Gå til innhold

Til alle med barn i barnehage

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har jobbet en god del i mange forskjellige barnehager som vikar, og vil gjerne komme med noen råd til dere med barn i barnehage. Det er nemlig noen ting som går igjen i de aller fleste barnehager jeg har vært i, og det er at det er veldig mangelfull merking av barnas klær, og når foreldrene kommer for å hente så blir de oppgitt over at de ikke finner igjen barnas klær, at andre har dems sko eller lue osv.

Barn som enda ikke snakker noe særlig kan ikke fortelle oss som jobber hva som tilhører dem og ikke, og de eldre barna glemmer ofte hva som er dems. Vi har mange barn å holde styr på, og uten merking kan fort feil klær havne på feil barn.

Så mitt råd til dere; dersom dere ikke ønsker at klær og ting skal forsvinne, sett navn på! Alt fra sokker og smukker, til utedresser, sko og leker som er med i barnehagen. Jeg vet det tar litt tid, men det gjør hverdagen enklere for oss ansatte, og dere slipper å miste ting og å løpe halve barnehagen rundt for å finne igjen tingene til barnet.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5314524-til-alle-med-barn-i-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg!!

Jeg jobber fast i barnehage, og det er bestandig noen som ikke merker klærne til barna sine, selv om de blir oppfordret til det. Når de kommer og spørr etter den grønne sokken de hadde på seg i dag osv. spørr jeg om de var merket med navn...... Det som gjør ting enda vanskeligere er at mange har arvet klær, og da kan det stå helt andre navn i igjen, og dette gjør ikke hverdagen enklere. All ære til dere som faktisk merker klærne!!!!! Jeg får selv barnehagebarn fra august, og jeg har allerede bestillt og fått i hus navnelapper, både til å stryke på klærne og til å lime på ting som smokk, matboks osv.

Det er ikke lett å holde orden på klær til masse barn, selv om vi gjør så godt vi kan!

Annonse

Selvsagt er det viktig og lurt å merke klær - de fleste foreldre skjønner nok det. Men jeg håper dere også husker at mange foreldre har en ganske hektisk hverdag, gjerne med to jobber og flere barn i barnehage.

Jeg har selv to barn som går i to forskjellige barnehager (har ennå ikke fått plass til begge på samme sted). De skal helst ha rene klær på seg, og i tillegg kommer alt som skal med til barnehagen: Tilsammen blir det 4 gensere, 2 truser, 2 bukser, 2 shortser, 2 par strømper, 2 sett med regnklær, 2 par tøfler, 2 par støvler, 2 t-skjorter, 2 solkremer, vognteppe, bleier... Så tisser de på seg, søler mat, leker i sandkasse, ting blir vått og skittent, må tas med hjem for vask, nye ting skal huskes neste dag. Og alt skal merkes. I tillegg vokser barna hele tida. Så klærne må skiftes ut med ikke altfor mange måneders mellomrom. Yngstemann arver av eldstemann, så klærne må merkes om.

Så selv om jeg prøver å være flink med merking, så hender det at det glipper litt i kaoset. Da er det utrolig deilig med barnehageansatte som ikke himler med øynene når jeg må tilstå at jeg hadde glemt å merke den joggeskoen som forsvant i forrige uke, men som sier "joda, vi skal prøve å finne". Jeg kan selvfølgelig ikke kjefte for at skoen er borte - jeg er smertelig klar over at det er til pass for meg - og jeg prøver virkelig å huske på alle detaljene i barnehagehverdagen: Kaker som skal bakes, dugnadstimer, skjemaer for ditt og datt, foreldresamtaler, bursdagsfeiringer, ha-med-dager, foreldrekaffe, nok og riktige skifteklær - og klesmerking!

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og syns ikke dette er et så stort problem... På de stede jeg har jobbet så har vi bare lagt umerket tøy som vi ikke vet hvem som eier i en haug, og så får foreldrene lete der hvis de mangler noe. Jeg syns foreldre bør merke de klærene de er redde for å miste. Det får jo være grenser for alt folk skal rekke i en hektisk hverdag. Merking av sokker er vel å ta litt i. Men samtidig så må man regne med at de kan bli borte. Jeg er behjelpelig med å finne klær, merket eller ikke.

Hilsen ped.leder

Vi har laget oss en rutine på at alle nye plagg som kommer inn i huset legges sammen med strykeklæren, og merkes med strykelapper før de tas i bruk. Her merkes alt fra sokker/truser til yttertøy. Det tar liten tid og gjør egentlig hverdagen i barnehagen lettere for oss og personalet.

www.markmaster.no

www.dittnavn.no( disse lappene kan både strykes på klær, og klistres på ting, trenger ikke to forskjellige) ellers er det mange andre som også har slike merkelapper, de bestilles også er de i postkassa i løpet av noen dager.

Må bare legge til at jeg også ser etter klær som har blitt borte, jeg henger også opp lapper med spørsmål om noen har fått med seg feil klær hjem osv. Men mener at selv om foreldre har en hektisk hverdag, skal ikke det gå ut over personalet i barnehagen som må lete etter klær. Ellers så gjør det med merking av klær det enklere for spesielt vikarer å finne riktig klær til riktig barn. Jeg blir ikke sur hvis noen kommer en dag og har glemt å merke klær. Men det jeg tenker på er de som ALDRI merker klær, det er ofte de som er grinete når noe blir borte osv. Men det er ikke enkelt å passe på klær til 10-14 barn hver dag. Selv om vi gjør vårt beste til enhver tid.

• 3 uker senere...

Jeg synes det er litt respektløst å ikke merke klærne til barnehagen. Det er ikke så hektiske hverdager at man ikke får tid til det, det er bare å lage seg gode rutiner.

Jeg har søndager som fast dag til å forberede hele uken, det gjelder både tilrettelegging av sønnen min sin middag som fryses ned (sånne sunne hurtigmiddager i tilfelle veldig hektisk ettermiddagstid for oss), stryke alle våre vaskede klær til resten av uken og da også merke det som skal merkes. Alt merkes her, det skulle bare mangle, synes det er respektløst å la barnehagepersonalet slite med å finne eller gi feil tilbake til oss. Så slipper man frustrasjoner og merarbeid.

Når det gjelder om-merking av klær er det en smal sak å stryke over med ny navnelapp. Skjønner ikke at barnehagepersonell gidder å bedage foreldre som gir blaffen.

Takk for oppfordring :-) Jeg gjorde - og gjør - en innsats for å få merket alle klærne og ting til jenta vår. Resultatet har vært at vi ALDRI har mistet så mye som en enkel lilten sokk eller en votte. Hun har gått i barnehage 1 år nå, så jeg synes det er en ganske god investering av tiden, det tar. Jeg setter pr. automatikk merke i klærne med en gang jeg har kjøpt nye.

• 2 uker senere...

Til dere som ikke merker klær, hva synes dere er vikitgst? at personalet hele tiden må kaste bort tid på å lete etter klær som har kommet bort eller at den blir brukt effektivt på å sørge for at DITT BARN har det best mulig i barnehagen....................?

Annonse

I barnehagen til snuppa mi, så har de en kasse og ei snor der de legger/henger ting de ikke vet hvem tilhører. Er sjelden det er mye, så man ser med et øyekast om noe man eier har havnet der.

Prøver å huske å merke klærne, men skal innrømme at jeg er typen som er veldig flink til dette i august/september, men så dabber det fort av.. Det samme hvert år.. Starter så bra og tenker: "i år skal jeg jammen være flink og bruke disse lappene". Blir til at jeg tar en eller to "runder" i starten av barnehageåret og stryker på de lappene, etterhvert blir plaggene merket i all hastverk med en merkepenn tidlig om morgenen før en barnehagedag...

Men snuppa mi er typen som har full oversikt over hva som er hennes, og har også meget god oversikt over hvem av de andre barna som eier hva.

Problemene i den barnehagen (har jeg inntrykk av..) oppstår stort sett bare hvis flere barn har like klær og sko i samme størrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...