Gå til innhold

Dere som har endometriose

Anbefalte innlegg

...Ett av kjennetegnene er som jeg har forstått svært vondt under mensen. Går det an å forklare hvor vondt dere har (fungerer dere på jobb) og hvor lenge varer det (første dag/hele perioden)? Lurer også på om dere har vært plaget med smerter mens dere gikk på pillen.

Jeg har vært prøver i 11 måneder (nå tar vi en liten pause i forbindelse med jobbskifte), men skal begynne utredning til senhøsten dersom noe ikke har skjedd innen et par - tre mnd med prøving.De siste 3 månedene har jeg hatt fryktelige smerter første mensdag, men dette er helt nytt for meg... Er derfor redd det kan være endometriose.

Mange spm, men jeg er veldig glad for alle som kan hjelpe;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5314606-dere-som-har-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg fikk fastslått at jeg har endometiose ved lapraskopi i april. Jeg var egentlig ikke noe spesielt plaget med kraftige menssmerter, det var vondt den første dagen når TR kom (ikke så vondt at jeg måtte holde sengen, jeg var på jobb) men så gikk det over etter en dag. Smertene kan beskrives som kraftige stikkinger i underlivet, da føler du at magen vrenger seg, men det varer bare noen minutt. Det kom å gikk slik den første dagen i syklusen.

Det som fikk meg til å ane at det kunne være endo, var at rundt eggløsningen så kunne det være vondt å ha sex. Disse smertene forsvant etter lapraskopien. Du aner ikke hvor herlig det var:) Og nå knappe to måneder etter er jeg blitt gravid:) 4 uker på vei.

Håper at du ble litt klokere av dette:)

Ønsker dere lykke til med prøvingen.

Klem

Hei!

Jeg har fikk endo påvist for 6 år siden ved lap. Men det tok vel 6 år med smertehelvete og maaaange innleggelser før en lege sa at nok var nok, å la meg på operasjons bordet. For 2 år siden måtte jeg gjennom ny lap, for jeg brukte depo provera for å minske smertene uten at det gikk 100%. På lap for 2 år siden klipte legene av noen leddbånd rundt livmor for å se om det kunne hjelpe noe. Og gjett om det hjalp.;-) Men da jeg for 1 år siden sluttet på sprøyta kom smertehelvete tilbake. Og jeg ble 100% arbeidsufør....noe jeg enda er. Jeg har smerter hele tiden selv uten mens. Men jeg er hardt rammet av denne forbannelsen. Og jeg vil også bli gravid så fort jeg kan, og ønsket mitt er to barn så fort som mulig. For min eneste mulighet for å komme tilbake i arbeidslivet igjen er å få fjernet hele underlivet. Vi har vært gravide for 5 år siden, men det ble en MA. Jeg kan forklare på to måter... På de vanlige daglige smertene er det som kolikk i underlivet.. Og kun ved limor og eggstokker... Men når jeg har det som værst er det som livmor blir presset ut av kjeden og at det er kniver i eggstokkene som blir vrengt rundt... Og da er det kun senga og sterke smertestillende som funker... har endt opp på legevakt for å få mer hjelp. Men jeg har også gode dager som det ikke er noe merkbart.

Men det er også mange med endo her i landet som er mildt rammet, og mange merker ingenting. Og at det ved en tilfeldighet har blitt oppdaget. Men dette ble et forferdelig langt innlegg, og jeg håper det var til hjelp og ikke skremte deg... men det er desverre så ille for meg.

Lykke til og håper du IKKE har endo:-)

Min erfaring er:

Fikk påvist endo etter lap, september-05.

Jeg har alltid hatt veldig vondt ved mensen, men da jeg begynte på

p-piller ble det bedre.

Da jeg sluttet på de, fikk jeg kraftige smerter ved første mensdag.

Jeg var på jobb, men måtte ta smertestillende med en gang jeg kjente murringene komme, ellers var det ille resten av dagen.

Kun smerter første dag, og det kjennes ut som om noen tar tak i nedre del av magen og vrir om...

Jeg hadde også EL-smerter hver mnd, men ikke så ille at jeg måtte ta smertestillende. Det artet seg som litt murring, og stikninger.

Kjente ikke store forskjellen etter lap, og ikke ble vi gravide heller.

Nå har vi vært gjennom IVF-behandling, og er i dag stolt ruger av et nydelig egg!!!

Dersom du vil ha mer informasjon, ta en titt på denne siden:

http://members.tripod.com/Diane_10/

Og husk, det er mange forskjellige grader av endo, så det trenger ikke å "prege" deg så veldig mye:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...