Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min minste på 16 mnd sover dårligere viss han får vanlig melk eller yogurt. Får også endel luft i magen. Men biola går greit. Er han allergisk eller er dette bare ømtålig mage? Skal til lege men lurer litt på om andre vet litt mere? Er soya melk ett fullverdig kalsium erstatning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg er ikke helt sikker, men slik jeg har forstått allergi - vil jeg tro at han ikke er allergisk. Har selv ei datter som er allergisk mot melkeproteinet, og hun reagerer på ALT som inneholder melk. Det gjelder uansett mengde. Jeg er derimot intolerant mot lakosen i melka, og kan være på samme måte som gutten din. Jeg tåler en viss mengde. Har forlengst sluttet med å drikke melk, for det fungerer dårlig.

Jeg tror ikke soyamelk er en fullverdig erstatning. Det er vel heller ikke noe, som det anbefales å gi barnet veldig mye av. Vi bruker soya og rismelk i matlaging, men det er ikke noe som drikkes så mye. Nutramigen tar, for oss, over for melken. Denne er nok en mer sund og fullverdig erstatning.

Det beste er nok å ta dette opp med lege. Dersom du blir sendt videre til spesialist, er sjansen veldig stor til at dere finner ut av dette. Lykke til! :)

Skrevet

dette må du ta opp med legen. men det høres ikke ut som han er allergisk, da en ofte får ulike reaksjoner som feks. utslett, kløe, diare, intens magevondt osv. Erstaninger som ris-og soyamelk er ikke fullverdige for småbarn. små barn som er kumelkallergiske får som regler kalsiumtillegg i form av feks. brusetabletter. i tillegg får de fleste resept på mme som feks. nutramigen eller lignende.

Skrevet

Tror ikke gutten din er allergisk mot melk. men kanskje intolerant.

Jeg er laktose intolerant selv og kan spise noen produkter med melk, (ikke mye). Det er veldig forskjellig hvor mye man tåler.

Soya melk og ris melk fåes kjøpt med tilsatt calsium.

Lillegutt har melkeproteinallergi og det er litt verre.

Får han i seg et produkt som inneholder ørlitte granne melk, så kaster han opp så det står etter og får noen ganger diare i tillegg (blir mao. skikkelig dårlig).

Han drikker prosobee melkeerstatning får å få i seg næringsstoffene han trenger siden han er på en ganske streng "diett" (han får kraftige magesmerter og forstoppelse av sukker og har også fått beskjed om å være forsiktig med hvete/gluten til han er 3 år).

Men, har vi det litt travelt så drikker han rismelk med calsium, som han syntes er kjempegodt. Han liker soyamelk også, men vi er forsiktige med det (vil ikke fremprovisere soya allergi også).

Skrevet

Sneipen min tåler også dårlig å drikke melk eller spise mat med mye melk i. På helsestasjonen her, sa de at brød med mye sesamfrø faktisk gir den kalsiummengden man trenger. Mange kornsorter som har mye kalsium, men sesamfrø er visst veldig bra. Så jeg kjøper et brød med dette og baker innimellom selv også. Når han spiser grøt, blander jeg også inn litt sesamfrø.

Man MÅ ikke drikke melk... Husk at Norge er et av de landa hvor man drikker mest melk, i mange land drikker de overhode ikke melk. Samtidig er vi ett av de landa i verden med høyest forekomst av benskjørhet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...