Gå til innhold

Et spørsmål om det å snu babyen fra sete til hodeleie...

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her inne som kan fortelle litt om det å snu babyen i riktig leie?

Skal på sykehuset i neste uke, den dagen jeg er i uke 37+1, for å sjekke hvordan babyen ligger inne i magen. Dersom det er seteleie, er det i følge fastlegen min, mulig å snu babyen.

Noen som vet noe om risiko, mulighet for at dette lykkes, og når i svangerskapet dette eventuelt bør gjøres? Er litt redd for at jeg er kommet litt langt på vei allerede.

Fortsetter under...

Når det er så sent i svangerskapet er det mange akupunktører som ikke vil sette nåler for å snu uten brev fra legen om at det er trygt. Sånn i tilfelle liksom,var hvertfall det jeg fikk til svar når jeg undersøkte det...

Sånn som jeg har forstått det er det mange sykehus som forsøker å snu babyen så lenge rumpa er festet for godt i bekkenet. Det er ikke vits i snuforsøk før ca uke 36, pga stor fare for at babyen skal snu seg tilbake igjen. Gro Nylander beskriver i sin bok "på vei" et vellykket snuforsøk selv etter at riene har kommet i gang, så mange muligheter ser det ut til:) Det er ca 40% sjanse for vellykket snuing for førstegangsfødende, og ca 70% sjanse for flergangsfødende. Lykke til- håper babyen din finner rette veien av seg selv!

Heisann.

På sykehuset tar de en ul for å fasslå seteleie, om det er det får du en muskelavslappende sprøyte (litt ubrhag, fordi du jan få litt hjerteklapp, men helt ufarlig. Dermed prøver lege å snu barnet ved å ta tak i nakke og rumpe på fosteret urtenpå magen og "tvinge" det rundt. Dette er også litt ubehagelig.... Noen barn vil snu seg umiddelbart, mens andre ikke vil i det hele tatt. fikk beskjed om at ca 95 % av alle snuinger var vellykkede.

Min lille jente ville ikke, hun kom halvveis og nektet, lå i tverrleie i ca ett min og snudde seg så tilbake i seteleie.. hehe, men fødte normalt i seteleie da, og det gikk helt fint det og....

Lykke til!

Annonse

Jeg var med på vendingsforsøk for tre og ett halvt år siden og aldri mer. Ikke for å skremme, men for meg var det en fæl opplevelse. Jeg holdt på å svime av og ble fryktelig kvalm. Bebiens puls sank også kraftig da jeg ble dåalig, men alt gikk bra da jeg ble bedre. Vendingsforsøket var ikke vellykket.

Jeg kan jo også berolige deg med at jeg har hørt om de som har hatt vellykket veldigsforsøk også, men du vil vel kanskje ha alles erfaring ?

Lykke til uansett hva du velger! (de kan ikke tvinge deg til vendignsforsøk hvis du ikke ønsker det.

Tusen takk for mange informative svar. Det er godt å få vite litt om hva som venter meg på sykehuset. Føler at jeg ikke kan velge, da bekkenet mitt er for smalt/lite til setefødsel, selv om det er litt skummelt. Alternativet er planlagt keisersnitt, og det har jeg vært gjennom tidligere,- en forferdelig opplevelse for min del. Skjønner jo at det ikke trenger å bli likt denne gangen, men skrekken sitter i...

Om det er flere som vil dele sine erfaringer med meg, så vil jeg sette STOR pris på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...