Gå til innhold

Bursdager i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør jeg spørre alle foreldrene om det er greit med kake el. til 1 åringer. I skrivet fra barnehagen står det at foreldrene tar med is,kake,frukt el ved bursdagsfeiring, men er det ikke opp til foreldrene å bestemme om de skal få sukker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... Jeg synes at hvis foreldrene ikke vil at barna skal ha kake o.l. til bursdager må de si ifra i barnehagen om at barnet ikke skal ha det.

Jeg synes de har gjort noe lurt i barnehagen vår: de har fellesbursdager for alle f.eks. i juni hvor de får gjøre noe spesielt. Siste bursdagsfeiring var at alle bursdagsbarna fikk lage sin egen kake (som i barnas supershow), det var stor suksess også for han på 1 år.

Ellers så får de krone og blir sunget for på selve bursdagen, men ikke noe kake og styr da. Det blir fort veldig mange bursdager og kaker...

Skrevet

Jeg synes det var et kjempegodt forslag å feire alle de barna som har bursdag i en mnd på en felles dag!!!

I bhg til datteren min har de over 40 barn. Her er det opp til foreldrene å ta med kake el. til alle barna på avdelingen eller om ønskelig til alle barna i barnehagen. Foreldrene blir riktignok oppfordra til å ta hensyn til allergier som forekommer i barnehagen og lage kaker etter spesielle oppskrifter. Men jeg synes ikke det gjør saken noe bedre alikevel. Satt helt på spissen kan det bli over 40 dager med kaker eller andre "sukkerbomber" i barnehagen. Jeg synes det blir for mye.

Skrevet

Hei!

Hver barnehage har et foreldreutvalg, der nettopp tema som bursdagsfeiring kan tas opp.

Jeg synes ikke en "fellesbursdag" er en spesielt bra løsning, da barns evne til tidsoppfatning ikke kan sammenlignes med vår. For et barn som har fødselsdag f.eks. i begynnelsen av måneden, blir det meningsløst å ha fest nesten 4 uker senere. Det blir heller ikke samme stasen med et oppsamlingskalas, som om en får oppmerksomheten alene.

Jeg jobber selv i barnehage, og i vår barnehage har vi prøvd det meste - både fellesfeiring og feiring med kaker og is som foreldrene hadde med. Vi er veldig fornøyde med vår nåværende løsning - barna slipper å bli proppet fulle av sukker, forldrene slipper å styre med kaker o.l, vi voksne kan ha en "normal" arbeidsdag også etter lunsj - og ikke et kaos av barn som er høye på sukker...

Vi feirer barnets bursdag enten på barnets bursdag, eller så nært opptil som mulig (dersom barnet har bursdag i helgen blir det feiring mandag eller fredag f.eks).

Denne dagen er barnet i fokus i samlingsstunden. Bursdagsbarnet får sitte på en fin stol og kle seg i prinsessekjole/piratdrakt, får krone, vi synger bursdagssang, bursdagsbarnet får velge en sang vi synger sammen, og til slutt får bursdagsbarnet velge en liten gave fra den magiske bursdagskassen vår (her er plastdyr, tusjer, malesaker, fargestifter, modellerkitt o.l.). Denne dagen har vi varm lunsj - og bursdagsbarnet får på forhånd velge fra bursdagsmenyen vår - pølse med brød, pizza ("hjemmelaget") eller pasta med kjøttsaus. Vi skjærer opp frukt til dessert. (Det er 4 avdelinger i min barnehage, og vi har en kjøkkendag hver pr. uke. Når vi legger plan for måneden, sjonglerer vi det til slik at de som har bursdagsfeiringer får kjøkkendag den dagen - så det er ikke så vanskelig å organisere heller)

Det vil IKKE si at vi ALDRI koser oss med kaker eller is i barnehagen, men det blir kanskje litt mye kaker og is dersom det er mange bursdagsbarn innenfor samme måned. Nå kan vi heller spandere på oss is en dag det er sol og sommer f.eks.

Kanskje et forslag å ta med til din barnehage?

Altså: Varm lunsj og frukt til dessert - så kan isen dukke opp som en overraskelse på en fin sommerdag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...