Gå til innhold

dere som har barn i alderen 1,5-2 år i barnehage

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette for dere? Er det sårt og trist at dere ser barnet så sjeldent, eller går det greit?

Vår situasjon er nemlig slik: vi skal kanskje kjøpe oss hus nå, så da er vi begge nødt til å jobbe 100%. Lillemor er 2 år i november, og skal begynne i bh i august. Hun vil da bli hentet i bh ca 3-halv 4, og vi er hjemme litt før 4. Det føles dermed som at jeg aldri vil få se henne! Noen timer pr dag, pluss helgene. Og jeg blir helt på gråten når jeg tenker på dette, for hun er jo min lille skatt :(

Fortsetter under...

hei!

Tror du er en av få foreldre som brr seg om akkurat dette. ser barn som blir levert i det bhg åpner og hentet ved stengetid i alder av 1 år.. Dette er sykt, men sånn er det bare, man må jobbe for å tjene til livets opphold. Jeg selv har vært så heldig å fått ha min egen unge i min avdeling i bhg der jeg jobber. Så vi har fått mye tid sammen. Nesten for mye.. Er alene med han, og på en måte gleder jeg meg til at han skal begynne i kommunal bhg fra høsten.. Tror barn har godt av å være litt borte fra foreldrene sine. Og å hente barnet halv fire er jo ikke sent..

Det går nok bra skal du se, dere vil sette mye mer pris på tiden dere har sammen på ettermiddagene og i helgene.

Klem fra oslomamma 25, sønn som blir 2 i juli.

GOD SOMMER

Hei.. Dette går nok bra..:) Sønnen min er snart 2 år og gått i barnehagen 3 dager i uken siden han var 1 år. Levers kl 7 og hentes kl 3. Jeg gruet meg veldig jeg også, men det gikk over all forventning. De første gangene jeg leverte han var det skriking når jeg gikk men det varte ikke lenge sa barnehagetantene. Bare til jeg var ut av syne. Nå blir han helt i hundre barne jeg nevner barnehagen. Der er det jo mangen andre barn og leke med og ikke bare mor:) Har fått seg mange nye venner og han storkoser seg. Jeg trur at barn har godt av å være noen dager i barnehage. De lærer seg å dele og leke og kommunisere med andre barn..

Tror ikke du har noe å frykte.. Hun kommer til å kose seg:)

Lykke til:)

Lillegutt som blir 2 år i des skal begynne i bgh i aug. Jeg skal jobbe 80 %, så skal ha fri hver fredag. Merker veldig godt på gutten vår at han er klar for å treffe andre barn nå. Men jeg gruer meg virkelig til å ikke se han så mye som nå. Men tror det går seg til etterhvert. Han kommer til å bli levert kl.7.30 og hentet kl.15.15. ¨Så da er det jo enda litt igjen av dagen. For oss kommer det til å bli viktig å bruke tid på han etter jobb og i helgene.

Jeg har en datter på snart 2 som går i bhg og hun stortrives! Hun har gått bare 3 dager i uka dette året og den fjerde dagen vi har fri merker vi godt at hun er klar for å dra i barnehagen igjen selv om vi vet hun trives sammen med oss også!

Det beste er jo å få leke med de andre barna - hun snakker om dem hele tida! Dette har blitt mer og mer merkbart jo større hun har blitt, så til høsten skal hun få gå 100% og det tror jeg hun vil like!

Om barnet ditt fortsatt sover om dagen, så går det jo litt tid med til dette og når dere skal hente så tidlig har de sikkert akkurat spist frukt. De har rutiner som de følger så det skal være trygt og godt for de minste.

Nei, jeg tror du skal være glad for at du faktisk har fått barnehageplass! Det er nok verst for mor dette og jeg husker jeg hadde det litt slik selv; men når jeg fant ut hvor bra hun trivdes og hvor bra personalet tok seg av barna har jeg ikke tenkt på det slik mer. Jeg ser hvor fint hun har det sammen med de andre barna og selv om det stikker litt i hjertet iblant, så ser jeg at hun har det godt, hun er ikke mindre glade i oss og hun får prøvd seg mer både sosialt og med andre aktiviteter enn om hun skulle vært hjemme med oss :-)

Det går fint !

Jenta vår blir 2 år i august og har gått i barnehagen siden hun var 14 mndr - full uke og full dag (8 - 16)

Hun strotrives der og de dagene vi må være hjemme (sykdom, planleggingsdager) er det tydelig at hun kjeder seg.

Jeg ser klart min egen begrensning når det gjelder å tilføre henne alt det viktige hun trenger av sosial læring (lære seg å dele og vente på tur - trøste andre, krangle med andre etc) og ikke minst den pedagogiske delen hvor de lærer om farger og dyr og drar på morsomme ekskursjoner og lærer nye sanger og regler og leker.

Jeg kunne aldri har tilført henne alt dette flotte ved siden av at hun lærer å tilpases seg i en gruppe og leker ute med andre barn hele dagen.

Synes barnehage er topp !!

Du har rett i at det blir liten tid sammen da - i vinter fikk jeg pga jobb og alenetilværelse ikke hentet henne før 16.30 hver dag og så skulle hun legge seg kl. 18 - det er tøft å bare se ungen sin 1,5 time pr dag !

Men nå er det lyse kvelder, hun kan være oppe en del lengere etterhvert som hun blir eldre, og vi har jo helger og fridager og ferier, tross alt.

Jobbe må jeg - full tid - slik er det bare.

Gudskjelov for barnehagen !!

Annonse

Supergutten min har vært i barnehage fra han var 13måneder, og mot slutten kjedet han seg nok litt hjemme. Han løper til døra og kommer seg nesten ikke fort nok avgårde om morgenen - OG kommer stormende mot meg når jeg kommer for å hente, med verdens største glis. Har en skiftstilling så leverer han litt sent noen ganger og henter tidligere andre. Så jeg synes jeg får sett han nok, og det er jo helger og fridager også.

Det går kjempebra for oss også - vår gutt startet tidligere enn planlagt - 13 mnd - elsker det. Men pass på at dagene ikke blir så lenge - la en levere tidlig og en begynne tidlig på jobb - så kan man hente tidlig. Jeg har hatt ammeperm og lillemann har vært 6 timer i bhage - perfekt for oss!

Og med det mener du at jeg bør slutte å "syte" og heller bare godta at jeg nesten ikke får se datteren min?? Selvfølgelig vet jeg at han har sett henne mye mindre enn meg og da gått glipp av veldig mye, men det betyr likevel ikke at jeg ikke kan synes at det er sårt at samfunnet er tilrettelagt slik det er! Jeg synes det er trist at jeg må være så mye borte fra ungen min, at andre skal oppdra henne. Hvorfor får man barn da egentlig???

jeg har det akkurat som deg, synest det var fælt at gutten min skulle begynne i barnehage i en alder av 13 mnd, riktig nok bare to dager i uka, men synest nå det fungerer kjempe fint. Han trives og jeg trives med ordningen, nå kom imidlertid spørsmålet om full jobb opp og jeg har kommet frem til at jeg ikke vil ha full stilling. Da får jeg jo ikke sett han, har jo mine egne hobbyer også og desse tar jo en del tid i helgene. Da blir det lite tid til guttungen, så jeg har valgt å fortsette i 50% stilling og heller ha litt mindre penger å rutte med hvertfall til han blir 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...