Gå til innhold

Desember: Da har vi vært på klassefest!

Anbefalte innlegg

Ble litt skuffa. For vi møtte opp alle sammen, men så viste det seg vi skulle gå et stykke i natursti. Bratt som fy. Og vi hadde ikke tatt med bæresele eller noen ting, for ut i fra invitasjonen så det ut som vi skulle være på tunet deres. Så lillebror og pappaen reiste hjem igjen, for der kunne vi ikke bære på småen. Litt dumt, synes jeg.

Men jenta vår og jeg koste oss med masse kaker, gele, noe som kalles vetlagraut og brus. Så hadde de tautrekking, sekkeløp, kaste våt svamp på hoder. Og så fikk læreren en gave, med kort fra elevene. Der hadde de skrevet hvert sitt dikt. Jenta vår hadde skrevet, at læreren er en flink lærer, akkuratt så flink som hun syntes en lærer skulle være.... :-)

Fortsetter under...

Det stod det blir en lett tur og gardsliv. Bare en til som er litt liten, men han gikk mesteparten selv. Men det var jo kjekt, bare synd vi ikke hadde bæresele med.

Vetlagraut serveres i Hardanger. Det er en kald semulegrøt, som er kokt med meierismør og fløte. Med kanel og rosiner på toppen. Serveres som en kake, altså til kaffien. Hadde heller aldri hørt om det før jeg flyttet inn hit. Veldig godt!

Her er oppskrift:

2l H-melk

4 stenger hel kanel

150g semulegryn

300g sukker

1/4ts kardemomme

2dl fløte

1/4kg meierismør

Kok melk og kanelbark. Ta kanelen ut når det har kokt en stund. Dryss i gryn og rør hele tiden. Ikke for sterk varme. La dette koke en stund. Ha i sukker, fløte og kardemomme. Dette må kokes godt. Ta av varmen og smøret røres godt i. Hell over i stor skål, strø på kanel og rosiner på toppen. La bli kald og stivne.

God fornøyelse, det er nydelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...