Ullbærta Skrevet 9. juni 2006 #1 Del Skrevet 9. juni 2006 Var hos jordmor i dag og pratet om fødselen. På spørsmål om hvilke ulike bedøvelser det er mulig å få fikk jeg følgende svar: "Vi har rispose som vi kan varme i mikroen, varmt vann hvis badekaret er tilgjengelig, også kan du bevege deg slik at du kanskje finner stillinger som hjelper på smerten." Joda, skjønner at rispose, varmt vann og bevegelse kan virke smertelindrende, men det går vel ikke akkurat under kategorien bedøvelse?! Noe mer enn dette sa hun ikke. Orket ikke å spørre heller for jeg skjønte jo tegninga, hun er åpenbart motstander av bedøvelse så da får jeg heller forsøke å finne noen andre å prate med. Synes uansett at det var ganske sparsomt med informasjon hun ga, hun kunne f.eks. opplyst om lystgass og epidur som jeg vet at de kan tilby, og heller sagt noe om ulempene ved det... Følte meg rett og slett litt umyndiggjort når hun bare droppet hele temaet. Noen andre som har møtt prinsippfaste jordmødre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5309257-alternative-bed%C3%B8velser-rispose-varmt-vann-og-bevegelse-samme-som-p%C3%A5-juliklubben/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullbærta Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #2 Del Skrevet 9. juni 2006 Bare jeg har som har opplevd noe slikt?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5309257-alternative-bed%C3%B8velser-rispose-varmt-vann-og-bevegelse-samme-som-p%C3%A5-juliklubben/#findComment-5310048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selene Skrevet 9. juni 2006 #3 Del Skrevet 9. juni 2006 Nja, er nok ikke bare deg, men det kommer kanskje an på jordmora du går hos. Jeg har opplevd noe lignende, har hatt to forskjellige jordmødre på grunn av sykdom, og hun ene jobber/har vakter på fødestua og hun andre har vakter på den vanlige fødeavdelingen (den med alt av smertelindring) Har oppdaget at det er litt forskjellig fokus på de to. Synes du skal ta det opp med henne, be henne forklare deg de forskjellige eller henvise deg til en samtale på fødeavdelingen. Ellers kan jeg anbefale en omvisning på det sykehuset du skal føde så får du ganske god gjennomgang av de forskjellige smertelindringene. Håper det ordner seg for deg, du skal ikke føle deg umyndiggjort. Det er din fødsel og ingen skal si hva du skal og ikke skal gjøre. Skriv eventuelt et slikt privat brev som du leverer til jordmor som er på vakt når du kommer inn for å føde hvor du spesifiserer ønskene dine, og om du ønsker smertelindring i form av epidural o.l. Lykke til! ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5309257-alternative-bed%C3%B8velser-rispose-varmt-vann-og-bevegelse-samme-som-p%C3%A5-juliklubben/#findComment-5310125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 9. juni 2006 #4 Del Skrevet 9. juni 2006 Hei Enig med deg i at du burde få INFORMASJON, det vil si vite om fordeler og ulemper. Men jeg skal prøve å hjelpe deg! -Lystgass: Surstoff og et narkosestoff innåndes gjennom en oksygenmaske. Mange syns masken er ekkel å puste i og blir kvalme. Men det sies å ta toppene av riene. Skal ikke gi bivirkninger. -Epidural: Epiduralsprøyten settes nederst i korsryggen og inneholder blant annet morfin(!). Det er en anestesilege som må sette sprøyten. For å få epidural må fødselen være i en aktiv fase, mormunnen må ha en åpning på minst 3-4 cm. Årsaken er at epiduralen hemmer riaktiviteten. FORDELER med e.: Gir god smertelindring. Medikamentet blir tilført via et pumpesystem og nye doser blir gitt ved behov. ULEMPER med e.: Epiduralen hemmer ri-aktiviteten, alle som får e. må derfor få hormondrypp for å stimulere riene. Gis e. for tidlig, kan fødselen stoppe helt opp og keisersnitt bli nødvendig. Man kan ikke utelukke at babyen kan få medikamentet i seg. Av og til kan legen stikke feil med ekstrem hodepine som resultat. Medikamentet kan føre til blodtrykksfall(i verste fall livstruende for barnet). Allergisk reaksjon kan oppstå, men svært sjelden. -Spinal: Samme ulemper som epidural, men den er lettere å sette enn e. Gis bare i fødselens sluttfase. - Petidin: Et syntetisk fremstilt morfinpreparat som har en avslappende virkning. Fordel: Tar toppen av riene. Avslappende. Kvinnene kjenner riene. Ulemper: Noen føler seg omtåket og ruset, og i noen tilfeller påvirkes barnets respirasjon(pust). Men skal du føde helt naturlig, da må du over på: - Badekar, som er avslappende,og fungerer aller best fra 4-5 cm åpning. - Massasje(jordmor eller partner). - Yoga: krever trening før fødselen, men virker bra, for du slapper helt av og det i seg selv er smertelindrende. - Akupunktur: Smertelindrende, beroligende, riestimulerende. Brukes under alle fødselens faser. Avhenger at jordmor på vakt kan a. - Steriltvannspapler: Sterilt vann sprøytes inn rett under huden, gir en kraftig svie et halvt minutts tid. Svien stimulerer kroppen til å skille ut endorfiner, kroppens egen smertelindring. Ingen farlige bivirkn. Virkning en til fire timer. OK, det er hva jeg kunne bidra med. Syns det er viktig med informasjon. Et interessant kurs jeg kan anbefale er Aktiv fødsel, det går i Oslo. Se på Oslo Yoga sine hjemmesider. Ellers kan bøkene "Å føde barn i dag" av Madeleine Kats og "Fødsel uden smerte" av Pierre Vellay anbefales. Spør biblioteket. Ønsker deg en fin fødsel! - Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5309257-alternative-bed%C3%B8velser-rispose-varmt-vann-og-bevegelse-samme-som-p%C3%A5-juliklubben/#findComment-5310142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullbærta Skrevet 11. juni 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 11. juni 2006 Takk for gode svar! Har vært på omvisning på fødeavdelinga, det var i den forbindelse vi spurte om hvilke typer bedøvelse som finnes. Jordmoren min er nok av den "hjemmestrikka" typen - tror hun egentlig mener man burde føde hjemme, pratet hvertfall mye om at nesten alle barna hennes var født hjemme, og at storesøsknene hadde klipt navlestrengen. Kanskje jeg bare gjør det da - har "boil-in-bag-ris" og mikrobølgeovn så jeg har jo alle remediene hun mener man trenger :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5309257-alternative-bed%C3%B8velser-rispose-varmt-vann-og-bevegelse-samme-som-p%C3%A5-juliklubben/#findComment-5322894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå