Gå til innhold

synspunkter på KS vs vaginal setefødsel.

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Min lille rakker ligger fremdeles m hodet oppe, og rumpen nede.( er i uke 36.1, og proppen har gått) Jeg sitter her og tenker på hva jeg evt skal velge, vaginal fødsel eller keisersnitt. Har hørt veldig mye om begge deler, og alle sier så forskjellig. Hadde nesten bestemt meg for å ville nesten uansett prøve vaginal, til jeg var hos legen. Etter det han sa, vurderer jeg mer ks. men, uansett skal jeg ikke ta noen avgjørelse før på mandag når jeg skal på UL på ullevål. Noen som er el har vært i samme sit?? hva gjør dere, tenker dere. Vet dere om ting må bli bestemt på mandag når jeg er på Ulllevål på UL og samtale med fødselslegen. Det som skremmer meg da, for å si det, er å bli så pass skadet nedentil at jeg får probemer med både det ene og det andre i ettertid. Vil det beste for baby og naturligvis, men ikke vaginal fødsel for en hver pris, HVIS det betyr at jeg kan bli inkontinent på avføring, og vil få problemer m å ha sex i lang lang tid, pga store smerter nedentil.

Vil gjerne høre hva andre i samme sit tenker.

Takker, klem fra meg med masse tanker nå.

Hvorfor kan hun ikke bare snu seg da???

hihi

Fortsetter under...

kun en kommentar: dette er noe som dere bestemmer sammen når du skal på sykehuset. de går igjennom alternativene med deg, og så tar de en avgjørelse basert på det. Da har du og sjansen til å spørre om de andre sidene av saken..

Jeg var i den situasjonen sist og valgte da KS. Både for min del og for babyens del.

Setefødsel ender oftere i hastesnitt og det hender at de sitter fast på vei ut. Selvfølgelig er dette ikke så ofte, men utfra at jeg var førstegangsfødene og bekkenet mitt ikke "hadde vært i bruk" før så anbefalte legen KS.

Var aldri i tvil egentlig.

Nå måtte jeg ha KS før den planlagte datoen av andre grunner og skal ha KS igjen. For meg og pappaen var KS kun en positiv opplevelse og vi gleder oss til det denne gang.

Klem

Ikke hør på alle mulige historier og tolkninger her inne. Kontakt føden og prat med leger og jordmødrene som kan dette og dermed vet hva de snakker om. Det har hjulpet meg til å komme frem til en avgjørelse. De kartlegger både deg og bebyen før de sier at du er klarert til å kunne utføre en vaginal fødsel. Ser de at det blir vanskelig og at det kan oppstå komplikasjoner så gir de ikke grønt lys for dette. Jeg skal ha setefødsel snart. Og tror ikke jeg kan være i dyktigere hender under en fødsel. Termin om to uker.

Annonse

ta en kikk på googel om setefødsel. eller søk blant artikler på den norskelægeforeningen.no.

det avhenger også av hva slagt seteleie babyen har, og det overhodet er mulig å føde normalt. hvis han sitter med stumpen først og bena opp, eller med begge benen ned skal det kunna gå greit. men hvis han sitter som buddha, eller hvis kun et ben ligger som presenterende del så vil det ikke gå.

jeg er ikke motstander mot vaginal fødsel ved sete, men skeptisk siden det er en del større risiko for komplikasjoner både for mor og barn. uansett vil du nok bli grundig vurdert og få snakke skikkelig om dette på sykehuset. bra råd en her kommer mer ang å ha skrevet ned spørsmål på forhånd.

så et annet tips. min gutt låg i sete i uke 36 sist, da hadde han helt plutselig funnet ut at det var veldig greit:-) jeg fikk akupunktur rettet mot snuing av baby, og han snudde seg natten etterpå og jeg fødte på overtid med hodet først. er absolutt noe å anbefale! dette skjedde i uke 37 hvis jeg ikek husker fel.

Jeg er i samme situasjon som deg! Og jeg skal på sykehuset til tirsdag og se om han da ligger fortsatt i seteleie (han ligger i hvertfall slik nå) Jeg har vært til flere samtaler hos ei JM på sykehuset pga fødselsangst(har ikke født før, men opplevd overgrep) og det er derfor bestemt at jeg skal ha KS om han ligger i seteleie da.

Har lest masse på nettet ang. setefødsel og der står det at nesten 50% av setefødselene ender i haste keisersnitt, og at vending kan være skadelig (navelstrengen snurrer seg rundt halsen, morkaka løsner ol.) om de i det hele tatt klarer det. Så jeg kommer ikke til å ta i mot det tilbudet...

Nå er det nesten slik at jeg VIL ha KS uansett, siden han har liggi slik siden uke 33. Er i uke 37+2 til tirsdag.

Det er i allefall det som er riktig for meg!!! Så håper jeg du finner ut hva som er best for deg!!!!

Lykke til!!!

Hei.

Jeg fødte vaginalt seteleie med go jenta mi.. Så lenge det er plass i bekkenet, er det ingenting i veien for å føde vaginalt.... Nå var mi litt lita da, (2806 gr) men jeg er ikke så bred jeg heller, hehe. På sykehuset sa de til meg at jeg burde vurdere ks fordi bekkenet var så smalt, men så målte de og sa at så lenge jeg ville det selv var det ingenting i veien for vaginal fødsel... Tok 5 timer fra vi kom til sykehuset til hun var ute...

Har ikke hatt problemer med noen ting etterpå... revnet log måtte sy, men det skjer vel de fleste uansett om det er hodet eller rumpa som kommer først?? Skulle jeg valgt på ny, hadde jeg gjort det omigjen, heldivis ligger pjokken min med hodet ned...

Lykke yil uansett hva du velger!

Vil også bemerke at info og undersøkelser som har vært foretatt kan komme fra andre land. Og der kan forholdene være helt annerledes i forhold til prosedyrer ang. setefødsel. Dermed igjen: hør med kvalifiserte personer på fødestedet ditt.

Er i samme situasjon som deg og har vært til UL for å sjekke hvordan leie er. Fortsatt sitter han fint med rumpa ned. De er veldig flinke på Ullevål til å prate med deg om hva som skal skje ved fødsel. Det er INGEN på sykehuset som ønsker at noe skal skje med deg eller barnet! Det er heller ikke sånn at de "satser" på at ting går bra og gjennomfører vaginal fødsel dersom de er i tvil. Kriteriene for vaginal fødsel er strenge og de måler deg i "bauger og kanter" for å sjekke om det er mulig å føde vaginalt. For deg er det ofte best fordi du slipper å gjennomgåe en operasjon og bruker mye mindre tid å komme deg på etterpå. Etter KS har du et sår som må stelles og det kan være vondt. Undersøkelsen som ble gjennomført om setefødsel kommer fra et annet land som ikke har samme kriterier som Norge så den kan ikke sammenlignes med norske forhold. For øvrig må jeg si at jeg kjenner to stk som har hatt totalruptur (revnet hele veien). Dette gjorde de ved vanlig hodefødsel.. Så det er ikke slik at det KUN skjer ved setefødsel! Lykke til med valget. De tar godt vare på deg på Ullevål. Hilsen meg, termin i slutten av juni...........

Tusen takk jenter for mange gode svar.

Har både lest mye, og hørt mange forskjellige synspunker, og meninger. Har forbredt meg skikkelig på samtale idag føler jeg. Tar avgjørelsen min basert på hva de sier til meg på ullevål idag.

Lykke til til dere andre i samme situasjon og. Skal oppdatere dere om hva jeg bestemmer meg for.

Annonse

Hold oss oppdatert da! - meget mulig jeg må inn til en samtale på Ullevål jeg også om etpar uker - og det hadde vært fint å høre hva de spør om og hva slags informasjon de gir.

Foreløpig ligger min bebiss på tvers/skrå - usikkert med hvilken del som er nærmest bekkenet ... Ble kjempefortvilet da jeg fikk vite det - vil aller helst føde på vanlig måte så lenge alt klareres på forhånd.

Angående statistikker om komplikasjoner ved setefødsler ... en del undersøkelser utelater ikke premature og andre komlikasjons/risikofødsler der seteleie er vanligere ... det er altså ikke alltid at denne statistikken kan si noe om risiko for komplikasjoner ved setefødsel der alle andre forhold både med tanke på både mor og barn er godt undersøkt o klarert på forhånd :-)

Hurra!!!

Det som legen min trodde ikke kune skje, skjedde. Igår på UL på ullevål hadde jeg hodet ned :-) babissen har snudd seg etter at de hadde trodd det var umulig.

Legen var helt fantstisk hyggelig, kunne til og med konstaterte at jenten min hadde MYE hår, hahaha, han lo godt og sa at vi måtte ha med hårbånd.

Lykke til til dere :-)

Klem fra lykkelige meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...