Gå til innhold

termin 12 feb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har termin 12 februar? Hvilken uke er du i da? Jeg er ifølge min side 5 uker på vei, men når jeg regner selv er jeg 3, snart 4 uker....

syns dët er så vanskelig å regne ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg har termin 12. februar !

 

Er i dag 4 + 4 på vei, altså i min femte svangerskapsuke ( 4 er ferdige, den 5. holder jeg på med nå). Siste mens var 6.mai.

 

Ble noe klokere nå eller ?

 

Klem fra terminsøster ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, ikke helt... jeg hadde min siste mens første dag 1 mai..... fant ut at jeg ble gravid 17 mai, å det er jo bare litt over tre uker siden, så blir litt forvirret.... er det ikke 40 uker vi regner fra eggløsning til termin? og da har jeg kommet til den 21 feb.... åsså dette med morrs uke å fosterets uke,kanskje jeg er litt dum men er det noen som kan forklare dette litt nærmere for meg:)....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martinemor.

Lett å bli forvirra av dette. Skal se jeg blir forvirra når jeg skal prøve å forklare også..

 

Et svangerskap regnes som 40 uker fra siste mens første dag. (Fra befruktning kan du regne 38 uker) Mors uke vil alltid være to uker foran fosterets uke på grunn av dette..

 

Din første dag i siste mens var mandag 1 mai, derfor skifter du ifølge legestanden uke på mandager. Jeg synest selv det er lettere å regne utfra eggløsningsdato, dersom man vet den nøyaktig- og det gjorde du jo:)

 

Håper du ble litt klokere nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ble det, men en ting til:)... hva sier man til folk som spør hvor langt man er å vei? Er det vanlig å si mors uke eller fosterets uke? å samme med når man skal bestille legetime å slikt, hva skal man forholde seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok vanlig å svare andre i forhold til mors uke, altså utfra første dag i siste mens..

 

Lykke til:) Vi har nok termin med ikke mange dagers mellomrom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg finner ut at dersom din første dag av forrige mens var 1.mai, så har du ifølge standardregning termin 7.februar. Du er da i dag 5 uker og 5 dager på vei (altså 5+5), og befruktningen var rundt 15.mai.

 

Da sier du til folk at du er 5+ 5, man regner alltid fra første dag i siste mens.

 

Lett å bli forvirret, håper du ble litt klokere ..?

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen tusen takk for hjelpen, dette er ikke bare lett å forstå seg på:) men nå ble jeg litt klokere.da er jeg plutselig snart 6 uker å ikke snart fire med andre ord:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...