Gå til innhold

Første kontroll


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha første kontroll hos legen nå på onsdag som kommer. Jeg er 11+4 på vei. Hvordan skal legen undersøke meg? Blir vel en GU, men hvordan kan legen vite om babyen er frisk? Hva slags GU blir det? Skal legen bare ”titte opp” eller skal han måle livmor og alt det der? Har hørt fra venner at det gjør vondt. Gruer meg jeg. Hvordan var den første kontrollen for dere andre damer? Håper på svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! Hadde min første legekontroll igår. Du må ha med urinprøve, og det vil bli tatt div. blodprøver av deg etter legetimen. Det legen gjør er å prate, fastsette termin med utgangspunkt i mens og syklus, måle blodtrykket ditt og antageligvis sende rekvisisjon til sykehus for ordniær UL uke 17/18. Hvis du har tatt celleprøve de siste par årene så slipper du GU. Med mindre det er som med meg - jeg hadde ikke snøre på termin (pga ingen mens å regne fra) så han tok GU for å kjenne på livmor. Det var vondt. Men fort unnagjort :)

 

Jeg sitter igjen med en god og trygg følelse etter første legekontroll. Jeg har en veldig flink og rolig lege, og det smitter over på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt, men hvordan vet legen om babyen har det bra??? Jeg skal på ferie 1 mnd, altså fra svangerskapsuke 16-20... burde jeg ta UL før jeg drar, eller etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan muligens høre etter hjertelyd dersom han har utstyr for dette, men det er kanskje litt tidlig. Ellers er det dessverre sånn at legen ikke kan sjekke om babyen har det bra med mindre han gjør en ultralydundersøkelse. Men ved å gjøre en GU kan han se at alt ser bra ut med livmoren og tror han kan bestemme ca hvor langt du er på vei med å måle livmoren. Jeg hadde ingen GU på første kontroll, men hadde på privat UL litt senere. Det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Tror du bør få UL før du reiser på ferie, gi beskjed til legen om dette, sånn at han kan spesifisere dette i rekvisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Litt langt svar fra meg, men... )

 

Jeg var på første "kontroll" for en uke siden, men må si jeg ble litt skuffa. Jeg var da 9 uker på vei (er i dag 10 uker) med førstemann og er jo, naturlig nok, veldig spent og nysgjerrig på alt mulig omkring svangerskapet. Samtidig føler jeg at graviditeten ikke er "virkelig". Det vil si: Jeg VET at jeg er gravid, har ikke fått mensen, har testet positivt, er kvalm nokså regelmessig, øm i puppene osv... Men, jeg hadde gledet meg til det første legebesøket i forrige uke for å få det "bekreftet" fra legen også, sånn at det også FØLTES mer virkelig...

 

Jeg leverte urinprøve (ta urinprøve på morgenen den dagen du skal til legen + ha med deg urinprøve til hvert legebesøk i svangerskapet. Ang. jordmorbesøk vet jeg ikke ennå...), legesekretæren tok blodprøver av meg, legen snakket masse om kosthold, spurte meg om dato for siste mens og regnet seg frem til omtrent det samme som meg... Jeg fikk ikke vite noe resultat av urinprøven, hun tok ikke GU på meg (tok senest i november. Det er visstnok ikke vanlig lenger med GU i svangerskapet med mindre det er noe spesielt eller med mindre den gravide selv ønsker det. Dette hvis du har vært til GU "i det siste". Vanlig å ta GU en gang hvert tredje år for oss over 25).

 

Da hun satt og snakket om kosthold, samt da hun "regnet ut terminen", lærte jeg på ingen måte noe nytt; alt visste jeg fra før ved å ha lest meg til det selv. Derfor; uten GU og resultat av urinprøve følte jeg meg nesten litt "snytt". Hadde jo ikke noe mer bekreftelse nå enn før jeg kom dit!

 

Jeg gikk innom legekontoret her om dagen da jeg var i nabobygget likevel. Tenkte bare å spørre om urinprøven, og legesekretæren sa at "den så helt grei ut, den". Da jeg spurte om den var positiv, så hun bare dumt på meg og sa: "Positiv? På hva da?" Jeg spurte om de ikke hadde tatt graviditetstest av den og det hadde de ikke. "Det går jeg da ut ifra at du har gjort selv", sa hun og lo!!! Gjett om jeg følte meg teit!!

 

Uansett: Tenkte bare å dele min erfaring fra første legebesøk med deg. Kanskje du kan spørre om disse tingene, hvis det ikke skjer automatisk...? ;o)

 

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint og flott svar, gullemor75 ;) He he. Ja, jeg får høre med legen min, tror jeg skal ta en GU bare for å være på den sikre siden. Har så mye kløe og plager nedentil at en liten titt kanskje ikke er en dum ide... Lykke til videre du også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: det de tester urinen for er blant annet eggehvitestoffer og sukker. Blodprøvene er for å sjekke om du har antistoffer, blodtype, div. sykdommer, HIV osv.

 

En eventuell GU vil være for å kjenne på livmor og på den måten få et visst inntrykk av hvor langt du er på vei.

 

De fleste jeg har pratet med ang. første legekontroll sier de ble skuffet. Det er ikke stort nytt en får vite egentlig. Jordmortimen derimot har man myyye mer igjen etter! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...