Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en gutt på 4 mnd. Skal i gang med hirsegrøt til uka og trenger erfaringer... Dere som har gitt babisene deres hirsegrøt; hvordan startet dere, når på dagen, hvor mye, og hva blandet dere den med? Det står at man skal blande vann og økologisk søtmelk på pakka, men jeg har ikke lyst til å gi ham kumelk.. Gutten vår får delvis MM og MME - halvt av hver cirka. Hvordan trappet dere opp med grøt - og ga dere noe mer - feks fruktpuré?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5312514-erfaring-med-hirsegr%C3%B8t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Byrja med hirsegraut då han var 4,5 mnd. Byrja med å gje ei teskei den eine dagen og så litt gradvis meir etter kvart. Nå er han 5 og får ca ein kvart liten kaffikopp. Då verker det som om han syns det er nok - men drikk særs godt med mjølk etterpå. Gir grauten på kvelden då grunnen til at eg byrja var i håp at han skulle vakna litt mindre på nettene. (Kanskje greit å byrja litt tidlegare på dagen dei fyrste gongane om han skulle reagera.) (Vår har ikkje gjort det). Sjølv lagar eg grauten frå heile korn, og då kokar eg han på vatn og tek oppi litt mm etterpå. Så din pakke kjenner eg ikkje til - men eg ville absolutt ikkje brukt kumjølk - bland han med mm eller mme du! Me byrja fyrst berre med å gje han rein graut, men sidan har eg hatt oppi litt eplemos/bær/banan for å betra opptake av jern.

Jeg startet å gi smaksprøver på Holles Hirsegrøt i forrige uke og lillegutt blir nå 6 mnd.

Jeg ga han det etter formidagsluren fordi da er han i godt humør og veldig våken. Greit hvis han får noen reaksjoner eller gulper opp grøt etter måltidet. Nå får han grøten mellom ettermiddagsluren og kveldsstellet (håper at han skal bli mettere og sove lengre på natten hvis han får grøt til kvelds !!)

Jeg blandet grøten med MM. Første dagene laget jeg den vellingaktig, men så har jeg prøvd å lage den tykkere. Problemet med MM er imidlertid at grøten blir veldig tynn så selv om man starter måltidet med grøt så ender man opp med suppe til slutt (har vist noe med enzymer i MM + at spyttet fra barnet også kan bidra til at den blir tynnere) . I dag prøvde jeg å lage den bare av vann og da forble den tykkere. Hadde i litt MM på slutten og den ble fort tynnere.

Vet ikke hvordan den blir med MME. Du må nesten bare prøve deg fram til hva du syns er beste blanding. Spørs jo også om du skal gi melk før og /eller etter grøten.

Når jeg bruker MM så syns jeg ihvertall at blandingsforholdet på pakken ble feil. Jeg bruker mindre veskemengde på en teskje grøtpulver enn oppgitt.

Foreløpig får han bare små posjoner. Startet med 15 ml MM og nå spiser han grøt av 30-40 ml MM.

Når det gjelder pure har han foreløpig ikke fått det. Bare gitt "ren" grøt.

Ble vist veldig langt dette her, men håper du ble noe klokere.

Lykke til med grøtintroduksjonen !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...