Gå til innhold

Hensikt å ha med gubben på 1. legebesøk...eller ikke? Hva gjorde dere...?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hadde dere med dere gubben på 1. legebesøk etter at dere fant ut at dere var gravide? Har det noen hensikt? Hva gjør de på første kontroll?

 

Min fastlege er spesialutdannet i kvinnesykdommer/fødselshjelp og har egen ultralydmaskin, så sjansen for å få ultralyd allerede på 1. kontroll er absolutt tilstede...(...ren gjettning). Gubben synes sikkert det hadde vært moro å se knøttet han også..

 

Hva gjorde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke med sambo på 1. kontroll (var i uke 12). Hadde ikke noe for seg, var der 10 min. Fikk med en brosjyre som het "Er du gravid?", fylte ut helsekortet (gledet meg til fint kort jeg, men var bare et tarvelig A4 ark, med feil adresse, telefonnr etc, ble bare kluss) og fikk beskjed om når neste kontroll var. Hun målte blodtrykk, gikk så inn til de på kontoret og tok blodprøver (hehe, som tok laang tid. To stykker prøvde, og det endte med ganske blå armer før de fant ei god åre, au!).

 

Vurderte å ha med sambo på første kontroll hos jordmor i uke 15. Vet hun har ultralydapparat, men tenkte at det kunne være greit å bli kjent med henne selv, og ta en prat uten å ha han der. Mulig han blir med på kontoret, og at jeg spør om han kan komme inn HVIS hun velger å ta ultralyd (sambo har ferie når jeg skal dit). Ellers blir det nok at han blir med på hovedultralyden i uke 18, og noen av de siste kontrollene med fødselssamtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen min hadde ikke mulighet til å være med på 1.kontroll, men ellers har han vært med på alt; både tidlig ultralyd, jordmortimen og ordinær ultralyd.

Synes det er veldig greit. Han har også masse han lurer på i forbindelse med svangerskapet, og på denne måten føler han også at han er litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min var med på første kontroll hos JM, men ikke første gang hos legen. JM syns dette var fint, da hun fikk hilst på oss begge og fortalt oss ting sammen, pluss at han hadde spørsmål jeg ikke hadde og motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke med samboern til 1 kontroll hos legen, var i uke 9. Har bestillt privat ultralyd i uke 13 som han skal være med på. Skal til jordmor samme uken og tenkte å spørre henne hva hun anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i mørket her.

 

Hva med å spørre ham om hva han vil? Dere vet jo uansett ikke helt hva dere går til før dere har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He, he som regel er disse vordende fedrende litt tilbakelent ang sv.skapskontroller... ihvertfall er min det. Hvis jeg spør han om han vil være med så svarer han - ja det går greit. Spør jeg om jeg skal gå alene så svarer han- ja det går fint. :-)

Og jeg har jo vært gravid før så jeg vet jo hva som skjer på legebesøket, ingenting spesielt med andre ord! Men er du 12-13 uker på vei, så er det jo en sjanse for å få høre fosterlyden og det kan jo være ganske så kjekt for begge å få være med på. Men er det et legebesøk før 12. uke så hadde jeg gått alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Min mann var med på første sjekk og vil gjerne være med på noen av de andre samt UL (selvfølgelig).Han er like ivrig som meg og gleder seg til å bli pappa :-)

 

Jordmor fortalte en del rundt svangerskapet og tror det er godt at mennene våre får vite hva vi går gjennom, ikke bare av oss.

 

Inkluder han :-)

 

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...