Gå til innhold

Babylue

**** minsten min *****

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en god oppskrift på strikke eller hekle lue til babygutt på 4mnd? Finner liksom ingen med god passform?

Skrevet

Eg har strikket en til en gutt - i str 6/9 mnd.

Men i oppskriften har dei den til 3/6 mnd og 9/12 mnd.

Legg opp 96-100-104 masker på rundpinner 2 1/2 og strikk rundt i vrangbord med 1r,1vr i ca 1-1-2cm.

Skift til rundpinne 3 og strikk 1 omg glattstrikk og legg opp jevnt fordelt til 104-112-120cm.

Strikk videre rutemønster (4r,4vr,4r,4vr) 4 omg og så omvendt. Strikk til arbeidet måler 12-13-14 cm.

Strikk glattstrikk og fell slik : str 6 m r, 2 r sm, gjenta omg ut. str 3 omg uten å felle og fell i neste omg slik : strikk 5 m r, 2 r sm. Fortsett slik med felling i hver 4 omg og med 1 makske mindre mellom fellingene for hver felling til det er 13-14-15 m igjen i omg.

Klipp garnet og trekk det gjennom de restrerende m.

Lag eventuelt 2 snorer og 2 små pomponger og fest i toppen på luen.

;)

Skrevet

Tusen takk :-) Den skal jeg prøve meg på.

Skrevet

Hei!

Denne babyluen vil jeg også prøve meg på.

Tenkte jeg ville strikke 3/6 mnd. Hvor mange masker må jeg legge opp? 96 eller 100 masker?

Ha en fin dag!

Skrevet

Det må sikkert være 100.

Jeg skal også strikke denne.

Skrevet

tror dere skal prøve med 96 masker, sånn forstod jeg det iallefall...

Skrevet

ja 3/6 (6/9) 9/12

96 (100) 104 masker... sorry litt rotete der oppe kanskje...

• 2 uker senere...
Skrevet

Da er luen ferdig! Valgte å strikke ørelapper som jeg sydde på etterpå. De små river jo så lett av seg luen. Synes kanskje at luen ble litt lang, så tror jeg neste gang vil strikke den at par cm kortere.

Oppskrift på ørelapper: Legg opp 24 m (str 6/9 mnd) strikk 1 r og 1 v, strikk 15 omg, strikk sammen den første og den siste m på hver pinne helt til du sitter igjen med 6 m. Strikk til selve "tråden" måler ca 20-22 cm.

Skrevet

Ja det kan stemme det at den ble litt lang. Eg skulle vise den lue eg hadde strikket til hu som skal ha den (til gutten sin) Og så prøvde me den på jenta mi som er 14 mnd - den passet til henne. Satt kjempe fint på hennes hodet.

Ørelapper høres lurt ut! ;)

Skrevet

Ja jeg er også ferdig, var ikke så veldig fornøyd med formen jeg heller . Har lagt den vekk til hun blir større.

Jeg har nå heller begynt å strikke luen til nøstebarn, har så langt strikket 2,5 stk. De er virkelig gode i passform. Skal strikke de forskjellige størrelsene + noen til venner som har spurt om de kan få en.

Skrevet

Hei mphs!

Har strikkedilla for tiden. Er det mulig å be om oppskrift? Kanskje jeg har oppskrifter på noe du har lyst til å strikke?

Skrevet

Du kan godt få oppskriften.

Har du en mailadresse jeg kan sende den til?

Skrevet

Kan jeg også få oppskriften på de luene? Har lett lenge etter luer med god passform uten å lykkes... Mailadressen min er [email protected]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...