Gå til innhold

Erfaring med høyt blodtrykk og graviditet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp oppdaget at jeg er gravid, og er nå i uke 5. Jeg har gått på blodtrykksmedisiner før jeg ble gravid, og har et hviltrykk på ca 130/90. Jeg spurte legen min tidligere om hva som var vanlig erfaring når man har høyt blodtrykk før man blir gravid, men fikk egentlig ikke noe fornuftig svar tilbake. Er nok også vanskelig å si, men lurer på om noen kan gi meg tlbakemeldinger på erfaringer de har hatt med denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Jeg har også høyt blodtrykk og har gått på medisiner i mange år, når jeg spurte legen min hva jeg skulle gjøre når jeg ble gravid, så sa han at jeg skulle slutte på medisinene hvis det sto på pakningsvedlegget at det ikke var lurt å bruke de under svangerskapet.

 

Jeg er nå gravid i uke 7 og var hos legen min på torsdag, og han sendte en henvisning til fødeavdelingen på sykehuset for de hadde medisiner som kunne brukes under svangerskapet og bedre erfaring. Så jeg går å venter på innkallinge derfra nå.

 

Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med legen så snart som mulig for å høre hva han mente.

 

Jeg sluttet på medisinenen så fort jeg fikk vite at jeg var gravid, men det kan jo godt hende at andre leger har ulik praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også høyt blodtrykk før jeg ble gravid og hadde gått på medisiner et års tid. Da jeg sa til legen rundt juletider min at jeg muligens kunne komme til å bli gravid snart, byttet han ut en av medisinene mine med en annen. Han tok kontakt med spesialistene på Ullevål for sikkerhets skyld for å finne ut hvilke medisiner som var trygge, og ville også at jeg skulle bli fulgt opp på Ullevål gjennom svangerskapet.

 

Da jeg fant ut at jeg var gravid, tok jeg kontakt med legen med en gang som han hadde bedt meg om. Han sendte en henvisning til Ullevål og jeg var der og snakket med en spesialist, som ikke hadde så mye å si annet enn jeg skulle følges opp tettere etter uke 26 (tror jeg det var). Virket som om jeg kom litt tidlig for dem. Jeg går til kontroll hos fastlegen en gang i måneden som er oftere enn dem som ikke har noen komplikasjoner. Er i uke 13 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket blodtrykksmedisin gikk an å bruke? Jeg er gravid og må ta Selo-zok 50mg daglig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...