Gå til innhold

1.gangs gravid fra 1 trimester svar pleas....

Anbefalte innlegg

Hei dere som nå nermer dere slutten av svangerskapet. Jeg er bare innom her for å spørre er mann mer eller mindre ugenn hele svangerskapet?

Jeg er godt å vell 7 uker og har vært dårlig siden dag 3. Konstant fyllesyk med hodepine, kvalme og brekkninger. Vet de sier det blir bedre fundt uke 12. men lurer på hvordan det er etter dette. Er også plaget med luftsmerter, er det noe som vil forsvinne? Hver så snill og fortell emg deres erfaring slik at jeg har noe og forberede meg til.

Fortsetter under...

Jeg kan bare svare for meg selv...men kvalmen avtok da jeg var ca 12 uker på vei.Men det er veldig viktig at du ikke er helt stappmett,eller skrubbsulten,for da kommer kvalmen.

Spis gjerne tørre Ritzkjeks dersom du blir kvalm,det hjalp iallefall meg godt.

Ang. luftsmerter,så har jeg ikke vært plaget av dette,men det vil vel stabilisere seg når kvalmen går over og du begynner å spise regelmessig igjen vil jeg tro.

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet: :o)

Hei du, og gratulerer med den lille i magen!!

Ikke gøy å være i dårlig form nei... Er vel ingen "regel" for når kvalmen blir borte, men tror nok de 3-4 mnd er de verste. Ellers er det veldig forskjellig for alle. Selv har jeg ikke vært dårlig en eneste dag, og har 15 dager igjen, så jeg har vært heldig. Men det går nok snart over skal du se!!

Ønsker deg lykke til videre i alle fall!!'

Klems

Et lite tips, ha noen salte kjeks på nattbordet og alltid en vannflaske. Pleide å være grusulten da jeg våknet og da var det veldig godt å putte innpå et par kjeks. For jeg kom akkuart på nå at om jeg ikke fikk spist med en gang jeg sto opp ble jeg litt kvalm, men kjeksene hjalp masse! Og en søt kopp te!!

hei! jeg var ikke så mye plaget av kvalme, men brakk meg på tom mage nesten hver morgen. Det forrsvant gradvis i uke 13-14. Det hjalp med salte kjeks om morgenen, toast o.lign. Melkeprodukter var ikke noe særlig. Generelt for uvelhet hjalp det å være kjemperegelmessig med måltider og søvn. Spise lite og ofte, sove når du er trøtt, ta det med ro, vær tålmodig med deg selv...Tror det er lurt å prøve litt forskjellige råd, så finner du kanskje noe som hjelper. Og som trøst, når plagene er over er de veldig fort glemt! Lykke til!

Annonse

Med førstemann var jeg så kvalm de tre første månedene at jeg i mine mørkeste tanker tenkte at jeg bare hadde lyst til å dø. Lå på sofaen og gapte. Var så dårlig at jeg orket ikke prate med noen i telefon engang. Det ble deretter gradvis bedre, men var fortsatt ganske plaget til jeg var 4 måneder på vei. Deretter var jeg bare småkvalm innimellom fram til de siste ukene. Da ble jeg litt mer kvalm igjen.

I denne graviditeten var jeg småkvalm de tre første månedene, men kvalmen forsvant når jeg spiste litt, så den plagde meg egentlig ikke. Har etterpå vært i storform. Litt småkvalm innimellom nå den siste måneden, men det er så lite at det burde nesten ikke nevnes.

Kan jo kanskje nevne det som hjalp for meg (ulike ting hjelper for ulike personer). Jeg prøvde alle råd i første graviditet untatt akupunktur. Det som hjalp bittelitt var å lukte på en sitronbit. Jeg hadde også en sitron liggende i nærheten av der jeg lå, sånn at det alltid var frisk sitronlukt i nærheten. Det hjalp ikke mye, men det ble i hvert fall ikke verre av det.

Hei!

Jeg var kvalm og slapp frem til uke 14-15 ca.. Men: Det hjalp alltid å spise noe, selv om mat egentlig var det siste jeg ville ha når jeg var kvalm. Hvis jeg klarte å tvinge ned en skive eller en appelsin eller et knekkebrød ga det seg UTEN UNNTAK alltid!!

Det hjalp også å ta en rolig morgen, ikke stresse hvis jeg hadde muligheten! De dagenen jeg måtte opp grytidlig (05.30) og avgårde var verst. Da sto jeg i dusjen og brakk meg husker jeg, helt jævlig.

Men det har gått HELT over (selv om det kan virke som det aldri vil gi seg), og nå har jeg ikke vært kvalm i det hele tatt siden jul tror jeg... Har termin om 7 dager!

Lykke til og god bedring!

Hilsen også 1. gangs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...