Gå til innhold

1/2 åring som ikke ruller, hvordan aktivisere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 1/2 åring ruller ikke, han ligger der jeg legger hen ned. Leker med det som er innen rekkevidde, bryr seg ikke om det som er utenfor.

Har prøvd å ta bort alt innen rekkevidde, men da blir han bare sint, prøver ikke å få tak i noe.

Men der ligger han jo da, og kjeder seg jo veldig fort.

Hva gjør deres 1/2 åringer som IKKE ruller eller kommer seg noen vei?

Hva gjør de på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd med speil? Du får kjøpt sånne babyspeil på hjul som skal stimulere til bevegelse. Min knott er veldig interessert i det. Lys og lyd- leker er også ofte interessante og kan få de til å ville bevege seg etter de.

Skrevet

det er kanskje ikke så interessant lenger å leke med babygym når de er 1/2 år gamle? Jeg har ei på snart 4 mnd som leker veldig med babygym og i blant setter jeg babygymen litt på skrå over henne sånn at hun må strekke seg litt for å få tak i lekene på den. Det gjør hun til gangs. Ligger omtrent på siden og fikler med lekene :)

Hjelper vel ikke på å rulle, men det får han til å bevege seg litt mer kanskje?

ja, det var et tips, men vet ikke om det er av interesse da ;)

Skrevet

Legg deg ned på gulvet og rull selv. På den måten kan du analysere hva som må til for at han/hun skal rulle.Interessen for å få tak i noe er ofte det som starter bevegelsen. Hver gang du legger barnet over på magen skal du ikke løfte det opp, men bruke det bevegelsesmønsteret som han skal lære seg. Stimuler med leker bak hodet i øyesyn - da starter du bevegelsen. Han vil da (dersom han er interessert) snu seg etter det du holder frem og dermed er bevegelsen startet. Han skal da rulle over den siden som han snur hodet til. Hjelp han litt med hoftepartiet. Det er en kraftanstrengelse for de små kroppene og rulling forventes ikke før i 7-8 mnd. alderen. Ofte kommer underste arm i konflikt når de er nesten over. Også vanskelig å få med øverste bein. Hjelp han i starten, men det er også viktig å la dem streve litt - erfare med kroppen selv innen rimlighetens grenser. Dersom han gråter/blir sint kan du jo gå tilbake til en stilling han trives. La han slappe av og prøv igjen når han er uthvilt - trenger ikke være mange minuttene hvis de først er i slaget. Flott at du viser interesse for bevegelsesutvikling :-)

Skrevet

Gullet mitt ruller ikke.

Han leker med det som jeg legger bort til han. Har ikke tenkt til å drive med noensomhelst øvelser for å få han til å gjøre det heller. Han ruller vel når han er klar for å rulle.

De fleste 6 mnd gamle babyer kjeder seg veldig fort enten de kan rulle eller ikke.

Det som funker best hos oss er å sette han i vippestolen foran et speil slik at han kan ta på det, sikle på det, og samtidig følge med i speilet på hva jeg driver med.

Skrevet

Min erfaring er at det er bra for barna å ligge på matta dersom de er opplagt og fornøyd med det. Dersom de sutrer kan det bety en av to. Er de trette bør vi tilrettelegge for hvile/søvn. Kjeder de seg bare - ja da har vi som foreldre en viktig jobb! Vi må tilrettelegge for videre utvikling. Min sitter også endel i vippestol, men aldri dersom han er uthvilt! Alt til sin tid, men utviklingen vil nok ta lenger tide enn nødvendig dersom vi som foreldre ikke tilrettelegger for mental og fysisk utvikling.

Skrevet

Vel, jenta mi ruller heller ikke, og hun digger å ligge under babygymmen, men jeg kjøpte ei slik treningsmatte, men den er ikke så spennende å ligge på for da har hun ikke leker hengene over seg.

På den matta kjeder hun seg lett.

Ja vi foreldre har en viktig jobb når barnet kjeder seg, men hva gjør jeg da tro? Når hu kjeder seg mener jeg.

Vi har speil, og jeg hjelper henne å rulle, og vu ligger ved siden av hverandre og mut hverandre....

Vel, håper hun ruller snart....så hun blir litt mer selvhjulpen.

Skrevet

Min har akkurat begynt å rulle (7mnt)..

Vi brukte sånn gåstol som de sitter i når ingenting annet virket.. Der trivdes han kjempegodt!!

Men nå trives han mye bedre på gulvet, og jeg er mer bevisst på å legge han der før jeg prøver noe annet..

Skrevet

Min jente på 5,5mnd rullet en gang fra rygg til mage for 1 uke siden. Ellers ligger hun på en matte i masse foskjellige farger. Finnes på Nille og består av enten dyremønster eller tall. Før hadde vi to tepper oppå denne men hun ble mye mer bevegelig når vi skrellet vekk det andre. Flere ganger finner jeg henne midt ut på gulvet...Hun aker seg med bena, og snurrer rundt på teppet, liggende på ryggen hele veien..

Vi har ett Fisher Price stativ med leker som henger ned mot henne, den lager lyd når hun tar i den og den syns hun er helt topp. Ligger og spenner i denne, og en dag stod det ene benet oppå tv-benkens laveste sats....

Den flytter vi til vippestolen hvis hun kjeder seg der...

Jeg pleier å rulle litt med henne hver dag. Først til magen så ligger hun der litt, og når hun er lei ruller vi tilbake...

Skrevet

Kanskje du kan prøve å "hjelpe" litt for å se om han kan la seg friste? Jeg beveget ihvertfall på vesla mi, vugget henne litt frem og tilbake når hun lå på matta, rullet henne over på magen og lot henne ligge litt der.. Rullet henne over på siden, prøvde og se om hun var interessert i å ligge slik..

Slik kan de kanskje oppdage mulighetene - og så ser du fort om han er interessert eller ikke. Er jo ikke noe poeng i å tvinge gjennom utviklingen hvis de ikke er klar. Men alltid gøy å vise nye ting og se om de kan bli interessert.

Jenta mi var heller aldri interessert i å rulle seg mot leker e.l. Men ble etter hvert veldig glad i å rulle rundt, slik at hun kunne ligge på magen og kikke.

Senere har jeg gjort lignende med andre ferdigheter, feks det å komme seg opp på alle fire. Jeg prøvde å vise henne ved å bøye litt på beina hennes. Etter noen ganger ble hun veldig nysgjerrig på å prøve selv. Det samme med å klappe i hendene, herme etter ansiktsuttrykk o.l.

Skrevet

Jeg har vurdert å kutte ut babygymmen,

blir jo ikkke interesert i å rulle dersom barnet ligger under den hele dagen.

Kan dette være lurt?

HI

Skrevet

Aiaiai...da blir hun vel sur da.

Hun som kan ligge i både 30 og 45 minutter under babygymmen.......

Flere som anbefaler slikt tiltak?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...