Gå til innhold

Min fødselhistorie(lang,dramatisk og en smule humoristisk)

Anbefalte innlegg

Fredag 26/05: fikk en oppfølgingstime hos jordmor etter å ha funnet proteiner i urin og hadde høyt blodtrykk.ved denne timen hadde det forverret seg ,så hun ba meg straks dra nedover til st.olavs på sv.skapspoliklinikken for å sjekke ut ekstra nøye.måtte forbrede meg på å bli innlagt.konstanterte svangerskapsforgiftning.jeg hentet sambo på jobb og dro dit straks.timene gikk med til ultralyd,hvor de også kunne si barnet veide rundt 4500gram ,så det var enda en grunn til å kunne bli satt igang,samt at jeg var ved terminen.lå med registrering,samtale med lege.han sa de ønsket å sette meg igang.det var best for begge to.han tilbydde meg en undersøkelse,som kunne "sette igang litt" om jeg var moden.skulle sjekke modning og åpning..grøss og gru sier jeg bare,han stappet hele hånda oppi der og røsket til...AUUUU det var det verste jeg noensinne hadde opplevd..blødde som en gris etterpå..hadde ingen åpning i hele tatt og helt umoden.

Det var kjipt.ble innlagt ved observasjon..iløpet av denne fredagen og lørdagen fikk jeg 4modningstabletter og den samme undersøkelsen 5 fuckings ganger.Jeg følte meg rett og slett gjengvoldtatt etter disse undersøkelsene og det var det verste med hele fødselen.

Lørdag 27/05:etter den femte undersøkelsen og 4tabletten brøt jeg fullstendig sammen og sa til min kjære at jeg drar hjem fremfor å få flere slike undersøkelser..jeg ville nekte neste gang..kikket kun på klokka for hver 6time kom de å undersøkte.dette var fryktelig tungt.Så plutselig...kl 1920 på lørdagskvelden gikk vannet!!hørte et skikkelig "knepp"og det ble litt vondt.reiste meg så fosset det masse vann..FRYKTELIG masse og..det var en deilig følelse og jeg ble sååå glad...

Så oppdaget vi at vannet var veldig misfarget,babyen hadde bæsjet i fostervannet..etter dette gikk det ganske fort..ble trillet inn på fødestuen i 2130 tiden..vi merket godt at de var ganske så underbemannet,ble overlatt masse til oss selv,en jordmor var innom innimellom.de skulle egentlig være to jordmødre der men jordmora vår måtte få hjelp av en sykepleier.travelt denne kvelden for det var to keisersnitt samtidlig.jeg begynte å få vondt nå så jeg ba opp epidural.men blodprøvene mine viste jeg hadde for lave blodplater,og det kunne føre til stor blødning.de skulle ta en ny for å sjekke om det var stabilt eller om den hadde sunket.tok to timer å få svar så det så håpløst ut..fikk klare meg med lystgass..hiiiiihaaa ble lettere beruset i begynnelsen..som om jeg hadde drukket ett glass rødvin for mye:)

det gikk fort over da riene ble kraftigere.hjalp ikke en døyt på smertene,bare for å konsentrere meg om noe annet.vi ble gode venner,og jeg brølet som en mann i masken..hehe..ett punkt føltes det ut som det ikke var pause imellom riene engang.da ringte jeg i signalknappen og ba de om å gi meg epidural...legen sa på tlf med jordmor at det var i orden,prøvene var stabile..jordmor undersøkte igjen og da hadde jeg 9 cm åpning.da kunne jeg velge å enten få epidural og risikere at fødselen stoppet opp litt,eller la det stå til..jeg valgte det siste..

Nå festet de noe på hodet til babyen for å sjekke pulsen..imellom de verste riene var pausene som himmelen,i en pause hadde jeg faktisk snudd meg mot sambo å sagt: heeei ka sjer a???som om ingenting har skjedd..hehe

han visste ikke hvor han skulle gjøre av seg eller hva han skulle svare..(bare..neei e no i fødsel her da...???)hehe.en annen gang hadde jeg gitt klar beskjed om at neste gang skulle vi adoptere..hihi

Søndag 28/05: midt på natten,fikk klarsignal om at jeg kunne begynne å presse..men jeg følte ikke at pressriene var så sterke..men presset no det jeg kunne uansett..det var ikke godt..hadde hørt før at det skulle være godt å få endelig presse,men det syntes ikke jeg.

ble satt på drypp for å få mer effekt men nei..tilslutt ringte jordmor på lege for å få godkjent å sette på max effekt,men fikk ikke tillatelse til det.Hadde pressrier i 65min og det var lengre enn de hadde lov å la det gå.skulle egentlig ha brukt sugekopp,men min jordmor hadde ikke erfaring i det,så de lot det stå til.plutselig merket de at pulsen på babyen dalte,og jordmor sa at nå MÅTTE babyen ut..........

de klippet meg(kjente det ikke,men hørte lyden av klippet)SPLÆSJ sa det så var lillemor ute:)for en lettelse..trodde aldri jeg skulle klare det!!

hun hadde fått i seg ganske mye av det misfargede fostervannet,så de drev å sugde ut masse,før de la henne kjapt på brystet mitt..å herregud for en følelse;);)

så tok de henne bort for å undersøke henne mer nøye,mens jeg ble sydd.

De tok henne ned til intensivavdelingen for nyfødte..

Det viste seg hun hadde fått en infeksjon på lungene,å ble satt på antibiotika som hun fikk gjennom en veneflon i hånda.måtte få tillegg gjennom sonde ned til magen..Huff.. senere ble trillet nede på avd hun var,det var så ekkelt å se henne der med slanger å greier..vi fikk ikke tilbrakt de første dagene sammen:/ det var skikkelig synd..hun tilbrakte noen dager der ,før vi endelig kunne ta henne med på barsel...vi fikk en dårlig start,men nå har vi endelig kommet hjem med en friskmeldt datter,etter over en uke på sykehuset.

Sofie som jenta vår skal hete,kom til på termindatoen 28mai, hun veide 4160gram,52 cm og 37 cm rundt hodet:)stor jente;)hun er verdens vakreste lille prinsesse,og vi kan bare sitte å stirre på henne i all evighet;) må også rose min kjære for den fantastiske støtten under hele oppholdet på st.olavs.han var der dag og natt fra vi kom til vi dro;)Jeg er endelig blitt mamma..gled dere alle sammen som fortsatt venter;D

Det lille mirakelet er jo verdt slitet uansett;);)

Fortsetter under...

Hei!

GRATULERER så kjempe masse!

Kjente igjen det med voldtekten......det var det verste for meg også ved sist fødsel, og tenker veldig på dette denne gangen også. Sitter med bena godt kryssa no:)

Håper du får et kjempe fint år med datteren din og din fantastiske mann:)

Først og fremst - gratulerer så mye med babyen!

For en utenforstående høres disse undersøkelsene utrolig brutale ut, er dette virkelig vanlig? Må si jeg ble ganske skremt nå. Jeg tror kanskje jeg ville sparka legen i hodet av ren refleks hvis han hadde prøvd seg på noe slikt. Dette kommer jeg rett og slett ikke til å gå med på.

Det er som regel jordmødrene som sjekker da, de stikker liksom halve hånda oppi og sjekker åpning, modning osv... Det er utrolig ubehagelig, men det er jo nødvendig også for å finne ut hvordan ting ligger an..:-)

Annonse

Ja det er ikke meningen å skremme deg:) disse undersøkelsene skal visst ikke være så vonde hvis du er moden og har åpning..heldigvis..

da jordmora sjekket under fødselen var det ikke så vondt,men da hadde jeg også åpning..ved undersøkelse nr 2,kommenterte legen at de ikke kunne få en knappnål inn engang..hehe,så det sier litt:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...