Gå til innhold

dere som har barn på 4 mnd....

Anbefalte innlegg

lurer på om hvor mye pr måltid får de i seg (altså melk tenkte jeg, og evt grøt)?

og hvor mange ganger i døgnet?

gutten min på akkurat 4 mnd får i seg max 130 ml pr måltid med max 2 timers mellomrom. det er veldig lite ikke sant?

gir han også grøt ( en hel porsjon), og da går det helt fint.

ellers er han fin og frisk og ikke minst veldig aktiv og våken.

har prøvd å ha minst 3 timers mellomrom men det blir bare hyl og skrik.

tror dere hvis jeg øker mellomrommet så får han i seg mye mer enn det???

plz hjelp meg!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5318657-dere-som-har-barn-p%C3%A5-4-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ei jente på 4 mnd. hun får pupp hver 3. time, noen ganger varer morgen puppen i 4 timer. ca 5 måltider ila dagen, ingen nattmåltid.

har nettopp starta med smaksprøving på grøt. (kveld)

hvor mye i ml hun får i seg, er ikke godt å vite... men iflg nan, skal det være 160-200 ml 5 g i døgnet i fire mnd. alder..

15 % av vekt skal være døgnbehov -- eks 5 kg , 750 ml , med 5 måltider blir det 150 ml

det kommer jo også an på hvor mye våkne og aktive de er da..

snakk med helsestasjonen din du .-)

Hvordan vet du 130 ml?? Hvis du pumper og gir flaske?? Når barnet pupper, får han ut mer enn det vi klarer å pumpe...

Datteren vår er 4 1/2 mnd. Jeg ammer, i tillegg får hun av og til en flaske mm på kvelden. Hun spiser da mellom 50ml og 150ml. Jeg ammer ca. hver 3.time eller oftere hele døgnet. Noen ganger kan det gå 4 timer, men det er ikke ofte. Det er mer vanlig at det blir hver 2.time.

Det er vanskelig å si hvor mye hun spiser fordi jeg ammer. Jeg har lett for å få ut melk hvis jeg pumper, og hvis det er lenge siden jeg ammet kan jeg fort pumpe ut 170-200ml uten at det egentlig sier noe om hva hun spiser.

Er gutten din blid og fornøyd, i så fall er vel det en god indikasjon på om han får nok mat?

takk for svaret!

jeg vet at han får i seg 130 ml fordi noen ganger gir jeg han pumpet melk og av og til også mme. jeg ammer han stort sett men da bruker han kun 2-3 minutter og så er han ferdig. hadde han brukt 5-10 min så kunne jeg ha tenkt meg at ja det er ok, men siden han bruker ofte så lite tid så blir jeg litt bekymret.

ved amming etter 2-3 min begynner han å leke med puppen. og så vil han ha det igjen etter 1 1/2 - 2 timer.

hvordan er det hos deg da?

HI

Min datter er fire og en halv måned, jeg kjenner meg veldig godt igjen i problemstillingen din. Noen ganger går det tre timer mellom spisingen, sjelden fire, av og til bare to. Etter å ha kavet veldig fordi jeg lurte på hvor mye hun fikk i seg (jeg pumpet ut "resten" da hun ikke villle ha mer, og ga henne på flaske...), har jeg nå fått råd fra helsestasjonen om å ta det med ro. Så lenge barnet legger på seg og virker fornøyd, så er det ingen problem. Det har virket fint i to uker nå, jeg har nesten ikke pumpet i det hele tatt.

Som en annen skriver, ungen får i seg mer når hun drikker fra puppen enn når du pumper. Og ikke bry deg om hva som står bak på NAN, det er nok veldig mange som ikke drikker så mye som står der, men som likevel legger godt på seg.!!

Jeg tror det viktigste er å se på signalet fra barnet ditt når han er sulten, og gi ham da. Stresser du, vil han merke det.

Lykke til!

Ikke bry deg om mengden - det er så utrolig individuelt, og kan variere fra dag til dag også. Og noen puppemåltider er kjappe - kanskje var poden bare tørst? Eller hadde du litt ekstra futt i utdrivibgsrefleksen? Det du skal se på er om gutten din er i form, og legger på seg normalt! Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...