Gå til innhold

100%(43 uker) eller 80%(53 uker) permisjon??

Anbefalte innlegg

Har skjønt at man kan få 80% av lønna si i 53 uker, eller 100% av lønna i 43 uker. Hva velger dere?? Hva lønner seg økonomisk??

Jeg jobber 100%, og tjener over maksbeløpet som man får utbetalt, som er på ca 360 000 NOK. Jeg vil jo gjerne ha mest mulig tid hjemme med minsten, så da taler det vel mest for 80% lønn i et år? Eller er det helt på trynet økonomisk sett?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5304590-10043-uker-eller-8053-uker-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen andre enn du som kan svare på om det er "på trynet økonomisk sett". Antar de aller fleste vil ha mest mulig tid med barnet. Spørsmålet er vel kan du klare deg med 80 % lønn eller ikke ? (dvs. du får utbetalt en femtedel mindre enn til vanlig. Har du vanligvis 20.000 utbetalt vil du i permisjonstiden få 16.000 utbetalt i måneden i stedet (så må man jo regne inn at man ikke har eventuelle arbeidsutgifter osv osv)

Vi har valgt å ta et helt år med 80% lønn. Jeg tjener riktignok mindre enn 360.000, så jeg "mister" ikke noen penger pga maksbeløpet. Vi taper jo penger på det, selvfølgelig, men husk at hvis du tjener mindre det året, så skal du også betale mindre skatt. For oss kom det faktisk ikke så mye verre ut enn sånn vi har det nå. Da vi regnet med barnetrygden fant vi ut at vi fikk ca 1000 kr mindre å rutte med i måneden og det synes jeg virkelig det er verdt. Det er jo ikke alle som har råd, men sett deg ned og regn litt på det, så kan det jo hende det går an. Gleder meg til å ha et helt år hjemme med lille tassen vår :)

Dersom du får baby etter 1. juli så er det 54 uker permisjon - far får nemlig en uke ekstra, altså 6 uker etter denne datoen. Når du regner om det lønner seg økonomisk med 80 % lønn så er det jo da viktig å ikke bare regne hva du tjener, men også hva mannen tjener de 6 ukene han går hjemme.... For velger dere 80 % så får også han bare 80% og inntil 6 G. Men som en annen sier her du vil jo betale mindre skatt, slipper reiseutgifter mm., så det er jo ikke bare reine penger man må telle.. En unge på under 1 år er ikke veldig ok å levere fra seg hos dagmamma eller barnehage. Jeg velger å ta så mye permisjon som mulig for å kose meg med den lille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...