Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei...har en 1 mnd gammel gutt....problemet mitt er at han ikke kan ligge alene...han vil konstant gå å bæres..og helst av meg mamma...legger jeg han ned hylgriner han.....dette har pågått siden han ble født...han kan ikke sitte rolig på fanget heller...jeg må være i bevegelse...er dette normalt? Hva skal jeg gjøre? Blir veldig slitsomt etterhvert...har en venninne og babyen hennes er en engel som elsker å ligge alene å pludre...blir så fortvilet..

Noen som vet eller kan gi meg noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5323251-kan-noen-hjelpe-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bli fortvilet! Dette er helt normalt og du vil få igjen for innsatsen din - tro meg! Husker igjen det du beskriver. Min også var veldig "krevende" de første 7 ukene og jeg ble da ekspert på å få unna ting på 2 min... slitsomt - ja, men alt går. Men tror du får igjen dersom du klarer å ikke stresse deg opp av han. Han trenger trygghet og det skal du gi han. Brekk av dagen med noen trilleturer og slikt. Gi han mat når han vil ha. Du har helt sikkert fått en unge som bruker masse energi på vekst og det kribler i kroppen hans. Det roer seg etterhvert. Min ville heller ikke ligge i fanget, men derimot sovne på ammeputa det var toppers. Det ble for varmt å ligge rett på armen. Prøv deg frem. Prøv om det kan være en rap alle luft som skal ut (av med bleia og trekk beina opp mot magen).

Det du opplever er veldig veldig vanleg. Trur det er vanlegare at babyane oppfører seg slik enn at dei er fornøgde med å ligge aleine og pludre når dei berre er 1 mnd gamal...

Babyen er vant til å vere med deg over alt (han har tross alt tilbrakt dei første 9 mnd av livet sitt inni magen din), heilt til han vart fødd kjente han bevegelsene og hjarteslaga dine konstant. Det er ikkje det minste rart at det kjennest veldig utrygt for ein så liten å skulle ligge heilt aleine, utan bevegelse, utan varme og utan hjarteslaga til mamma.

Det er heilt klart slitsomt. Det er fleire ting du kan tenke på for å gjere kvardagen litt lettare:

* Kvil deg kvar gong babyen tar seg ein lur. Tar du han med i senga med deg kan det hende han søv lenger/bedre enn han gjer om han ligg i vogga si.

* Ikkje gjer meir husarbeid enn det som er aller mest nødvendig. Det einaste eg gjorde i huset dei første 3 mnd var å sette på klesvasken. Babyen vil heller vere med mammaen sin enn å ha eit hus som er plettfritt, strøkent og utan hybelkaninar.

* For at du skal orke å bære på babyen heile dagen, kan det vere lurt å skaffe eit bæresjal eller bæreslynge. Dei er ikkje belastande for ryggen til babyen (som Babybjörn og andre bæreseler), så babyen kan ligge i slynga heile dagen om det skulle vere bruk for.

* Viss du har mulighet for litt avlastning hadde det vore fint for deg. Det treng ikkje vere sånn at du er vekke frå babyen heile dagen, men kanskje det er nokon som kunne tatt babyen på ein times trilletur så du får slappe litt av? Berre husk på å ikkje bruke "fritida" di til husarbeid, då er vitsen vekke.

* Ikkje samanlikn babyen din med andre babyar. Alle babyar er akkurat like ulike kvarandre som voksne er, og det aller aller meste er normalt.

* Alt går seg til. Etter ca 3 mnd vil du oppleve at "alt" blir lettare, og så blir det berre bedre og bedre vidare utover.

Lykke til vidare som mamma!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...