Gå til innhold

Legge seg ned hvis..........

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jm eller lege sjekker vel på kontrollene dine hvordan babyen ligger??

jeg spurte jordmor om dette, siden hodet til babyen min ikke har festet seg skikkelig enda det bare er 14 dager til termin. hvis vannet gikk skulle jeg kontakte føden . skjønte det slik at man tidligere anbefalte at fødende skulle legge seg ned hvis vannet gikk før hodet var festet. og at det ikke var slik nå. men det kan jo være forskjellig praksis fra sted til sted..

Vi fikk beskje om dette på fødselsforberedende kurs for to uker siden. Jordmor gjenntok det på tirsdag da jeg hadde time med at jeg er 3 gangs og hode var langt fra festet.

Grunnen til at man skal legge seg ned er faren for at navlestrengen surrer seg rundt babyens hals... Kan jo være livsfarlig. Nå strides det om dette er tilfelle fra lege til lege og jordmor til jordmor... så forskjellig praksis overalt. Men her i oppland er ennå at man skal legge seg ned og ringe ambulanse.

Håper dette hjalp.

Hei!

Jeg tror ikke det er pga at navlestrengen kan surre seg rundt halsen...for det kan den vel uansett? Det er vel heller fordi de er redd den skal komme i klem??? Men nyere undersøkelser...(som de også tok opp i "I mors mage" programmet) viser at det skal VELDIG VELDIG mye til for å klare å klemme av navlestrengen, og det er derfor de ikke lenger er så redd det skal skje. Derfor du ikke lenger trenger legge deg ned osv.

Men ringe skal du, og da vil du få nærmere opplysning om hvilken praksis ditt sted gjør. Her i hordaland har de sluttet med det så vidt jeg har skjønt.

P.s selv om man ikke lenger skal legge seg ned, trenger man ikke hoppe rundt heller :) Man skal nok ta det rolig!

Lykke til!

Annonse

Jeg har da fått beskjed av min jordmor, som også jobber på fødeavdeling, at hvis vannet går så må jeg legge meg ned på siden. Ringe føden, samt få en til å kjøre meg til fødeavdelingen. Jeg kan gå til og fra bilen men ikke mere. Hvis vannet går og hodet ikke er festet så er det fare for at navlestrengen kommer i klem mellom barnets hode (som synker lenger ner når vannet går) og bekkenet. Fikk dette veldig godt illustrert på kontroll hos jordmor nest sist gang, med dukke og litet bekken. Hvis navlestrengen kommer i klem så får ikke babyn oksygen heller ikke næring. Derfor skal man legge seg ned og på siden for å lette trykket mot navlestrengen. Håper dette var god nok forklaring...

Jeg blir litt frustrert over at fagfolk er uenige om så mye ang. svangerskap og fødsel. Føler jeg får motstridende opplysninger hele tiden!

Jeg var på kurs med jordmor i går, og da sa hun at det m å legge seg ned var absolutt ikke noe man trengte å tenke på. men jeg har jo lest og hørt det motsatte, så jeg tror jeg kommer til å gjøre det (hvis hodet ikke er festet) for sikkerhetsskyld ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...