Gå til innhold

matlei baby 14 mnd.

Anbefalte innlegg

Heisann jenter;) lurte på om noen kunne hjelpe meg med et lite problem jeg har. Det er ikke sånn at min lille sønn ikke spiser, men det har plutselig blitt så fryktelig vanskelig å få i han mat :( Det har vært sånn et par mnd nå. Tidligere har han jo spist så ufattelig mye. Skjønner at det kan variere litt akkurat dette, men alikevel. Tror jeg trenger litt hjelp til å komme opp med nye, litt kreative matforslag....han er sikkert lei av å spise stortsett bare brødskive og grøt hele tide. Middagen varierer jeg da- etter som hva jeg spiser. Men, også middagen har han begynt å "nekte å spise" nå :( Så, kan noen være så snill og komme med forslag til god, og ikke minst sunn mat til den vesle gutten min, da hadde jeg blitt kjempe takknemlig!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5319125-matlei-baby-14-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en gutt på 18 mnd, som i det siste ikke vil spise brødskiver. Har også spist mye/alt tidligere. Når han ikke vil ha skive, gir jeg han grøt og det spiser han. Vet ikke om der er så mye å gjøre, det er vel en periode der de spiser mindre.........

Forslag til middag:

Fisk, poteter, gulrøtter

Kjøttboller/Kjøttkaker m/grønnsaker og god saus

Pølser m/grønnsaker

Tomatsuppe m/makaroni og ha i litt skivebiter

Det var i hverfall noen forslag, lykke til

Her kommer et par tips fra en matgal dame (meg...):

Kokte nudler blandet med f.eks kylling (eller pølser for den saks skyld), omelett i biter, raspet gulrot, vårløk.....

Lettkokte/rå grønnsaker (sukkererter, brokkoli, gulrøtter, blomkål) med dip (lagd på rømme eller yoghurt). Fram med kamera!

Små sherrytomater delt i to med litt penne-pasta til. Kanskje ost i terninger? Ettåringer elsker litt smak, kjempepopulært her i huset med pesto i pastaen. Lages selv (best) eller kjøpes på glass.

Fiskekaker stekt i staver med kokte erter og stekt potet

Most avokado.

Ostesmørbrød

Ris med mais og skinkebiter.

Couscous kokt i litt buljong, tilsatt raspet eple og hakket paprika med fiskepinner til

Ugh. Jeg er sulten.

Snuppa vår på 13 mnd har det også sånn, heldigvis til og fra.

Pleier som dem over her å ha middag med mye smak. Pesto er en vinner!

I tillegg bruker vi appetittvekkere (eller bestikkelser, he he) før måltidet. Da sitter hun rolig og rekker å konsentrere seg om spisingen. Hele setting blir mindre hesktisk og masete. Bruker det vi har - tjukke agurkskiver, eplebåter, babygulerøtter, sukkererter, bønner...

Var vel ikke helt svar på det du spurte om, men :)

Hei.

Jeg kjenner meg igjen, har selv en datter på 14 mnd som også har blitt så veldig trass med å spise. Vill ikke ha noen ting og slikt har det värt de siste to mnd. Har prövd å variere alt mulig, men ingen ting hjelper.Så for meg virker det som en liten trass periode hun er igjenom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...