Gå til innhold

Noen som har fått svangerskapspenger her???? Og på hvilket grunnlag???

Anbefalte innlegg

Og på hvilket grunnlag har du fått svangerskapspenger?

Jeg har ikke rett på sykepenger, kan derfor ikke sykemelde meg.

Lurer på om det er noen som har fått svangerskapspenger via trygdekontoret som kanskje er litt i grensen for å kunne få det?

Og jeg snakker om svangerskapspenger.. ikke fødselspenger.

Fortsetter under...

hvorfor er du ikke kvalifisert for sykepenger? elelr rettere sagt, hvorfor vil du søka om svangerskapspenger? jeg jobber som sykepleier ved tung post på sykehjem, og hadde ikke sjanse til å klare den fysiske biten pga bekken/ryggsmerter. arbeidsgiver hadde ikke mulighet til god nok tilrettelegging, så det endte med svangerskapspenger på initiativ fra meg og fagforeningen min. kunne blitt sykemeldt, men ville ikke det selv da jeg ikke hadde lyst å være sm i 6 måneder. jeg er jo ikke syk i den forstand, men blir syk hvis jeg fortsetter jobbe med den jobben jeg har.

jeg er ikke syk, men er inne i en stor arbeidskonflikt, som fører med seg masse stress og frustrasjoner. Er helt knekt.

Grunnen til at jeg ikke har rett på sykepenger.. ligger også i denne konflikten... Andre står ansvarlige for noen feil... men ingen tar ansvar for det. En lang og rotete sak. Ønsker ikke å si mer om det.

Jeg har fått svangerskapspenger siden uke 20, var da sykemeldt i 1 mnd før det. Jobber på butikk, og har kraftig bekkenløsning, så dette passet dårlig sammen. Legen min er veldig grei med dette, mener jeg ikke skal måtte bruke opp sykemelding, men heller få svangerskapspenger. Gjorde det akkurat samme siste svangerskap, og synes det fungerer veldig greit.

Svangerskapspenger får du KUN om du er i en jobb der det kan være skadelig for fosteret.

Om du er i jobb, har du KARV på sykepenger. Det er lovbestemt og INGEN arbeidsgiver kan stille seg over dette

Annonse

Hm nå skjønner jeg ikke helt... Svangerskaps penger får du når du har svangerskapspermisjon! Sykepenger når du er syk... Om du får svangersk.penger før du går ut i perm mister du da svangeskapsperm med barnet da??

Hvorfor er det ønskelig med svangerskapspermisjon istedenfor sykepenger...

Svangerskapspenger og fødselspenger er to forskjellige ting. Svangerskapspenger får du hvis du ikke kan jobbe pga av fare for fosteret, og dette går ikke utover permisjonen. Når du går ut i permisjon får du fødselspenger. Prøvde å forklare litt her shanty73, vet ikke om det ble så forståelig men....

Vel, jeg har vært i mange møter med trygdekontor, personalkontor og utdanningsforbundet. Trygdekontoret er her HELT klare på at jeg IKKE har rett på sykepenger. Jeg har rett på sykeMELDING-......men får ingen penger den tiden jeg er syk. Må opparbeide nye rettigheter igjen.

Annonse

Svaret mitt kom litt lenge opp på siden. Ble litt rot her. Da skjønner jeg litt mer ja...

Prøv trygdeetaten.no. Gå inn på det som gjelder skal ha barn. Tror du finner en del info der.

Mente ikke å høres så sinna ut assa c",)

helt i orden...

huff.. er så lei dette rotet.. som jeg faktisk IKKE er skyld i selv...

Men skal i hvertfall forsøke å snakke med bedriftshelsetjenesten.. og Jordmor.. skal i hvert fall omplasseres. Og om ikke de får til det så håper jeg på å få svangerskapspenger...

Jeg får krysse alt jeg har av fingrer og tær...

Nå må jeg få kastet den gravide slitene kroppen min i seng.. og forsøke å få med hodet som nesten ikke klarer å fungere lenger...

Og innen i morgen håper jeg at det er MANGE andre som har svart på spørsmålet mitt.

Og for de som kanskje måtte tro at dette er noe jeg gjør fordi jeg ikke gidder å jobbe, eller ser etter enkle løsninger.. så er det ikke så enkelt. Men jeg har ikke lyst til å brette ut alt her inne heller.. Det ER faktisk mulig å kjenne igjen folk her inne.

Det er ikke mye som er enkelt med den situasjoen jeg er i-... OG det er det er faktisk arbeidsgiver aom har gjort at jeg har havnet i denne situasjonen. Forferdelig bittert.

Du har rett, Oktober mirakel.

En har ikke automatisk rett på sykepenger, det er noe en opparbeider seg. Alle arbeidstakere MÅ ha jobbet en måned før en får fulle sykepengerettigheter. Har en dreimot vært sykemeldt i ett år fra jobbet går en over på attføringspenger, som betyr redusert inntekt og mulig omplassering / utdanning/videreutdanning. For å opparbeide seg nye sykepengerettigheter etter ett år sykemelding, tror jeg det er 6 mnd en må være i jobb- er litt mer usikker på det tidsrommet.

Svangerskapspenger er for dem som har en jobb som kan medføre skade på bebisen, MEN hvis en har en jobb som ikke klarer pga f.eks bekkenløsning og at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, da er det mulighet for at legen søker om svangerskapspenger på vegne av deg. Arbeidsgivere i kommune ( privat sektor vet jeg ikke ) har skrevet under på en Inkluderende Arbeidslivs-avtale, noe som skal medføre tilrettelegging. Ofte har ikke kommunen råd til dette og avslår. Aktiv sykemelding er trygdeverket blitt strikse på da det gagner kommunen da de beholder deg " på topp " samtidig som de kan leie inn ekstra arbeidakraft som erstatter deg i f.eks pleie på sykehjem.( Aktiv sykemeldingsdelen er det trygdekontoret som betaler for og IA-avtalen er det kommunen selv som må betale for

For å ikke bruke opp sykepengerettighetene dine som da varer ett år, valgte min lege og trygdekontoret å gi meg svangerskapspenger, slik at jeg ikke risikerte å måtte gp rett over på attføring hvis jeg ikke skulle bli friskmeldt etter endt permisjon.

Har de ikke sagt noe om rettigheter til attføring??? Uansett håper jeg du får sove godt i natt. Alt ordner seg til slutt. Du har som sykemeldt opparbeidet deg like rettigheter til fødselspenger, så det er mye byråkrati å bekjempe, men dette skal nok gå bra skal du se.

Hei Unikum.

Jeg har vært og kikket på samme sidene som deg jeg også. Og jeg har kommet frem til det sammen. Men jeg har i lengre tid fått feilinformasjon både av trygdekontor og av min sjef... Hadde jeg ikke fått denne feil informasjonen og fulgt rådene som var blitt gitt meg hadde jeg kunnet sykemelde meg fra midten av april. Det kan jeg ikke nå. Må vente til ETTEr fødsel før jeg har rett til å sykemelde meg!?!?!?!??!?

Jeg leser også at jeg må ha vært i jobb fire uker.. og det har jeg . Jeg er fast ansatt og har vært det i flere år. I en 100 % stilling. Men... så spørs det da.. kanskje jeg ikke har rett på svangerskapspenger siden jeg ikke har rett på sykepenger??? Jeg har opplevd så mye sprøtt nå at jeg ikke tør å stole på noe eller ta noen valg før jeg er 100 % sikker på at det ikke går utover fødselspengene mine. Var en periode jeg sto i fare for å ikke få fødselspenger i det hele tatt!!!!!

Også er det jo ett spørsmål om jeg i det hele tatt kan falle inn under kategorinen som dekker svangerskapspenger.

Joda.. jeg har fått noe informasjon om hva jeg skulle gjøre etter ett år med sykemeld. Men.. også der har jeg blitt feilinformert av både personalkontor og trygdekontor. Det hele er ett vanvittig rør. Og det er MEG dette går utover. Er veldig deprimert og sliten for tidenHelt forferdelig at de skal kunne "skade" meg og mine rettighete rpå denne måten.

Jeg vil bare si at jeg føler meg deg! Høres forferdelig slitsomt ut. Det er trist at man ikke kan stole på verken eget personalkontor eller Trygdekontoret, men det stemmer desverre - innom trygdesystemet kan man ikke stole på noen andre enn seg selv. TK er så altfor opptatt av å verne om "sine" ressurser - skulle tro de ansatte måtte betale alt ut av egen lomme.

Lykke til!

PS

Forsøkt gratis juridisk veiledning?

Har koblet inn utdanningsforbundet. De har jurister der. Men... når det er ord mot ord og alle beskjeder har vært muntlige. Ja... da er det ikke så lett å vinne en eventuell sak. Men jeg vurderer det STERKT! Selv om jeg ikke kan fatte hvor jeg skal hente kreftene fra...

Hvor mange uker har du igjen å jobbe før du kan sykmelde deg? (iføge TK)

Kanskje du burde gå over på rehab penger`?

Blir for dumt at du skal slite det ut på jobb nå som du er gravid, kun pga av at da får du mer penger..

lykke til håper du finner ut av noe snart :)

Fy søren, det der er surt assa!

Håper det ordner seg for deg.

Hold oss gjerne informert....

PS!

Hvis du har dårlig erfaring med TK der du bor, ville jeg latt være å presentere meg når jeg ringte. Kanskje du får bedre service da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...