Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 9. juni 2006 #1 Skrevet 9. juni 2006 Hei! Har nå kommet tilbake fra barneutstyrsbutikken her hvor jeg bor. Har levert en liste over hva vi trenger, og fått en totalpris på dette. Vi skal kjøpe (i alle fall det jeg husker nå): Emmaljunga Duo Edge Voksipose Baby Bjørn stelleveske (hard) Akta Graco AutoBaby med base Sprinkelseng (sånn som kan gjøres om til sitteplass når den ikke lenger brukes som seng) Madrass til seng (den med en side for vinter, en for sommer) DryNight ammemadrass Ammepute (lang type) Badebalje og badestol Dette har en totalpris på ca 17.000,- og vi har nå fått tilbud om 10% på alt (bortsett fra vogna, som de ikke bruker å gi rabatt på), dvs. ca 15.000,- for alt! 10% rabatt får vi beholde, slik at alt vi kjøper på butikken fram til fødselen (og en liten tid etter den) får vi 10 % på.. Synes dere det er dyrt? Hvor mye regner dere med å bruke? Er litt vanskelig å vite, er 1. gangs og vi har kun en butikk med babyutstyr her i byen... AutoBabyen er allerede på tilbud, og vi får faktisk 10% på tilbudsprisen... Synes det høres ok ut selv, men greit å vite litt hva andre tenker og mener!! Vet det er egne kjøpesider på BiM, men det er så lite folk der inne. Håper derfor at dere kan hjelpe meg, og komme med deres synspunkter og erfaringer! :-) På forhånd takk for hjelpa! :-)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #2 Skrevet 9. juni 2006 Vet ikke om det er dyrt, men jeg ville ventet med ammemadrass og ammepute..de aller fleste sier de aldri får brukt dette... Jeg vil også personlig anbefale en myk stelleveske.. den er mer annvendelig =) Lykke til med handlinga =)
lovemo Skrevet 9. juni 2006 #3 Skrevet 9. juni 2006 Hei! Jeg synes det var mye penger ja. Men nå skal det sies at vi(samboeren min og jeg) antakelig ikke er helt representative førstegangsforeldre når det kommer til antall kr. som brukes på utsyr til bebisen. Vi har brukt ca. 4500 kr. og mangler bare småting, samt stelleveske og babybjørn. Vi har kjøpt mye brukt vi da... :-) Vet at folk har ulike ønsker og prioriteringer, og det må alle få lov til å ha! Hvis dere synes det er en okei sum, og har råd, så hvorfor ikke? Men det kan være en ide å se på Finn.no, og kanskje dere kan få noe av det brukt? Da kan dere spare noen kroner.. Det skal sies at babyen ikke bryr seg om det som er mest toppmoderne av utstyr, så lenge den får mat, kjærlighet, trygghet og søvn... :-) Ha en fin kveld!
*Udon'tKnowMe* Skrevet 9. juni 2006 #4 Skrevet 9. juni 2006 Synes nok også dette var litt dyrt jeg.. Men jeg som hun over har kjøpt mye brukt.. Det jeg aldri ville kjøpt brukt er bilstol, madrass til seng og brystpumpe viss du skal ha det... Jeg har kjøpt vogna brukt..fant den på finn.no.. fjorårets emmaljunga til 3000,og som du ikke klarer å se at er brukt en gang.. seng har jeg arvet, men det finnes kjempemange fine som ikke koster all verden.. Bæresele har jeg ikke kjøpt,da jeg ikke vet om jeg får brukt det..så den venter jeg litt med.. Stelleveska kjøpte jeg ny på nett til 300, men den er myk.. syns de harde ble klumpete og ekle og drasse på.. ammepute og ammemadrass har jeg ikke kjøpt, og har heller ikke tenkt å gjøre det
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2006 Hmm, ikke for å høres blærete ut, men jeg synes det er litt fint å tenke på at min førstefødte skal få nye ting.. Vet det ikke spiller noen rolle for babyen (og sikkert ingen andre heller), men synes det er litt koselig å tenke på.. Har jo mulighet til å arve sprinkelseng, men den er såpass slitt at jeg må pusse den ned og male den, og det er desverre ikke formen god nok til.. Har arva en god del, stellebord, stellepute, babybjørn, massevis av klær og kluter (og sånne ting), dyne og pute.. Ammeputa er jeg sikker på at jeg vil ha, fikk prøve ei og ha tenkt å bruke den allerede nå som støtte når jeg sover om natta! :-) Ammemadrassen er ikke sikker jeg trenger, men likte konseptet, synes det høres fornuftig ut.. Grunnen til at jeg ønsker meg har stelleveske er at jeg synes de mye stelleveskene er så små. Jeg ønsker å bruke den til mine ting i tillegg, orker ikke drasse på både stelleveske og egen veske..Og jeg er vel av den "alltid bedredt"-typen, hehe... Har alltid med meg alt jeg kanskje trenger, pluss nok til den som går sammen med meg! ;-) Synes også BabyBjørns stelleveske er fin (passer flott til vogna), og de myke stelleveskene synes jeg ser litt "slamsete" ut.. Vil ikke fornærme noen eller høres "sossete" ut, det er ikke meningen.. Bare lurer på om det er flere som kjøper det meste? Og hvor mye dere eventuelt har betalt..?
Mersa og gutta <3 Skrevet 9. juni 2006 #6 Skrevet 9. juni 2006 Synes også dette var veldig mye penger....Synes det er likegreit å kjøpe ting brukt eller arve nå og heller kjøpe nytt etterhvert som det blir viktigere for barnet og ha nye og "riktige" ting. Pengene flyr jo uansett!
ET FRØ I MAGEN Skrevet 9. juni 2006 #7 Skrevet 9. juni 2006 Heia! Skriv på trøndersk æ, håpe du ferstår d!!? E litt som dæ ævo, handle mæste nytt. Men d e bærre fer at økonomin e såpass go at vi kan d. Sekkert my bra på auksjona, men e så lite innpå sånne ting.All stortingern f.eks vågn, sæng, madrass,vogge, bilstol etc kåm sæ på ca 12 000. Da fekk vi å 10% avslag på aillt unntatt vågna, men den betalt svigers så d jor itj nånn ting!!!! Men lægg du sammen all "småsumman" f. eks ammepute, sængklea, teppe, klær, da bli d fleir tusen te. Kjøpe sekkert my unytti ting, men e førstegangsfødende så aillt må leres.... Ein ting e sekkert,butikkan tjene store pæng på sånne som ås;)))))Æ e kjæmpego te å finn grunna te å kjøp d mæste:!!! Når har du termin?
Januar-nurk Skrevet 9. juni 2006 #8 Skrevet 9. juni 2006 Synes det var dyrt jeg, men det er jo meg da. Fikk vår förste for 1 år siden og brukte mye mindre penger enn det. Vi kjöpte seng og madrass på Ikea. Til amming brukte jeg dyna til beibyn. Fungerte kjempe bra. Mange synes ammeputa (+madrass) er dårlige kjöp de har gjort. Ville prövd uten först jeg. Bilstol kjöpte vi brukt. Veldig bra! Vognen kjöpte vi ny. Finnes mye fine brukte ting på nettet. Lykke til..
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2006 Hei "ET FRØ I MAGEN"! Du, trøndersk går heilt fint, æ e jo fra Namsos! :-) Godt å hør at d e fleir som mæ, trudd æ va heilt idiotisk når æ tenkt sånn! Æ å e go t å finn goe grunna t å kjøp alt muli rart, trur samboar'n min bi litt frustert av å t, hehe... ;-) Syns d e litt greit å prøv ut nå av tinger'n sjøl, sjøl om nån ikke har hatt behov for d, så kan d jo heinn æ syns d e snedi! Har termin 8.august, så på søndan e d 8 vækka igjen! Grøss, d går sååå fort!! :-) Enn du? Når e din termin? Fra Verdal'n du? Syns æ husse på dæ fra 2.tri..? Formen bra?
sprudle79 Skrevet 9. juni 2006 #10 Skrevet 9. juni 2006 Hei! Synes også det er snakk om masse penger, men vi har gjort akkurat det samme som deg:) Har ikke kjøpt noe brukt men arver vogge, vippestol og bæresele + litt klær. Ellers er alt nytt og fint:) Har fått 15000 av mine foreldre til å handle for, så vi er kjempeheldige! Har kost oss masse med innkjøp, og håper bare vi blir fornøyd:) Ellers vil jeg bare si at hver får gjøre som de ønsker og har økonomi til når det gjelder innkjøp- det viktigste er vel at man blir fornøyd?
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 9. juni 2006 #11 Skrevet 9. juni 2006 Hei! Det er selvfølgelig mange penger, men jeg er helt enig med deg og vil ha det meste nytt fordi det er førstemann og det er gøy og vi har fått god hjelp av familie med penger. Noen syns kanskje vi er snobbete, men da får de bare synes det. Vi har arvet sprinkelseng, ammepute, dyner, sengetøy og endel klær. Jeg tror vi har brukt rundt 10.000 hittil på de andre tingene, men har fortsatt til gode å kjøpe endel ting. Bilsete og lammeskinn + vippestol får vi av foreldrene våre nå straks! Jeg tror vi kommer til å kjøpe bæresele og ammemadrass og da blir det jo noen kroner til. Vi har også kjøpt emmaljunga duo edge kombi forresten, og er MEGET fornøyde! Småtten skal komme om 8 dager ;-) (Gjerne før syns nå jeg....varmt nå...)
Gjest Skrevet 9. juni 2006 #12 Skrevet 9. juni 2006 Heisan! Vi har også kjøpt alt nytt.. brukt ca 30,000kr. Kost meg å gått å tittet å handlet det jeg ville i di fargene jeg\vi ønsket! Vi tenkte som så.. at vis vi kjøper nytt nå.. å akkurat di tingene som passer oss, ( farger , former osv) er det jo veldig greit å spare di til neste mann også.( håper vi får en til etterhvert;) Kjøpt samme vogn som deg.. ( i champagne farge, ) recaro bil sete vippestol leketepper badebalje+ stativ stellebord kommode gardiner mm seng... sengetøy ammemadrass fra dry kid park a kid lekegrind ( har stor hund, så den må vi nok ha fra første dag) voksipose ++++++++++++++++++++++ +++++++++++++ Helt sikkert mye som ikke er noe som vi abselut må ha... men veldig nyttig innbiller jeg meg da.. Har igjen å kjøpe brystpumpe å ammepute.. det venter jeg til at unegen har kommet for å se om jeg får bruk for det:)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #13 Skrevet 9. juni 2006 av en eller annen grunn har det blitt så liten skrift her så ser ikke hva jeg skriver men håper det er mulig å lese. jeg har ikke kommet helt i gang med handlinga enda men syns ikke det var så veldig dyrt.er jo koselig med nytt til den første babyen. jeg har også sett meg ut samme vogna som du,vært helt sikker på at jeg skulle kjøpe den, men var på stokene på mandag da ble jeg litt usikker for basson sin duo vogn er nesten helt lik,men mye billigere, så ender vel kanskje opp med den i stedet.den kostet 4500 mens emmaljunga sin kostet 7000,fant ut at desmåtingene som var ekstra hos emmaljunga var kanskje ikke verdt så mye. håper dette er mulig å lese å lese kan ikke lese det selv så blir spennende å se nå..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #14 Skrevet 9. juni 2006 huff manglet litt komma,punktm og mellom rom,mente storkene. skjønner hvis det ble veldig rotete og lese. egentli tvilsomt at dette blir noe bedere.
ET FRØ I MAGEN Skrevet 9. juni 2006 #15 Skrevet 9. juni 2006 Hei! Nei, da e d itj nå problem å forstå mæ når du e fra nedi gata næstn!!!!Men d e mang som får problem å lesa d æ skriv nånn gång fer d bli litt blanding tå mang dialæka sjø. Fereldre som kjæm fra bøgda å vettu. eni me dæ om å få sine egne erfaringa når d gjeld innkjøp tå ting. Kjøpt mæ ei belli ammeput på QXL(NY), men dæm i rundt mæ kun itj skjønn ka æ sku me d fer d brukt itj dæm på ongen sin næ. Men d e da itj deres onge æ ska amm fer f.......Ååh bli så ferbandet nånn gånga. Å erfaringan æ får her gången tar æ me mæ te næste onge. termin min e 14 juli,så d e vel 4-5 uka ijæn. Sei te følk at d e måna ijæn fer da høres d itj så læng te!!!!siste trimester har gått utrule fort, så nu månn kos sæ me magan fer plutsele e den bort..... E fra Verdal ja å meine æ chatte me dæ ein gång før ja!!kos dæ me magan å gjørrå unna handlinga før du får vatn i kroppen. Ska te trondheim imårrå lamme mamma, men glede mæ egentle itj fer æ må heile tia sætt mæ pga bekkenont å at fotan hovne opp. Lekkert!!!!!glede mæ te å sjå vidundre vårres. Du får ha ei go hælg!!Ska årn taco nu te mæ å samboern. Skikkele sunn mat!!!!
Sunshine, gogutten og maispire Skrevet 9. juni 2006 #16 Skrevet 9. juni 2006 Heia!! Er noe med trøndere tror jeg... De vil kjøpe nytt!! Hehe, neida! Vil også at babyen skal ha "det beste"! Så lenge vi har råd kjøper vi det vi har lyst på. Det kunne jo aldri falt oss inn å kjøpe en brukt seng til oss selv heller... Det går heller an å ta vare på det om en ønsker flere barn senere! Vi har også kjøpt alt nytt uten stellebord (brukt: 500kr) og voksipose, klær og slikt som vi har fått (brukt). Vugge låner vi av familie. Vi handlet en hel del i Sverige; bilstol med base, madrass, overmadrass, babygym, vippestol, babybjørn, litt sengetøy, teppe og noen småting, dette betalte vi kanskje 4500 norske kroner for. Vognen, Teutonia Mistral 06 bestilte vi fra Tyskland og betalte ca 5600 kroner med stelleveske, myggnett, to regntrekk, mykbagg og madrass til vogna. Seng har vi kjøpt her i Stavanger til 2100 kroner. Hylle til barnerommet har vi kjøpt på IKEA til ca 1000 kroner, så har jeg malt bilder og sydd ammepute selv! Vi har stort sett bare handlet det vi har hatt lyst på, men selvfølgelig har vi spart en del på å handle i utlandet!! Prøver jo å være litt fornuftig oppi det hele. Lykke til med valget!! Tror ikke prisen er så ille jeg, altså! Dersom man ser det slik at vogn og seng er ca 10 000, 1500 for bilstol, 500 for madrass, så er du jo allerede opp i 12 000... Vi bor jo i et dyrt land!!
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #17 Skrevet 9. juni 2006 Å, tusen takk alle sammen!! :-) Er så moro å få masse svar, kjenner meg godt igjen i det mange av dere skriver! :-) Tenker det blir så vi går for denne avtalen, er jo ekstra kjekt i og med at vi faktisk får beholde 10 % videre en stund, og dersom noen av de kommende besteforeldrene ønsker å handle noe til oss der nede, oppgir de bare navnet vårt, og vips! så får de også 10 %! :-) Hehe, mulig det er noe med oss trøndere... ;-) Lo litt da jeg leste den! Skal hjem til foreldrene mine i morgen og gå gjennom sakene som ligger på loftet. Der vet jeg at det ligger en BabyBjørn (bæresele) og en vippestol.. Og ellers finner jeg helt sikkert masse annet der, mine søsken har tross alt fem barn som alle er over småbarnsstadiumet, så tenker jeg kan finne forskjellig! Igjen, takk for gode svar! :-) Håper alle får en finfin helg, og at kanskje jeg også får se sola i helga!! Klem til dere alle fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå