammaen min, som jeg gir all frihet til å gjøre hva hun vil...stelle, trille tur osv når hun vil, spør også hver gang om det er greit hun skifter osv. syns det er helt naturlig jeg at de spør oss som foreldre, for det er vi som kjenner barnet vårt.

Tror du må være litt mer myndig, og tydelig vise at det er dere som foreldre som bestemmer. De skal selvfølgelig få holde og styre på, men når det passer dere.

Veldig merkelig det der at en baby liksom skal være allemannseie på et vis:-) Så si ifra.

Det er du som er mor til barnet, så du skal bestemme takten. Det er kjempefint at mødre/svigermødre engasjerer seg, men å bulldosere over deg er ikke riktig. Babyen er fremdeles liten og dere to er i en prosess hvor dere trenger mye tid sammen, begge to. Det er ikke svigermor som er sjefen i denne settingen.

Snakker av erfaring, og din sjelefred er viktigere enn at svigers får vist at de kan bysse babyen din :-)

Lykke til!

Ja,takk for svar. Kjipt at det skal være slik. Men hun er og har alltid vært en dame med MASSSe meninger om alt og alle. Hun har noe å si på alle til og med den andre svigerdattera si. Og jeg tror det er dette som plager meg litt. For hun kan si ting som at når hun andre svigerdattera er der så gjør hun ingenting, bare sitter der.... Så nå tenker jeg...ja men... det er jo fordi DU tar hele kontrollen jo...!!Hva skal vi gjør da?? Hun gjør det så vanskeligt. Klart jeg vil ta meg av sønnen min, ingenting jeg heller vil, men jeg slipper rett og slett ikke til. Det er som om hun skubber meg bort og trykker gutten min inntil seg... Vil jo heller ikke at hun skal prate på den måten om meg når hun er med andre... At hun må gjøre alt...at jeg bare sitter der. For hun vrenger på det meste...Huff, for en syting, ellers er de helt topp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...